۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
رصد یک سیاره خارج از منظومه شمسی

جدیدترین تلسکوپ سیاره‌یاب سازمان فضایی اروپا برای نخستین بار یک سیاره خارج از منظومه شمسی رصد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جدیدترین تلسکوپ سیاره‌یاب سازمان فضایی اروپا که "CHEOPS" نام دارد، برای اولین بار سیاره‌ای را خارج از منظومه شمسی، رصد کرد. سیاره جدید در منظومه "HD93396" قرار دارد؛ این منظومه نیز در صورت فلکی "Sextans" و در فاصله ۳۲۰ سال نوری از زمین واقع شده است.

 نام سیاره جدید "KELT-11b" بوده و اندازه آن سه برابر خورشید است. این سیاره بسیار منبسط است؛ به همین دلیل با وجود این که یک پنجم سیاره مشتری جرم دارد، اما ۴۰ درصد از آن بزرگ‌تر و دارای اتمسفری فوق العاده بزرگ است. بر اساس بررسی ستاره‌شناسان، چگالی این سیاره به اندازه‌ای است که می‌تواند روی آب شناور بماند. از دیگر ویژگی خاص این سیاره می‌توان به روشنایی بسیار شدید آن اشاره کرد.

تلسکوپ "CHEOPS" در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی به مدار زمین پرتاب شد و در ماه فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی، اولین تصویر از یک ستاره دور را رصد کرد. به منظور آماده سازی این تلسکوپ، لازم بود عملکرد این دستگاه و قابلیت تصویربرداری آن ارزیابی شود. محققان این پروژه معتقد بودند که برای نیل بدین هدف باید این تلسکوپ در ابتدا ستارگانی را رصد کند که مشخصات آن‌ها شناخته شده است.

نتایج این تحقیق نشان داد که تلسکوپ مذکور دارای سطح دقت خوبی است. پس از انجام بررسی‌های اولیه، CHEOPS توانست برای اولین بار یک سیاره را خارج از منظومه خورشیدی رصد کند. این سیاره برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی رصد شد؛ دلیل این که انتخاب  سیاره KELT-11b، اندازه بزرگ آن بود.

کد خبر 419615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.