۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
این  ستاره‌ ۶ سیاره دارد

گروهی از محققان سوئیسی با بررسی ستاره HD 158259 متوجه شدند که این ستاره دارای شش سیاره است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پژوهشگران دانشگاه ژنو سوئیس، با استفاده از طیف سنج سوفی (SOPHIE)، ستاره HD 158259 را برای مدت هفت سال مورد بررسی قرار دادند. طیف سنج ابزاری است که از آن به منظور اندازه‌گیری ویژگی‌های نوری در یک قسمت مشخصی از طیف الکترومغناطیسی استفاده می‌شود. پژوهشگران پس از انجام بررسی‌ها متوجه شدند این ستاره که در صورت فلکی اژدها قرار دارد، دارای شش سیاره است که یکی از آن‌ها سیاره فراخورشیدی فرازمین بوده و پنج سیاره دیگر مینی نپتون هستند.

نکته جالب توجه در مورد سیارات این است که فاصله بسیار منظمی با یکدیگر دارند که نشانگر نحوه شکل گیری این سیستم است. به گفته محققان، استفاده تعداد زیادی از ابزارهای اندازه‌گیری و تکنیک‌های پردازش سیگنال، کشف این سیستم سیاره را امکانپذیر کرده است. بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که جرم این سیارات دو و شش برابر زمین است. علاوه بر این، سیستم سیاره‌ای این ستاره بسیار فشرده است، به طوری که فاصله خارجی‌ترین سیاره از ستاره آن ۲.۶ برابر کمتر از فاصله بین سیاره عطارد و خورشید است.

محققان معتقد هستند  تلسکوپ فضایی تس ناسا اطلاعات ارزشمند زیادی در مورد ساختار داخلی این ستاره و شش سیاره آن در اختیار ما قرار داده است. به عنوان مثال این تلسکوپ اخیرا متوجه کاهش میزان درخشندگی ستاره "HD 158259" شده بود. به گفته پژوهشگران، ممکن است سیارات دیگری نیز در حوالی این ستاره وجود داشته باشد که هنوز کشف نشده‌اند. اگر دو سیاره دیگر به تعداد این سیارات کشف شده اضافه شود، ستاره "HD 158259" به اندازه خورشید سیاره دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Astronomy & Astrophysics  منتشر شده است.

کد خبر 419448