دفاتر پیشخوان و کارگزاری‌ها، عوامل مهم شیوع کرونا

اگرچه دولت تاکنون تلاشهایی برای جلوگیری از شیوع کرونا از طریق اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی موقت برخی اصناف انجام داده است اما اقدامات این نهاد اجرایی در برخی موارد کاملا خلاف راهبرد پیش گرفته بوده و به جای کاهش خطر ابتلا به کرونا، ریسک ابتلا را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران حدود ۷۰ روز می‌گذرد. در این مدت تعداد کل مبتلایان به کویید۱۹ در کشور به ۸۰ هزار و ۸۶۸ نفر رسیده است و این در حالی است که آمارهای وزارت بهداشت از بهبودی حدود ۵۵ هزار نفر از مبتلایان خبر می‌دهد.

همزمان با شیوع گسترده کرونا در جهان، کشورهای مختلف به ویژه توسعه یافتگانی نظیر آمریکا و کانادا و کشورهای اروپا از یکسو و از سوی دیگر چین، کره جنوبی، ژاپن و... اقدامات سخت گیرانه‌ای برای کنترل شیوع این بیماری انجام داده‌اند. قرنطینه یکی از شایع‌ترین روش‌هایی بود که این کشورها برای این منظور استفاده کردند.

در ایران اما مسئولان مربوطه، "قرنطینه" را راه حل علمی و درستی قلمداد نکردند و پس از روزها جلسه و برنامه‌ریزی در نهایت به طرح "فاصله گذاری اجتماعی" و تعطیلی برخی اصناف رضایت دادند، اما همچنان استفاده از واژه "قرنطینه" را صحیح نپنداشتند. تعطیلی‌ها باعث شد تا فشار بر مردم به ویژه اقشار متوسط و ضعیف بیشتر شود و اندک پس انداز این قشر نیز به اتمام رسد. حال پس از مدتی این افراد خواهند ماند و جیب خالی و نیازهایی که به قوت خود باقی است.

دو سوم مردم کمتر از یک ماه پس انداز دارند

مهدی علیپور، عضو هیئت رئیسه اتحادیه صادرکنندکان کالاهای صنعتی و معدنی در این خصوص می‌گوید "بر اساس یک نظرسنجی دو سوم از مردم ایران برای زندگی یا در قرنطینه ماندن کمتر از یک ماه پس انداز دارند. "

اما جای نگرانی نیست. بسته کمک‌های معیشتی دولت به خانواده یارانه‌بگیران تخصیص می‌یابد. حسن روحانی با اعلام خبر اختصاص وام یک تا دو میلیون تومانی به خانواده‌های یارانه بگیران و با بازپرداخت ۳۰ ماهه، اگرچه باعث شد اندکی از فشار روانی موجود بر برخی خانواده‌ها کاسته شود اما انتقادات بسیاری را نیز متوجه خود کرد. عده‌ای میزان این وام را به انتقاد گرفتند و برخی نیز نحوه پرداخت و بازپرداخت آن را.

نکته دیگری که در این میان وجود دارد، بازگشایی برخی اصناف با وجود انتقادات وزارت بهداشت و کارشناسان مربوطه است که با نگرانی از شروع موج دوم کرونا همزمان شده و می‌تواند هزینه‌های بیشتری بر دولت و ملت وارد کند. علاوه بر این دولت با ابتکاری جالب به منظور حمایت اقشار ضعیف در آستانه ماه مبارک رمضان با همکاری بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد "وام یک میلیون تومانی تنها به خانوارهایی تعلق می‌گیرد که کد ملی سرپرست خانوار خود را به سامانه پیامکی اعلام شده ۶۳۶۹ ارسال کنند تا بدین شیوه درخواست خود را برای دریافت این وام اعلام کرده باشند. "

از سوی دیگر اعلام شد سرپرست خانوار تنها مجاز به ارسال پیامک از شماره‌ای است که به نام خود سرپرست ثبت شده باشد، در غیر این صورت وامی به خانوار مذکور تعلق نمی‌گیرد. نکته دیگر در این میان این است که تقریبا هر فردی یک خط همراه به نام خود دارد و بیشتر این کهنسالان هستند که به دلایل مختلف تاکنون اقدامی برای خرید سیم کارت نکرده‌اند.

