میوه ای بجای دارو

نکات تغذیه ای برای بهبود یافتگان کرونا.از قبل بیشتر آب بنوشید،فواید مواد غذایی با طعم تلخ، انار میوه ای بجای دارو و رژیم غذایی در روزهای خانه نشینی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دوران نقاهت بیماری، اشتهای از دست رفته فرد افزایش یافته و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود آب، ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن است که در طول دوره بیماری به علت افزایش نیاز به مواد مغذی، آب و الکترولیت ناشی از سوخت و ساز بالا در بدن به میزان کافی جذب نشده‌اند.

به طور کلی رعایت رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی با حداقل فرآوری شامل میوه، سبزی، نان و غلات سبوس دار، حبوبات، ماهی و مرغ و مصرف کم گوشت قرمز در تسریع روند بهبودی موثر هستند. مصرف ویتامین مقادیر زیاد مایعات مانند آب، آب‌میوه طبیعی، آب سبزی‌های تازه، چای کمرنگ، آب گوشت یا مرغ به میزان حداقل ۸ لیوان در روز برای رقیق کردن ترشحات درون مجاری هوایی لازم است.

مصرف سوپ و آش داغ مانند سوپ سبزیجات، سوپ جو و آش برنج، مصرف روزانه میوه و سبزی تازه یا سبزیجات آبپز به صورت دورچین کنار غذا برای تحریک اشتها و تامین ریز مغذی‌ها،   استفاده از منابع غذایی ویتامین A که سبب حفظ یکپارچگی مخاط تنفسی می‌شود مانند زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر، میوه‌ه و سبزی‌های نارنجی و زرد مثل کدوحلوایی، هویج و همچنین استفاده از سبزی‌هایی با برگ تیره و  استفاده از منابع غذایی ویتامین C به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان آن مانند مرکبات، آب نارنج، آب لیمو ترش توصیه می شود.

همچنین استفاده از منابع غذایی پروتئین، روی، آهن و سلنیوم که تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی یا میگو، حبوبات، غلات کامل، انواع مغزها، مصرف منابع کربوهیدرات پیچیده و نشاسته‌ای همچون برنج، سیب زمینی و نان سبوس دار حداقل در یکی از وعده‌های روزانه، استفاده از روغن گیاهی یا نباتی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، زیتون و کنجد به منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی در تهیه غذا، مصرف عسل برای تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه، استفاده از زردچوبه در تهیه غذا به علت خاصیت ضد التهاب آن مفید بوده و اضافه کردن سیر، پیاز و زنجبیل به غذاها که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

میوه ای به جای دارو

انار و دانه‌های یاقوتی آن هزاران سال است، که بعنوان دارو مصرف می‌شود. از خواص و فواید انار می‌توان به اثرات درمانی و بهبود دهنده آن در بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و بعضی از انواع سرطان همچون سرطان پروستات اشاره کرد. مصرف روزانه یک لیوان آب انار برای مدت دوهفته میزان تستوترون موجود در بزاق را ۲۴ درصد افزایش داده و تاثیراتی هم برروی فشارخون، حال و حوصله، اضطراب و احساسات افراد دارد.

انار سرشار از آنتی اکسیدان بوده (حدودا به اندازه چای سبز) و دارای مقادیر زیادی ویتامین C و پتاسیم می‌باشد و هرچند تحقیقات علمی کامل‌تر و بیشتری لازم است، اما طبق بعضی از تحقیقات ممکن است فواید درمانی زیر را به‌دنبال داشته باشد: کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کاهش خطر سرطان، بخصوص سرطان پروستات و پسطان، کمک به درمان اسهال، کاهش کلسترول خون، کمک به حفظ وزن مناسب و کاهش وزن، مفید برای زنان در دوران قاعدگی، کمک به درمان هموروئید، جلوگیری از آسیب دیدن سلول‌ها، کمک به سلامت لثه‌ها، کمک به درمان عفونت‌ها و مصرف روزانه آب انار به کاهش فشارخون می‌تواند کمک کند.

همچنین مصرف روزانه ۲۲۷ میلی لیتر آب انار بطرز چشم‌گیری پیشرفت سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. مصرف انار و یا آب انار می‌تواند، جریان خون به قلب را در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب ایسکمیک که در آن خون بخوبی به ماهیچه‌های قلبی نمی‌رسد، بهبود بخشد.  آنتی اکسیدان‌های درون انار یا آب آن ممکن است بتواند از ایجاد لخته در خون جلوگیری کند.  انار، از کلسترول بد (LDL) در برابر اکسیده شدن محافظت می‌کند. آب انار همانند آسپیرین عمل می‌کند.  آب انار از به هم پیوستن پلاکت‌های خونی جلوگیری می‌کند، پس مانع از لخته شدن خون می‌ شود ...

