هفته پر نوسان نفت در بازار جهانی انرژی

قیمت نفت که یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی جهان به شمار می‌رود، نشان دهنده تغییرات اقتصادی جهانی است. این بازار تحت تاثیر آثار مخرب کووید ۱۹ در هفته گذشته (۲۵ تا ۲۹ فروردین مصادف با ۱۳ تا ۱۸ آوریل) یکی از پر نوسان ترین هفته‌های خود را پس از شیوع کرونا تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نفت که بی شک یکی از مهمترین مواد اولیه سوخت جهانی است و همبستگی زیادی با میزان رشد اقتصادی جهان دارد، این روزها تحت تاثیر شیوع گسترده کرونا در جهان بازار آن با رکود چشمگیری مواجه شده است.

در هفته گذشته، بازار جهانی نفت تحت تاثیر دو عامل مهم نوسان‌های قابل توجهی را تجربه کرد. این دو عامل به طور کلی، "نگرانی جهانی از تبعات شیوع کووید ۱۹" و "دعوای نفتی روسیه و عربستان" بود که نوسانات بسیاری را در بازارهای جهانی رقم زد.

در اولین روز معاملاتی نفت و انرژی در هفته گذشته (۲۵ تا ۲۹ فروردین مصادف با ۱۳ تا ۱۸ آوریل) قیمت نفت برنت که یکی از قیمت‌های مرجع در حوزه نفت و انرژی محسوب می‌شود، تحت تاثیر توافق کاهش تولید نفت در هفته پیشین خود، کمی بیش از یک دلار افزایش داشت اما با توجه به کافی نبودن این کاهش برای برطرف کردن مازاد عرضه،  رشد قیمت‌ها محدود بود.

دانیل یرگین معاون موسسه آی اچ اس مارکیت در این باره گفت:‌ «این توافق صنعت نفت جهان و اقتصادهای ملی و دیگر صنایع وابسته به نفت را از فرو افتادن در یک بحران خیلی عمیق نجات می دهد.» همچنین اخباری مبنی بر کاهش داوطلبانه تولید به مقداری بیش از توافق اوپک پلاس توسط سه کشور عربستان، کویت و امارات فشار بیشتری برای افزایش قیمت وارد کرد.

در دومین روز معاملاتی هفته یعنی ۱۴ آوریل، قیمت نفت تحت تاثیر خوش بینی به روند آینده بازارها و کاهش تولید اوپک پلاس به روند صعودی خود ادامه داد و با حدود دو درصد رشد به بیش از ۳۲ دلار رسید. با این حال مقدار بشکه اعلام شده به منظور کاهش تولید در دو ماه می و ژوئن از دید تحلیلگران کافی به نظر نمی‌رسد. موسسه فارکس در یادداشتی تحلیلی نوشت: «این کاهش ها به خصوص نسبت به ارقام افزایش یافته تولید طی ماه گذشته موجب نخواهد شد که بازار به توازن برسد مگر آنکه شاهد معکوس شدن ناگهانی روند افت فعالیت های اقتصادی در هفته های آینده باشیم.»

از سوی دیگر برخی کشورهای عضو گروه ۲۰ توافق کرده‌اند به منظور پر کردن مخازن نفت ذخیره خود، نفت بیشتری خریداری کنند، اما انتظار می‌رود ظرفیت این مخازن به زودی پر شود. در این صورت این مسئله با کاهش تقاضا، فشار بیشتری بر کاهش قیمت نفت وارد می‌کند که باید مورد توجه کشورهای تولیدکننده اوپک قرار گیرد.

همین امر باعث شد در ادامه بازار، قیمت نفت پس از رشد چند درصدی در روزهای اخیر، با کاهش تقریبا شش درصدی مواجه شود و به زیر ۳۰ دلار سقوط کند.

در همین روز انستیتوی نفت آمریکا گزارشی مبنی بر افزایش قابل توجه ذخایر  نفت خام، بنزین و میعانات این کشور در هفته گذشته خبر داد. میزان ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۰ آوریل با ۱۳.۱ میلیون بشکه افزایش به ۴۸۶.۹ میلیون بشکه رسید که بیش از انتظار تحلیلگران بوده است.

سقوط موقتی نفت امریکا به پایین ترین حد خود از سال ۲۰۰۲ تاکنون

قیمت هر بشکه نفت برنت روز چهارشنبه دوباره به مدار صعودی بازگشت و بیش از یک درصد رشد کرد تا قیمت این ماده معدنی به حدود ۳۰ دلار برسد. نگرانی از افت بی سابقه تولید جهانی و کاهش تقاضا برای نفت به دلیل تلاش‌ها برای مهار ویروس کرونا موجب شده تا قیمت هر دو شاخص نفتی در روز گذشته شاهد کاهش باشد.

هرچند این روند کاهشی تحت تاثیر کرونا و مسائل اقتصادی-سیاسی پیرامون آن در پایان معاملات روز چهارشنبه باز هم به بازار نفت سرایت کرد و قیمت طلای سیاه را به زیر ۲۸ دلار سوق داد. قیمت نفت آمریکا نیز تحت تاثیر عوامل یاد شده به پایینترین حد خود از سال ۲۰۰۲ رسید.

روز پنجشنبه اما روز متفاوتی برای این ماده به شمار می‌رود. قیمت هر بشکه نفت برنت در این روز با ۲.۵ درصد رشد به ۲۸ دلار و ۳۸ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم قیمت ۲۰ دلاری را دوباره به دست آورد. استفن اینز، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «افزایش قابل توجه ذخایر نفتی موجب شده تا قیمت‌ها تا حدی تقویت شود زیرا تحلیلگران معتقدند با پر شدن حجم مخازن، چاه‌های نفت بیشتری در آمریکا بسته خواهد شد و این عرضه را محدود تر خواهد کرد.»

در آخرین روز معاملاتی این هفته نفت در بازار جهانی انرژی، دونالد ترامپ با ایراد سخنرانی، برنامه‌ اقتصادی خود را در مواجهه با ادامه روند کرونا در ایالات متحده تشریح کرد. همین امر باعث شد جان تازه‌ای در قیمت نفت دمیده شود و نفت برنت دوباره از قیمت ۲۸ دلاری به ازای هر بشکه بهره‌مند شود. ادوارد مویا، تحلیلگر بازار نفت در موسسه اوآندا گفت: «پس از آنکه ترامپ دستورالعمل هایی را برای بازگشایی بخشی از اقتصاد آمریکا صادر کرده، قیمت نفت شاهد رشد بوده است.»

در این میان نکته قابل توجه این است که شیوع کووید ۱۹ تمامی برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های جهانی را نقش بر آب کرده و با وجود اخباری که هر روز بازار انرژی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، پیش‌بینی روند آینده این بازار دشوار است.

کد خبر 419411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.