از سوی دیگر بارها و بارها اعلام شده است که خطر ویروس کووید۱۹ برای این قشر بیشتر بوده و بنابراین باید مراقبت‌های بیشتری از این افراد به عمل آید. حال با اعلام وام یک میلیون تومانی، افراد مسن و کهنسالی که سرپرست خانوار هستند از بد روزگار باید شخصا برای دریافت سیم کارت تلفن همراه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت اقدام کنند و شاید دیگر نیازی نباشد که گفت این کار تا چه اندازه ریسک ابتلای این افراد به کرونا را افزایش می‌دهد.

رونق بورس، دلیل مضاعف افزایش ابتلا به کرونا

اما ورود سیل افراد به دفاتر پیشخوان دولت که خطر ابتلا به کووید۱۹ را افزایش می‌دهد تنها به اینجا ختم نمی‌شود. همانطور که می‌دانید بازار سرمایه در ایران دو سالی است جانی دوباره گرفته و با سودهای وسوسه انگیز و بعضا چندصد درصدی در مدت‌های کوتاه، علاقه‌ بسیاری را در میان افراد عامه برای ورود به این بازار به وجود آورده است. اولین اقدام هر فرد حقوقی یا حقیقی برای ورود به بازار سرمایه ثبت نام در سامانه جامعه اطلاعات مشتریان یا اختصارا "سجام" و دریافت کد سجام است.

گام بعدی اما انتخاب یک شرکت کارگزاری است تا بتوان از طریق آن رسما وارد بازار سرمایه شد. هر دو این سامانه‌ها (سجام و کارگزاری) پس از پایان مراحل ثبت نام، به افراد اعلام می‌کنند تا برای انجام فرایند احراز هویت نهایی خود به شعب کارگزاری یا دفاتر پیشخوان طرف قرار داد مراجعه کنند. با شیوع کرونا و تعطیلی اصناف، کارگزاری‌های مختلف اعلام کردند که به منظور جلوگیری از شیوع کرونا تا اطلاع ثانوی، از حضور افراد برای دریافت کد بورسی یا احزار هویت جلوگیری می‌کنند. همین مسئله باعث شد مشتاقان ورود به بازار سرمایه از تنها روش ممکن یعنی دفاتر پیشخوان دولت اقدام کنند.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایمنا نیز این موضوع را تائید می‌کند. در یکی از مشاهدات عینی خبرنگار ایمنا، یکی از افراد حاضر در جمعیت در یکی از دفاتر پیشخوان دولت در محدوده خیابان طیب ضمن گلایه از وضعیت موجود با حالتی عصبانی از افراد حاضر در دفتر پیشخوان، می‌خواهد دفتر را تا فرا رسیدن نوبت خود موقتا ترک کنند. یکی از کارمندان این دفتر نیز که از وضعیت موجود به ستوه آمده پس از این صحبت دست از کار کشیده و اعلام کرد تا افرادی که نوبت آنان نشده از محل خارج نشوند، کار نخواهد کرد.

تمامی این موارد به طور مشخص ناشی از بی‌تدبیری دولت در کنترل کرونا و جلوگیری از تجمعات است؛ تجمعاتی که با مدیریت و اندک تدبیری می‌تواند از بین برود و خطر ابتلا و گسترش کرونا را به حداقل برساند. حال با در نظر گرفتن شکسته شدن رکورد دریافت کد سجام در هفته گذشته که اولین گام برای ورود به بازار سرمایه است (۱۰۰ هزار کد در یک روز) می‌توان تعداد تقریبی مراجعان به دفاتر پیشخوان دولت را برآورد کرد. این جمعیت روان شده به دفاتر پیشخوان دولت در کنار ورود متقاضیان دریافت سیم کارت به منظور دریافت وام یک میلیون تومانی دولت، در کنار مساحت نامتناسب و بسیار کوچک دفتر پیشخوان دولت و همچنین سرعت انجام امور، ریسک ابتلا به کرونا را به شدت افزایش خواهد داد. اقدامی که نتیجه آن بین پنج تا ۱۴ روز دیگر در آمار مبتلایان واقعی به کرونا نمایان خواهد شد. این بی‌تدبیری ها تا کجا قرار است ادامه یابد؟

کد خبر 419459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.