آب انار باعث کاهش چربی خون می‌شود. تحقیقات نشان داده است که اگر روزی سه چهارم لیوان آب انار بنوشید و این کار را مدت ۳ ماه انجام دهید، مقدار اکسیژن بیشتری به قلب می‌رود و باعث سلامتی قلب می‌شود. آب انار، جلوی تخریبات DNA و بیماری‌های حاصل از تخریب آن را می‌گیرد. آب انار به کاهش خطر سرطان پستان کمک می‌کند.

انار از سرطان پروستات جلوگیری می‌کند و یا رشد آن را آهسته می‌کند. از سرطان پوست نیز جلوگیری می‌کند. انار، از بی نظمی و اختلال در کار کلیه‌ها می‌کاهد و به طور کلی ادرارآور است. افرادی که در هفته دو لیوان یا بیشتر آب انار می‌نوشند، احتمال پیشرفت و بروز آلزایمر در آن‌ها نسبت به افرادی که در هفته نصف لیوان آب انار مصرف می‌کنند، ۷۶ درصد کمتر است. انار از تعداد کرم‌های روده می‌کاهد. با نوشیدن آب انار، بیماری‌های عفونی را از بدن دور کنید. انار و آب انار برای بهبود بینایی و جلوگیری از ضعیف شدن چشم خوب است. انار از خرابی دندان و لثه جلوگیری می‌کند. آب انار برای صدای گرفته و خشن مفید است.

از قبل بیشتر آب بنوشید

مصرف آب به رقیق شدن ترشحات مخاطی ریه کمک میکند که این باعث راحت تر شدن تنفس و قوی شدن ریه میشود.   کم آبی بدن میتواند باعث ضخیم و چسبنده شدن مخاط پوشش دهنده مسیرهای هوایی شود. به طور کلی،  آهنگ تنفس شما رو کند کرده و این باعث میشود انسان بیشتر مستعد هر نوع بیماری، آلرژی و مشکلات تنفسی شود.

اگر به اندازه کافی آب ننوشید مخاط زیادی در ریه جمع میشود، که این مخاط میتواند غلیظ و چسبنده باشد که بلافاصله باعث تولید بیماری در بدن و تضعیف ریه ها و سیستم تنفسی شود؛ این یعنی هر کسی آب کمتر بنوشد بیشتر هم مریض میشود! اگه بچه ها رغبتی به خوردن آب نشان نمیدهند میتوانید آب را از راه های مختلفی به آنها برسانید. مثلا استفاده از شربت خاکشیر، شربت تخم شربتی، شربت آبلیمو و عسل، شربت آلبالو توصیه می شود. باید بدانیم که حدود ۶۰ درصد از وزن بدن را آب تشکیل میدهد و حدود ۷۰ درصد از مغز انسان هم از آب است پس کمبود آب صدمات جبران ناپذیری خصوصا به کودکان خواهد زد.

رژیم غذایی در روزهای خانه نشینی

یک کارشناس تغذیه، گفت: با توجه به اینکه این روزها به علت شیوع کرونا مجبوریم در خانه بمانیم رعایت نکردن رژیم غذایی می‌تواند باعث اضافه وزن شود.

هنگامه مهدی نیا، اظهار کرد:این روزها بیشتر مردم به علت شیوع ویروس کووید ۱۹ خانه نشین شده اند و تعداد اندکی به علت حضور در محل کارشان مجبورند از خانه بیرون بروند، اما چیزی که مهم و ضروری است این است که خانه نشینی و نداشتن تحرک کافی می‌تواند باعث اضافه وزن شود.

وی با تاکید بر اینکه با رعایت رژیم غذایی مناسب باید از اضافه وزن جلوگیری کرد، در برنامه غذایی روزانه دو اصل تعادل و تنوع رعایت شود، گفت: تعادل یعنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی (نان و غلات، سبزیجات، میوه ها، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغزدانه ها)، لبنیات مصرفی بهتر است از نوع کم چرب باشد.

مهدی نیا تصریح کرد: برای حفظ وزن خود در این روزها از خوردن غذاهای چرب و شور مانند تنقلات پرهیز شود، حتی الامکان از خوردن غذاهای کنسروی و سوسیس و کالباس پرهیز شود، نوشیدن مایعات به اندازه کافی مفید است.

این کارشناس تغذیه  خاطرنشان کرد: در برنامه غذایی روزانه استفاده از سبزیجات تازه توصیه می‌شود، البته باید کاملا شسته و ضدعفونی شوند (مانند انواع کلم، گل کلم و جوانه ها)؛ در منزل باید استراحت منظم و ورزش به میزان کافی و خواب کافی داشته باشید.

