نقش سرمایه‌گذاری دیجیتالی در بهبود شرایط اقتصادی پسا کرونا

رقابت دیجیتالی می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا کمک کند؛ سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد دیجیتالی به طور ویژه تکنولوژی، دانش عملی، مشاغل و پیشرفت را برای کشورهای در حال توسعه به ارمغان می‌آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع کووید-۱۹ زندگی بشر و نحوه عملکرد او در تمام جوانب را تحت تاثیر قرار داده است؛ تحلیلگران تلاش می‌کنند خود را با تاثیرات ناشی از انتشار ویروس کرونا بر اقتصاد، بخش‌ها و شرکت‌ها همگام کنند. چیزی که بسیار مشهود است این‌که بحران کرونا اهمیت خدمات دیجیتال را به طور چشمگیری افزایش داده است؛ خدمات دیجیتالی از جلسات مجازی گرفته تا کارخانه‌های خودکار، یا از سفارش‌های اینترنتی گرفته تا پهبادها باعث افزایش بی‌سابقه اینگونه فعالیت‌ها در بین مردم شده است و از این رو نزد همگان به اهمیتی بسیار بالا دست یافته است. شرکت‌هایی که از بیشترین دانش دیجیتالی برخوردار هستند به طور موفقیت‌آمیزتری خود را با بحران کرونا سازگار می‌کنند و این در حالی است که سایر شرکت‌ها نیز در تلاشند بیشترین آگاهی دیجیتالی را در پاسخ به چالش‌های به وجود آمده برای مدل‌های تجارت خود کسب کنند.

برای کشورهای مختلف جهان توجه به بازپروری اقتصادی پس از پایان بحران کرونا از طریق رقابت دیجیتالی از اهمیت بالایی برخوردار است که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد دیجیتالی می‌تواند در این زمینه اثر مثبت داشته باشد.

قدرت سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتالی

شواهد نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی می‌تواند تکنولوژی، دانش عملی، مشاغل و رشد را برای کشورهای در حال توسعه به ارمغان آورد و بزرگ‌ترین منبع مالی برای اقتصاد این کشورها بشمار آید. شرکت‌های دیجیتالی در کشورهای خارجی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا به این وسیله به مشتری‌ها نزدیک‌تر شوند، به دانش محلی بیشتر دسترسی پیدا کنند و بازارهای بیشتری را افتتاح کنند.

با این وجود، جذب سرمایه‌گذاری دیجیتالی مستلزم اتخاذ تدابیر و قوانین مختلف است چرا که شرکت‌های دیجیتالی از مدل‌های اقتصاد دیجیتالی بسیار متفاوتی از کسب و کار سنتی برخوردار هستند. این شرکت‌ها به شدت متکی بر داده‌ها و تکنولوژی هستند و اغلب اقتصاد پلتفرمی را در بر می‌گیرند و بر دارایی‌های غیرسنتی متمرکز می‌شوند. کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد در گزارش سرمایه‌گذاری جهانی تدابیر، مقررات و اقدامات را بر سه رکن اصلی استوار کرد که در ادامه به شرح آن پرداخته می‌شود:

سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دیجیتالی

اقتصاد دیجیتالی باعث ایجاد مدل‌های دیجیتالی جدید زیادی شده است؛ از رسانه‌های اجتماعی گرفته تا اقتصاد پلتفرم وجود این تجارت‌ها بدون دسترسی به اینترنت غیرممکن است. دولت‌هایی که این گونه مدل‌های تجاری را اتخاذ می‌کنند در واقع محیط‌های مناسبی برای پیشرفت شرکت‌های دیجیتالی و توسعه اقتصاد دیجیتالی آن‌ها فراهم می‌آورند و در نتیجه در جذب سرمایه‌گذاری‌ها موفق عمل می‌کنند. آسیای جنوب شرقی نمونه موفقی از جذب سرمایه‌گذاری از طریق اقدامات و سیاست‌های کارآمد در سراسر جهان بشمار می‌رود که تا کنون رقابت‌های زیادی را بین سرمایه‌گذاران کلان در منطقه به وجود آورده است.

اتخاذ دیجیتال در شرکت‌های غیردیجیتالی

انقلاب دیجیتالی علاوه بر این‌که از مدل‌های دیجیتالی جدید برخوردار است، می‌تواند روش‌های سنتی انجام تجارت را به طور قابل توجهی تغییر دهد. شرکت‌های محلی ممکن است خدمات دیجیتالی مختلفی را اتخاذ کنند تا از این طریق موانع موجود را کاهش دهند، دسترسی به زنجیره‌های تامین را تسهیل کنند و سرعت ارائه خدمات را بالا ببرند. تدابیر و اقداماتی نظیر پزشکی از راه دور، ارائه خدمات بانکی از طریق تلفن همراه و خرید و فروش‌های اینترنتی می‌تواند منجر به دستیابی به چنین سرمایه‌گذاری‌هایی شود. به عنوان مثال، کشور لهستان در زمینه ارائه خدمات پزشکی برای درمان بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی-عروقی بسیار موفق عمل کرده است و بیماران خود را از راه دور درمان کرده است.

سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های دیجیتالی

ایجاد زیرساخت‌های دیجیتالی قدرتمند برای توسعه و رشد اقتصاد دیجیتالی از اهمیت بالایی برخوردار است. جذب سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های دیجیتالی مستلزم ایجاد یک چهارچوب اجرایی قانونمند نظیر تدابیر و اقداماتی است که باعث سرمایه‌گذاری در پردازنده‌های پرداخت می‌شود. موفقیت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه زیرساخت دیجیتالی می‌تواند به طور قابل توجهی برای رشد کمپانی‌های محلی موثر واقع شود.

از آنچه که تا کنون گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که این پیشرفت‌ها، امکان رشد خدمات دیجیتالی از طریق سرمایه‌گذاری داخلی را به وجود می‌آورد و این در حالی است که تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در سایر بازارهای جهانی نیز می‌تواند نقش مهمی در بهبود شرایط ناشی از بحران کووید-۱۹ ایفا کند.

کد خبر 419478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.