۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۶
رکود، سوغات کرونا

میهمان ناخوانده‌ای که ناگاه در و دیوار شهر را درنوردید و رنگ مرگ بر پیکر زندگی پاشید، سوغاتی داشت به نام رکود که هر چه پیشتر می‌رویم، زهرش بیشتر کام‌ها را تلخ می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رکود، شاه‌بیت زندگی این روزهای کسانی است که سر و کارشان با سنگ و آهن و گچ و سیمان است؛ کسانی که می‌سازند تا دیگران بی سرپناه و خان و مان نمانند.

صنعت ساختمان در شمار نخستین پیشه‌هایی بود که با هجوم کرونا خانه‌نشین شد و دوران تاریک رکود و رخوتش آغاز شد و در این میان خیل انبوه کارگران، بنایان، معماران، فروشندگان مصالح ساختمانی و انبوه‌سازانی بودند که زهر دوران بی‌رونقی و خانه‌نشینی کامشان را تلخ کرد.

کرونا در شمار حوادث غیرمترقبه

محمدرضا خسروی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان می‌گوید: کرونا همانند سیل و زلزله و بلایای طبیعت به عنوان یک حادثه غیر مترقبه تلقی می‌شود و همان طور که تاثیر بسزایی در امور عادی و زندگی روزمره شهروندان گذاشته است در حرفه‌های مختلف همچون ساخت و ساز  نیز اثرگذار بوده است؛ مسائل بهداشتی و پیشگیری‌های اولیه عموما در فعالیت‌های ساختمانی رعایت نمی‌شود، زیرا در ساخت و ساز امکانات، مصالح ساختمانی و کارگران زیادی مشغول بکار هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند که ضدعفونی مصالح ساختمانی و استفاده کردن از اقلام ضعیف بهداشتی مانند دستکش در این محیط کاری امکانپذیر نیست. این موضوع مطمئنا باعث رشد منفی صنعت ساخت و ساز و رکود در پروژه‌های ساختمانی استان و شهر سمنان می‌شود.

او می‌گوید: یک‌هزار و ۹۶۵ پروژه در سال ۹۸ در سیستم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان ثبت شده که از این تعداد ۴۷۷ پروژه مربوط به شهر سمنان است؛ بالغ بر یک‌هزار پروژه نیمه‌کاره نیز از سالیان گذشته باقی مانده که همگی تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان اظهار می‌کند: جامعه مهندسان، خدمات مهندسی و نظارتی و کنترلی نیز بر عهده دارند؛ متاسفانه در این برهه زمانی که درگیر اپیدمی کرونا ویروس هستیم به مشکل برخوردیم و مجبور به ارائه خدمات به صورت غیر حضوری به صورت ویدئو کنفرانس و یا تله کنفرانس و در فضای مجازی شده‌ایم.

خسروی بیان می‌کند: مهندسان طراح درگیری خاصی با عملیات اجرایی ساختمان و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا در محل‌های در حال ساخت ندارند و طراحی را در دفاتر با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می دهند؛ اما در بحث معماری، سازه، تاسیسات الکتریکی و تاسیسات مکانیکی مهندسینی هستند که نظارت مستمر دارند و تا زمانی که کارگاه‌های ساختمانی فعالیت می‌کنند، مهندسان نیز باید نظارت داشته باشند، بنابراین تا جایی که ممکن بود به گروه‌های نظارتی، کارفرمایان و مالکان اطلاع‌رسانی شد که در حد امکان ادامه عملیات ساخت متوقف شود و اگر مهندسان ناظر اجباری در بحث نظارت بر پروژه‌ای خاص داشته باشند، از حداقل امکانات پیشگیری و بهداشتی همانند دستکش، ماسک و کلاه ایمنی استفاده کنند.