وی ادامه داد: انجام کارهای آرامش بخش مانند خواندن کتاب، نیایش، عبادت و تماشای فیلم‌هایی که دوست دارید مفید است؛ از ریزه خواری پرهیز شود و استفاده از سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده برقرار باشد، در میان وعده‌ها استفاده از میوه و سبزیجات و مغزها (در حد ۱۰ دانه) توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه به جای پخت سبزی در منزل می‌توان انواع آش‌ها یا غذاهایی که با سبزیجات پخته می‌شوند را تهیه کرد، افزود:  در صورت طبخ شیرینی بهتر است کم چرب و کم شیرینی باشد، بهتر است از گوشت‌های کم چرب در پخت غذاها استفاده شود، پوست مرغ حتما گرفته شود و انواع گوشت‌ها و تخم مرغ کاملا پخته شود.

فواید مواد غذایی با طعم تلخ

برخی از مواد غذایی با طعم تلخ اگرچه طرفداران زیادی ندارند ولی فوق العاده مغذی هستند. این غذاها مواد شیمیایی گیاهی همراه با مزایای سلامتی بیشمار دارند. برخی از این مزایا عبارتند از: کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان، بیماری های قلبی، دیابت، بهبود سلامت چشم، کبد و روده ها:

خربزه سبز: این نوع خربزه که زودرس است، طعم بسیار تلخی دارد. در کشورهای آسیایی، کارائیب، آفریقایی و ... خربزه سبز طرفداران زیادی دارد. این میوه سرشار از مواد شیمیایی گیاهی مانند پلی فنول ها و فلاونوئیدها است که به جلوگیری از رشد انواع سرطان ها، کاهش قند خون در مبتلایان به دیابت کمک می کند. خربزه تلخ سرشار از آنتی اکسیدان ها است که برای جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد مفید بوده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

سبزیجات خانواده کلم: سبزیجاتی از قبیل بروکلی، تربچه، کلم بروکسل و ... حاوی ترکیباتی به نام گلوکوزینولات هستند که طعم تلخ آنها را قوی تر می کند. مطالعات روی حیوانات نشان داده که گلوکوزینولات می تواند رشد و گسترش سلول های سرطانی را کند کند. همچنین این ماده به سم زدایی از کبد کمک می کند. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که حداقل ۵ بار در هفته این نوع سبزیجات استفاده شوند.

قاصدک: ممکن است فکر کنید گیاه قاصدک تنها یک علف هرز است. اما برگ های این گیاه خوراکی و مغذی هستند و حتی می توان آنها را در سالاد به طور خام مصرف کرد. برگ های این گیاه تلخ هستند اما مواد مغذی بیشماری از جمله کلسیم، منگنز، آهن، ویتامین سی، ویتامین آ و ویتامین کا دارند. آنها همچنین حاوی کاروتنوئیدها و زاکسنتین هستند که از چشم های شما در برابر آب مروارید و دژنراسیون ماکولا محافظت می کنند. این سبزی پروبیوتیک هایی دارد که به رشد باکتری های مفید روده کمک می کند.

پوست مرکبات: در حالی که گوشت و آب میوه مرکبات شیرین و یا ترش است، پوست آنها بسیار تلخ است. تلخی پوست مرکبات بخاطر وجود فلاونوئیدهایی از جمله هسپریدین و نارنژین هستند که نوعی آنتی اکسیدان محسوب می شوند. این فلاونوئیدها به کاهش رشد سلول های سرطانی، کاهش التهاب، بهبود سم زدایی کمک می کنند.

کافئین: قهوه یکی از نوشیدنی های محبوب سراسر جهان است و منبع غنی از آنتی اکسیدان ها محسوب می شود. مانند اکثر غذاهای تلخ، قهوه نیز سرشار از پلی فنول ها است. یکی از غنی ترین این پلی فنول ها اسید کلروژنیک است که مزایای بیشماری دارد. این آنتی اکسیدان باعث کاهش استرس اکسیداتیو در بدن شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می دهد. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن ۳ تا ۴ فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به مرگ، سرطان و بیماری های قلبی را به ترتیب به میزان ۱۷ درصد، ۱۵ درصد و ۱۸ درصد کاهش می دهد و سدی در برابر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون است.

چای سبز: این نوع چای حاوی پلی فنولهایی است که ضد التهاب هستند و اثرات رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کنند. مصرف یک فنجان چای سبز در روز خطر ابتلا به حمله قلبی را تا ۲۰ درصد کاهش می دهد.

کد خبر 419587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    2 1
    سپاس فراوان از مطلب بسیار مفیدتان❤