۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
 کلم بروکلی چه خواصی دارد؟

کلم بروکلی دارای خواص بی‌شماری مانند محافظت از چشم و پوست، بهبود سلامت استخوان، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و تقویت عملکرد ذهن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کلم بروکلی یکی از سبزیجات طبیعی و سالم است که جزو خانواده کلم‌ها به شمار می‌رود. این خانواده شامل کلم، کلم پیچ، کلم بروکسل و گل کلم می‌شود و سرشار از فیبر، آهن، پتاسیم و ویتامین‌ها C ،A و D است. علاوه بر این کلم بروکلی حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی است که به بهبود سلامتی افراد کمک می‌کند. در ادامه به بررسی بعضی از خواص دارویی کلم بروکلی می‌پردازیم:

محافظت از چشم و پوست

کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین C و ویتامین A است که برای پیشگیری و درمان چین و چروک پوست صورت بسیار مفید است. ویتامین C موجود در بروکلی تولید کلاژن پوست را افزایش می‌دهد. در نتیجه به کاهش چین و چروک پوست کمک می‌کند. علاوه بر این  زاکسانتین، بتاکاروتن، فسفر، و ویتامین‌های A ،B ،C و E موجود در این گیاه برای سلامت چشم بسیار مفید است و از ابتلا به دژنراسیون و آب مروارید جلوگیری می‌کند.

بهبود سلامت استخوان

وجود کلسیم فراوان و دیگر مواد مغذی موجود در کلم بروکلی مانند منیزیم، زینک و فسفر احتمال ابتلا به پوکی استخوان، ضعف استخوان‌ها و فقر کلسیم را کاهش می‌دهد. یک رژیم غذایی حاوی ویتامین K خطر شکستگی استخوان را کاهش می‌دهد؛ کلم بروکلی حاوی این نوع ویتامین است. علاوه بر این  فیبر بالا و کالری کم این گیاه در سلامت استخوان‌ها موثر است.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

نتایج بررسی های محققان نشان می‌دهد که سولفورافان موجود در بروکلی که یک ترکیب گوگرد آلی است سطح فشار خون افراد را تنظیم می‌کند. منیزیم، کلسیم و پتاسیم موجود در این گیاه برای کاهش فشار خون بالا بسیار موثر است. علاوه بر این ترکیبات خاص موجود در این گیاه عملکرد دفاعی طبیعی بدن را تقویت می‌کند و از شریان‌ها در برابر گرفتگی و حملات قلبی محافظت می‌کند. بنابراین مصرف کلم بروکلی می‌تواند خطر ابتلا به آترواسکلروز و دیگر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

تقویت عملکرد ذهن

ویتامین K موجود در کلم بروکلی عملکرد شناختی افراد را بهبود می‌بخشد و توانایی مغز را افزایش می‌دهد. همچنین منیزیم بسیار بالای این گیاه یک عنصر عالی و غیرقابل جایگزین برای فعالیت و عملکرد طبیعی مغز است. بروکلی می‌تواند اثرات خستگی ذهن و افسردگی را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. محققان معتقد هستند مصرف کلم بروکلی برای سه بار در هفته می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را در دوران کهنسالی کاهش دهد.

کد خبر 419616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.