ترس ها از اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند

رئیس جمهور که همواره بر ضرورت بازگشت به کار مشاغل کم خطر تاکید داشت از لغو محدودیت تردد بین شهرستان ها و استان ها و بازگشایی  کسب و کارهای کم ریسک در تهران از روز نخست اردیبهشت ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  روحانی روز شنبه ٣٠ فروردین، در جلسه‌ای با رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا، گفت: "مقرر شده است وزارت بهداشت و درمان با همکاری کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا، شرایط شروع به کارِ کسب و کارهای با ریسک متوسط را بررسی و آن را به ستاد ملی ارائه کند. دستگاه‌های ذیربط می‌توانند بر اساس برآوردها، در گام بعدی شرایط مدنظر برای بازفعالیت کسب و کارهای با ریسک متوسط را برای تصویب به ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا ارائه کنند."

وی در ادامه گفت: "طرح فاصله گذاری اجتماعی با تبدیل به فاصله‌گذاری هوشمند ادامه خواهد یافت. ما مرحله اول و دوم آن را اجرا کرده ایم و موفقیت های خوبی داشته ایم و الان در مرحله سوم آن که اجرای فاصله گذاری هوشمند اجتماعی است هستیم."

اظهارات رئیس جمهور در حالی است که برخی کارشناسان نگران هستند تدابیر جدید دولت برای مبارزه با کرونا موجب شیوع دوباره این بیماری در شهر هایی شود که به تازگی توانسته اند شیوع کرونا را تا حدودی کنترل کنند.

شروع کسب کار های کم ریسک و بازگشایی ادارات نیز باعث افزایش حجم مسافران حمل و نقل عمومی شده است. علیرضا زالی، فرمانده ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا در تهران نیز در این باره هشدار داد و گفت: "حضور متراکم شهروندان در سطح شهر و استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی، ضریب شیوع ویروس کرونا را افزایش می‌دهد و می‌تواند مجددا آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ را بالا ببرد." با این حال عده ای از شهروندان با علم به اینکه ویروس کرونا در کشور کنترل شده، بدون رعایت موازین بهداشتی به روال عادی زندگی گذشته خود بازگشته اند. همین موضوع می‌تواند عامل گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور باشد. آمار سامانه های تردد نیز نشان می دهد تردد های بین شهری افزایش چشم گیری داشته است.  

روشن نیست طرح "فاصله‌گذاری هوشمند" که دولت از آن حرف می‌زند دقیقا چگونه طرحی‌ است؟! با باز بودن ادارات و ازدحام متروها، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های عمومی که وسیله حمل و نقل بخش بزرگی از مردم به محل کارشان است، باید پرسید اساسا فاصله‌گذاری از این پس چگونه ممکن خواهد بود؟ آیا باز بودن مشاغل باعث شیوع دوباره ویروس کرونا خواهد شد؟ شلوغی خیابان ها در ابتدای هفته جاری، چه آمارهایی بر جا خواهد گذاشت؟

رئیس جمهور خود را به بدنه کارشناسان و متخصصان کرونا نزدیک تر کند

احمد همتی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است "مصوبات ستاد مبارزه با کرونا و توصیه های وزیر بهداشت جدی گرفته نمی شود." وی در پاسخ به سوالات مطرح شده گفت: همانگونه که شاهد بودیم بلافاصله بعد از شیوع بیماری کرونا در چین وزیر بهداشت کشورمان خواستار تشکیل جلسه ای اورژانسی برای جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور شد، اما متاسفانه جدی گرفته نشد. آقای نمکی، وزیر بهداشت بارها خواستار توقف پرواز ها به چین شد اما توجهی به تأکیدات وی در این زمینه نشد.

