مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی تاسیس می شود

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از تاسیس مرکز تحقیقات یوز آسیایی خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، کیومرث کلانتری  در خصوص فرآیند انتقال یوزپلنگ های پارک پردیسان، ضمن تبریک به دوستداران یوز پلنگ ایرانی به خاطر این موفقیت اظهار کرد: امروز شاهد بازگشت یوز پلنگ از غربت به زیستگاه خودش هستیم، حدود هفت سال پیش دو قلاده یوزپلنگ از میاندشت و توران به پارک پردیسان منتقل می شوند برای تکثیر در اسارت. دو سال قبل هم توله یوزی از متخلفان میاندشت گرفته می‌شود که به پارک منتقل شد.

کلانتری، شرایط خاص زیستگاهی تهران را علت شکست این پروژه برشمرد و گفت: بعد از بررسی های شش ماهه به این نتیجه رسیدیم تا به یکی از زیستگاه خودشان ببریم تا آنجا زادآوری کنند، پارک ملی توران انتخاب کارشناسان بود.

کلانتری در خصوص محیط یوزها گفت: فضایی که در توران وجود دارد یک سایت از قبل مهیا شده است که با اندکی تغییرات میزبان این سه قلاده یوز پلنگ است؛ امیدوار هستیم با یوز هایی که در منطقه زیست می کنند امکان زادآوری این گونه در معرض انقراض که کمتر از ۳۰ قلاده است، داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال مداخله در زیست گونه ها نیست، اما این سازمان به خاطر تامین جمعیت پشتیبان این پروژه ها را اجرا می کند.

معادت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشکر از همه دلسوزی های فعالان محیط زیست خطاب به آنها گفت: این پروژه در هفت سال گذشته در پردیسان موفق نبوده است و چاره ای به جز انتقال به زیستگاه اصلی خودشان نداشتیم، از طرف دیگر سن اینگونه در حال بالا رفتن بود که دیگر کارایی و اثربخشی خود را از دست می دادند.

کلانتری از تاسیس مرکز تحقیقات یوز آسیایی خبر داد و گفت: در آینده مرکز تحقیقات یوز آسیایی  از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تاسیس می شود و از همه فعالان محیط زیست درخواست کرد تا به کمک این طرح بیایند.

وی ادامه داد: ما برای حفظ این گونه مناطق جدیدی را حفاظت شده اعلام می‌کنیم تا این گونه به راحتی در زیستگاه خودش ادامه حیات دهد.

کلانتری در پایان گفت: مرحله بیهوشی، انتقال و رهاسازی با موفقیت انجام شد و اکنون هر سه این حیوانات در صحت و سلامت کامل در زیستگاه خودشان حضور دارند.

کد خبر 419412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.