چه کسی بر کرسی ریاست مجلس یازدهم خواهد نشست؟

برخلاف مجلس دهم که تعداد زیادی نماینده اصلاح طلب در قالب فراکسیون امید در آن حضور داشتند ترکیب مجلس یازدهم، مجلسی کاملا اصولگرا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیش از انتخابات مجلس یازدهم، ائتلاف اصولگرایان تلاش کرد این جناح را به وحدت انتخاباتی برساند اما این موضوع با مخالفت جبهه پایداری روبرو شد و تا یکی دو روز مانده به انتخابات هم قرار بود شورای ائتلاف لیستی جدا از جبهه پایداری داشته باشد اما ترس از شکست در انتخابات باعث شد تا دو طرف کمی از مواضع خود کوتاه آمده و لیست شورای ائتلاف اصولگرایان با حضور حداکثری کاندیداهای جبهه پایداری ارائه شود.

لیستی که توانست هر ۳۰ کرسی نمایندگی تهران را به خود اختصاص دهد اما به نظر می‌رسد ادامه اختلافات پیشین این بار در ۷ خرداد ۱۳۹۹ به داخل پارلمان کشیده شود و ریاست مجلس به محلی برای کشمکش میان اصولگرایان بدل شود و حالا چند نفر از نمایندگان منتخب، مدعی نشستن روی کرسی ریاست مجلس آینده هستند.

باید تا ۷ خرداد ۱۳۹۹ و زمان آغاز مجلس یازدهم منتظر ماند و دید چه کسی می‌تواند بر کرسی ریاست مجلس یازدهم تکیه بزند. نئواصولگراها با شعارهایشان؟ جبهه پایداری با آرمانهایشان؟ موتلفه با سوالهایشان؟ و یا بهاری ها با ادعاها و سوابقشان؟

پایداری ها کار را برای تعیین ریاست مجلس سخت خواهند کرد 

شهاب الدین بی مقدار، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی معتقد است که مجلس یازدهم ابتدا باید اولویت های خود را بشناسد.

وی در این باره افزود: اولویت تمامی نهاد های نظام باید حفظ سلامتی مردم در برابر همه گیری بیماری کرونا باشد. باید به وضعیت افرادی که بر اثر کرونا شغل خود را از دست داده اند و معیشت آنها به خطر افتاده رسیدگی شود. اولویت بعدی مجلس یازدهم نیز باید عمل به شعار های تبلیغاتی نمایندگان در زمان انتخابات باشد.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا مجلس یازدهم در موضعگیری ها علیه دولت از همه پیشی خواهد گرفت، اما در طرح هایی مانند بررسی عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور موفق نخواهد شد؛ زیرا نظام اجازه استیضاح رئیس جمهور را به مجلس نخواهد داد. 

بی مقدار تصریح کرد: همانطور که صلاحیت برخی نمایندگان که دارای شبهات مالی بودند تایید شد، اعتبارنامه آنها نیز توسط شعب مجلس شورای اسلامی تایید می شود، اما ممکن است اعتبار نامه اندک نمایندگان اصلاح طلب مجلس یازدهم رد شود.

وی خاطرنشان کرد: همانطوری که اصولگریان برای ارائه لیست انتخاباتی به سختی وحدت را حفظ کردند و جبهه پایداری و هواداران احمدی نژاد که موافق حضور شهردار سابق تهران در لیست اصولگریان نبودند حاضر شدند در لیست ائتلاف حضور یابند، در حال حاضر نیز پایداری ها و بهاری ها در مجلس کار را برای تعیین ریاست مجلس سخت خواهند کرد. هریک از مدعیان ریاست مجلس یازدهم در حال لابی کردن برای کسب این کرسی است.

احمدی نژادی ها فراکسیون قدرتمندی را تشکیل خواهند داد

مهدی بهروزی، فعال سیاسی اصلاح طلب و رییس کمیته اطلاع رسانی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان نیز معتقد است: اختلافات اصولگرایان در مجلس، کار را برای حدس رییس آینده مجلس سخت کرده است.

وی در این باره افزود: با شکافی که میان منتخبان مجلس یازدهم پیش آمده، پیش‌بینی رییس مجلس آینده  برای خود منتخبان هم سخت شده است. منتخبان این مجلس با شعارهایی بر پایه مبارزه با فساد وارد عرصه شده اند و این موضوع برای منتخبانی که در جبهه نئواصولگرایان هستند مشکلات زیادی را بوجود خواهد آورد.

این فعالی سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: بسیاری از کسانی که خواب تکیه بر صندلی مجلس را هم نمی دیدند به راحتی به بهارستان راه پیدا کردند. این موضوع خود باعث ایجاد سردرگمی در میان فعالان سیاسی برای پیش‌بینی ریاست مجلس آینده شده است. گزینه اصلی ریاست مجلس رهبر نئواصولگرایان است که تخلفات مالی زیادی در مورد وی ادعا شده است. رهبر نمایندگان جبهه پایداری نیز شانس زیادی برای رسیدن به این کرسی دارد. البته ایشان هیچوقت در جایگاه قانونگذاری نبوده اما شانس برای رسیدن به کرسی ریاست را دارد.

مهدی بهروزی با اشاره به نقش مؤثر نیروهای هوادار احمدی نژاد در انتخاب رییس مجلس آینده، گفت: نیروی های احمدی نژادی و یا بهاری ها در مجلس دهم چراغ خاموش در صحنه حاضر شدند یک فراکسیون را به دست آوردند، اما اینکه لیدر آن ها در مجلس یازدهم چه کسی خواهد بود خود جای بحث دارد. قطعا این افراد رهبر نئواصولگراین را برای ریاست مجلس انتخاب نخواهند کرد. پس از تشکیل مجلس یازدهم و تشکیل کمیسیون ها و فراکسیون ها، این طیف یک فراکسیون قدرتمند را تشکیل خواهد داد، اما هنوز برای همه مجهول است که لیدر این افراد در مجلس یازدهم چه کسی خواهد بود.

وی افزود: خیلی از کسانی که خودشان را بهاری نمی دانستند ممکن است در زمان تشکیل مجلس در صف هواداران این جبهه قرار بگیرند و یا بسیاری از کسانی که با پرچم این جبهه وارد مجلس شدند، خود را از آن ها جدا کنند. برای پیش‌بینی در مورد هر موضوعی باید تا تشکیل مجلس یازدهم صبر کرد.

گزارش از: سید ابوالفضل مدنی - خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 419619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.