او می‌گوید: نظام مهندسی و کنترل ساختمان، یک سازمان مردم‌نهاد است که با چهار هزار و ۵۰۰ عضو، بزرگترین سازمان حرفه‌ای محسوب می‌شود؛ برای پیشگیری از شیوع این ویروس در بین اعضا و مهندسین، ستاد پیشگیری از ویروس کرونا تشکیل و انجام اقداماتی همچون ارایه کمک‌های مالی و تخفیفات در زمینه خدمات‌رسانی به شهروندان و کادر درمانی پیش‌بینی شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان می‌افزاید: منبع درآمد برخی از  شهروندان و خصوصا کارگران فصلی و ساختمانی به صورت روزانه است؛ با توجه به ضرورت حمایت از معیشت این افراد، در راستای اجرای اهداف دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا از ۲۳ فروردین با یک شیب ملایم و رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، فعالیت کاری و ارائه خدمات مهندسی و ساختمان سازی شروع شده است و به کارگاه‌های ساختمانی اعلام شده که فعالیت‌های خود را با جلوگیری از تجمعات بیش از حد و رعایت فاصله گذاری فیزیکی انجام دهند.

خسروی می‌گوید: در زمینه کنترل و عملیات ساختمان، طرح مجری ذی‌صلاح و سازنده ذی‌صلاح در استان باید الزامی شود اگر مجری ذی‌صلاح در ساختمان‌ سازی‌ها وجود داشت اطلاع‌رسانی به سهولت انجام می‌شد و به راحتی می‌توانستیم قوانین و پروتکل‌های مصوب بهداشتی از جمله موضوع HSE را ابلاغ کنیم.

کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی

سیدمحمد ناظم رضوی، شهردار سمنان می‌گوید: یکی از مواردی که از ویروس کرونا تاثیر گرفته، تقاضا برای اخذ پروانه‌های ساختمانی و ساخت و ساز شهری است که با توجه به تمدید مهلت دریافت و پرداخت عوارض ساختمانی تا اردیبهشت‌ماه ۹۹ با تعرفه‌های سال ۹۸، تقاضاها براین این مسئله اندکی افزایش یافته است، اما این مورد هم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد کاهش داشته است.

او می‌افزاید: به منظور جلوگیری و قطع زنجیره انتقال و انتشار ویروس کرونا تمامی خدمات شهرداری به ویژه سیستم صدور پروانه‌های ساختمانی و ساخت و ساز که مراحل مختلفی دارد به صورت میز خدمت ارائه می‌شود و سعی شده طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند به دقت رعایت شود.

شهردار سمنان از تدوین پروتکل فعالیت‌های ساختمانی در این شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: اولویت مدیریت شهری حفظ سلامت کارکنان و کارگران ساختمانی تا عبور از بحران کنونی است.

ناظم‌رضوی با اشاره به احتمال تعویق یا توقف عملیات‌های ساختمانی، اظهار می کند: هر اقدامی در این خصوص، بر اساس دستور و ابلاغیه‌های ستاد ملی مبارزه کرونا انجام می‌شود و امیدواریم با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، بحران کرونا رفع  شود.

کرونا رکود را افزایش داد

عباسعلی نجار، دبیر انجمن انبوه سازان سمنان می گوید: قبل از شیوع کرونا نیز با رکود فعالیت های ساختمانی مواجه بودیم و اکنون با شرایط پیش آمده بر این رکود افزوده شده است.

او می‌افزاید: بر اساس بخشنامه صادره، کارگاه‌های ساختمانی تعطیل شد و این مسئله تاثیر زیادی بر روند ساخت و ساز گذاشت، پروژه‌های فعال در فضای بسته کاملا تعطیل و طرح‌های در فضای باز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه می‌یابد.

دبیر انجمن انبوه سازان سمنان با بیان اینکه از ۲۳ فروردین به صورت موردی و با شیب کند ساخت و ساز شروع شده است، عنوان می‌کند: افزایش بیش از حد قیمت مصالح نیز معضل دیگری است که ناشی از شیوع کرونا بوده است.

نجار خاطرنشان می‌کند: از طریق کانون سراسری انبوه سازان کشور به صورت مکتوب مشکلات این صنف به وزارت کشور گزارش و تذکر داده شده که قیمت مسکن با توجه به گرانی مصالح افزایش زیادی پیدا می‌کند و اقشار کم‌درآمد بیشترین ضرر ناشی از این وضع را متحمل می‌شوند.

او اظهار می‌کند: ساختمان یک کالای مصرفی است و باید در فاصله هر ۱۵ تا ۲۰ سال تعویض یا نوسازی شود؛ باید عرضه زیاد باشد تا رکود و گرانی در این زمینه ایجاد نشود.

کد خبر 419492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.