همتی افزود: به خاطر داریم بعد از آغاز شیوع بیماری کرونا در کشور، رئیس جمهور پس از چند روز، از بازگشت وضعیت کشور به روال عادی خبر داد، در صورتی که اصلا این صحبت کارشناسانه و تخصصی نبود و پس ازسخنان ایشان شاهد شدت گرفتن شیوع این بیماری در کشور بودیم. روحانی باید خود را به بدنه کارشناسان و متخصصان کرونا نزدیک تر کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: لازمه چرخیدن چرخ اقتصاد کشور، سلامت است؛ زیرا اگر قرار باشد در مراکز تولیدی و کارخانه ها بیماری شیوع پیدا کند، قطعا تولید را تحت تاثیر قرار خواهد داد. باید تدابیر به نوعی اتخاذ شود که کارخانه ها و کارگاه ها تحت تاثیر این بیماری قرار نگیرد. تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز باید به گونه ای باشد که سلامت جامعه مدیریت شود و بخش های تولیدی و اقتصادی تحت تاثیر این بیماری قرار نگیرد.

آمار اعلام شده مبتلایان به کرونا با اطلاعاتی که در جلسات خصوصی بیان می‌شود متفاوت است

بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اما معتقد است آمار دقیق مبتلایان به مردم اعلام نمی شود.

وی در این باره گفت: در حال حاضر ما به آمار تمامی بیمارستان ها دسترسی نداریم و آمار افراد مبتلا به کرونا در کشور تنها توسط سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می شود. برای اطمینان خاطر بیشتر مردم، باید آمار دقیق تری از تعداد مبتلایان به این ویروس در اختیار رسانه ها قرار بگیرد.

بنیادی ادامه داد: باتوجه به آمار سخنگوی وزارت بهداشت و درمان، در ١٠ روز اخیر تعداد مبتلایان به بیماری کرونا روند نزولی داشته و همچنین تلفات ناشی از این بیماری در کشور کاهش یافته است. این روند نزولی حاصل رعایت موازین بهداشتی در طول دو هفته گذشته است؛ بنابراین برای نتیجه گیری در مورد هر تصمیم جدیدی در زمینه مبارزه با کرونا، باید حداقل دو هفته صبر کرد تا نتایج آن بر جامعه مشخص شود. بهتر بود رئیس جمهور فرصت می‌داد تا نتیجه بازگشایی کسب و کار ها در استان ها و آغاز طرح فاصله گذاری هوشمند در جامعه معین می شد و بعد از گذشت دو هفته باتوجه به نتایج به دست آمده تصمیمات بعدی را اتخاذ می کرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آمار اعلام شده مبتلایان به کرونا با اطلاعاتی که در جلسات خصوصی بیان می‌شود متفاوت بوده اما بر مبنای آن تصمیم گیری می شود. باید به هر تصمیم جدیدی که از سمت ستاد ملی مبارزه با کرونا گرفته می شود دو هفته حداقل فرصت داد تا آثار آن در جامعه و بیمارستان ها نمایان شود.

طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی واقعی نیست

حسینعلی شهریاری، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است: قرنطینه دیر هنگام موجب شیوع طولانی مدت کرونا در کشور شده است. 

وی در این باره گفت: متاسفانه رئیس جمهور زمانی که باید کشور قرنطینه می شد با آن مخالفت کرد و چند هفته آن را به تعویق انداخت و باعث شد شیوع بیماری کرونا در کشور گسترش یافته و تعداد زیادی از هموطنان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست بدهند. در حال حاضر نیز مشخص نیست چرا دولت اصرار بر لغو محدودیت های ایجاد شده دارد.

شهریاری ادامه داد: در حال حاضر دلیل نگرانی اکثر جامعه و نمایندگان این است که امکان دارد با لغو محدودیت های ایجاد شده و ممنوعیت تردد های بین شهری، برخی از مردم به سمت شهر های شمالی هجوم بیاورند و مشکلات را مضاعف کنند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: به عقیده من باید کارشناسان و متخصصان وزارت بهداشت و درمان نتایج شیوع بیماری کرونا در کشور را اعلام کنند و مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا با توجه به این نتایج و تبعات، تصمیمات مربوطه را اتخاذ کنند. نباید در این باره عجولانه تصمیم گرفت؛ زیرا جان مردم ایران در خطر است. طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی علی رغم تمامی توصیه ها واقعی نیست و در عمل مردم آن را اجرا نمی کنند.

گزارش از: سید ابوالفضل مدنی-خبرنگار ایمنا

کد خبر 419469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.