از میراث فرهنگی حراست کنید

جامعه باستان‌شناسی ایران در نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواستارِ حفظ سلامت و حراست از آثار و محوطه‌های باستانی در زمان شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی شد.

به گزارش ایمنا، با انتشار خبرهای مختلفی که از آسیب به بناهای تاریخی و تخریب‌هایی حکایت داشتند که توسط سودجویان با استفاده از خلوتی روزهایی که برای توقف انتقال زنجیره کرونا در سراسر کشور پیش آمده بود، انجام می‌شد، نخست تعدادی از مسوولان و کارشناسان پیشکسوت میراث فرهنگی از این وزارتخانه درخواست توجه به بناها و محوطه‌های تاریخی را داشتند، حتی متولیان پایتخت‌نشین در فراخوانی از مردم درخواست کردند هر جا با این تخریب‌ها و آسیب‌ها مواجه شدند، به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اطلاع دهند.

تا امروز که جامعه باستان‌شناسی نیز در نامه‌ای جداگانه به وزیر میراث فرهنگی درخواست کرده راه بر فرصت‌طلبان بسته شود و با بهره‌گیری از امکانات موجود و پایش محوطه‌های تاریخی از وقوع آسیب‌های بیشتر جلوگیری کنند.

در این نامه خطاب به علی‌اصغر مونسان  وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  آمده است: همان‌گونه که می‌دانیم در روزها و هفته‌های اخیر برای مبارزه با گسترش شیوع ویروس کرونا، هیئت دولت طرح‌های متنوعی چون فاصله‌گذاری اجتماعی یا فاصله‌گذاری هوشمند را به اجرا گذاشته و بسیاری از نهادها و سازمان‌های دولتی تعطیل شده یا به صورت پاره‌وقت به فعالیت مشغولند.

در بخشی از این نامه آمده است: "این طرح در کنار مزایایی که دارد و به پیشگیری از همه‌گیری بیماری کرونا و حفظ سلامت جامعه کمک می‌کند، می‌تواند بستری برای برخی فرصت‌طلبان و غارتگران میراث فرهنگی فراهم آورد و در هنگامه این بحران و نبود نظارت کافی، گزندی به آثار و محوطه‌های تاریخی و فرهنگی میهن‌مان برساند. متاسفانه در فضای مجازی و رسانه‌ها، اخبار ناخوشایندی از تخریب و آسیب به عرصه و حدود آثار تاریخی و فرهنگی سراسر کشور به ویژه استان‌های کرمانشاه، فارس و دیگر استان‌ها به گوش می‌رسد که ما را بیش از پیش بیمناک کرده است.

 این در حالی است که تا قبل از بحران کرونا نیز بسیاری از محوطه‌های باستانی، موزه‌ها و حتی محوطه‌های ثبت ملی و جهانی میهن‌مان فاقد برخی از مهمترین و ابتدایی‌ترین امکانات حفاظتی بوده و سلامت و تأمین امنیت آن‌ها همواره یکی از مسائل و نگرانی های کارشناسان حوزه‌ میراث فرهنگی بوده است.

جامعه باستان‌شناسی ایران در راستای دغدغه‌ها و اهداف خود ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود و با اعتقاد به این امر که همواره در طول تاریخ، بروز بیماری‌های واگیردار و صعب‌العلاج، به بحران‌های اجتماعی انجامیده و بسترساز مسائل و مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده است، از وزیر محترم میراث فرهنگی تقاضا دارد با بهره‌گیری از همه امکانات تخصصی و عمومی کشور و با تکاپوی موثرتری، به شرایط کنونی آثار و محوطه‌های باستانی و مراقبت از آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند و با پایش گسترده از آسیب‌های احتمالی واردشده بر میراث فرهنگی کشور گزارشی را ارائه کنند تا بتوان بر اساس اطلاعات و آمار دقیق به برنامه‌ریزی بهتر پرداخت."

کد خبر 419561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.