۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
پارچه‌ای برای تمام فصول!

گروهی از محققان چینی به تازگی پارچه‌ای ابداع کرده‌اند که در فصول مختلف سال خود را طبق دمای محیط سازگار کرده و بدن فرد را سرد یا گرم نگه می‌دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معمولا پارچه‌های هوشمندی که تا کنون طراحی شده‌اند فقط یکی از قابلیت‌های خنک کنندگی یا گرم کنندگی را دارند، اما گروهی از محققان چینی به تازگی نوع جدیدی پارچه، طراحی و تولید کرده‌اند که با توجه به دمای محیط، بدن را خنک یا گرم نگه می‌دارد. بنابراین فردی که لباس تولید شده از این پارچه را در گرمای تابستان بر تن کند، احساس خنکی می‌کند و اگر آن را در روزهای سرد زمستان بپوشد، گرم خواهد شد.

پژوهشگران برای تولید این نوع پارچه، سوراخ‌های میکروسکوپی در پارچه به وجود می‌آورند که دارای مواد شیمیایی است و به جذب و آزاد کردن انرژی گرمایی کمک می‌کند. بنابراین پارچه خود را با شرایط آب و هوایی انطباق می‌دهد. این پارچه هوشمند بسیار سبک و راحت است و در رنگ‌های مختلف نیز تولید می‌شود؛ از این پارچه می‌توان همانند دیگر پارچه‌های معمول برای تولید لباس استفاده کرد.

به گفته محققان، لباس‌های تهیه شده از این پارچه را می‌توان در فضای باز یا سرپوشیده استفاده کرد و نیازی به هیچگونه منبع انرژی به منظور خنک کردن یا گرم کردن محیط نیست درنتیجه با تولید پارچه جدید در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود. به گفته پژوهشگران بخش داخلی این پارچه از فیبرهای نازک تشکیل شده است؛ بنابراین می‌توان از این فناوری در تهیه هر نوع لباس نظیر چادر، پرده، فرش، کفش و حتی چتر که لازم است با دمای هوا منطبق شود، استفاده کرد.

کد خبر 419450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.