افزایش تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا از ۴ به ۱۲۵/ رتبه سوم ایران در تعداد بهبودیافتگان

عضو کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹، گفت: انسیتیتو پاستور توانست تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کووید ۱۹ را از ۴ آزمایشگاه به ۱۲۵ آزمایشگاه افزایش دهد

به گزارش ایمنا، احسان مصطفوی عضو کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹ دیشب ۲۹ فروردین با حضور در برنامه تیتر شب شبکه خبر به بررسی ویروس کرونا از ابتدای ورود تا به امروز پرداخت.

مصطفوی با اشاره به اینکه رعایت بهداشت فردی افراد جامعه، مهمترین عامل در مدیریت بیماری کرونا بود، اظهار کرد: مردم کماکان مانند دو ماه گذشته به توصیه‌های بهداشتی باید توجه و بهداشت فردی را رعایت کنند، لذا شاید یک سال دیگر جامعه از بیماری کرونا پاک شود.

عضو کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید۱۹ با بیان اینکه انسیتیتو پاستور توانست با همکاری وزارت بهداشت تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کووید ۱۹ را از ۴ آزمایشگاه به ۱۲۵ آزمایشگاه افزایش دهد، افزود: خوشبختانه شواهد نشان می‌دهد که روند بیماری در کشور نزولی است.

او با اشاره به اینکه حدود یک هفته تا ۱۰ روز بازه زمانی نیاز است تا فرد بدحال شود، گفت: از اواخر فروردین روند این بیماری در کشور نزولی شده است لذا اگر مداخلات صورت گرفته اتفاق نمی‌افتاد، با شیب تند بیماری مواجه می‌شودیم، لذا مردم همچنان باید در خانه بمانند و به رعایت پروتکل‌های اعلام شده بپردازند.

مصطفوی با تاکید به اینکه مهمترین عامل در مدیریت بیماری در کشور این است که مردم اصول حفاظت فردی را بیشتر رعایت کنند، ادامه داد: باید انتقال بیماری از یک فرد به فرد دیگر کمتر شود، اگر مردم فکر کنند شرایط طبیعی است و رعایت ملاحظات فردی را کمتر داشته باشند ممکن است دوباره با پیک مجدد بیماری روبرو شویم.

او با اشاره به اینکه اگر فاصله گذاری اجتماعی بیشتر شود سیر نزولی بیماری بیشتر خواهد شد، گفت: خوشبختانه شرایط آرام‌تری بر فضای ایران حاکم شده است، با کنترل بیماری کووید ۱۹ می‌توان بیماری‌های دیگر را هم نیز کنترل کرد لذا مردم هر چه بیشتر رعایت کنند شاهد موفقیت‌های بیشتری خواهیم بود.

مصطفوی ادامه داد: استان‌ها در موارد مختلف ابتلا و بهبودی با یکدیگر تفاوت دارند و لذا بافت و تراکم جمعیت و اینکه ویروس در آن استان چه زمانی وارد شده فاکتوری تأثیرگذار است که بدانیم روند بیماری از استانی به استان دیگر چه تغییری پیدا کرده است، در استان‌های قم، گیلان، تهران و البرز موارد بیماری در مقایسه با سایر استان‌ها بیشتر گزارش شده و چرخش بیماری زودتر در آن‌ها اتفاق افتاده و خوشبختانه در استان‌های جنوبی موارد بروز بیماری کمتر گزارش شده است.

عضو کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹ با اشاره به اینکه در بعضی از استان‌های شمالی و مرکزی زودتر درگیر بیماری شده‌اند و استان‌های شرقی و غربی در حد میانه و استان‌های جنوبی موارد بروز بیماری کمتر بوده است، گفت: موارد فوتی ما در کشور کمتر از موارد ابتلاست لذا انتظار داریم پدیده مرگ در مقایسه با موارد ابتلا تاخیر داشته باشد.

او با اشاره به اینکه دبیر کل سازمان جهانی بهداشت تاکید داشت که باید از ظرفیت آزمایشگاه‌ها برای تشخیص بیماری استفاده کرد افزود: انستیتو پاستور صد سال پیش متعاقب پاندمی آنفولانزا شکل گرفت لذا این انستیتو در طول دوره ۱۰۰ ساله خود در کنترل بیماری‌های مختلف همچون طاعون، آبله و سیل نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است و امروز انیستیتو نقش محوری خود را در کشور ایفا می‌کند، از روز اولی که گزارش موارد بیماری را در کشور داشتیم تعداد آزمایشگاه‌ها از چهار آزمایشگاه به ۱۲۵ آزمایشگاه افزایش یافت.

مصطفوی با اشاره به اینکه در رتبه بندی کشورها ایران جزو هشت کشوری است که با کشورهای اروپایی رقابت می‌کند گفت: خوشبختانه ما موفق بودیم همپای کشورهای پیشرفته تعداد مبتلایان به بیماری را شناسایی کنیم، خوشبختانه ما چالش جدی در اشغال تخت‌های بیمارستانی نداشتیم، اما باید از ظرفیت‌های دیگر کشور برای مقابله با بیماری استفاده کنیم.

او با اشاره به اینکه تا امروز دو میلیون و ۲۰۰ هزار مورد تایید شده آزمایشگاهی در کشورهای مختلف جهان شناسایی شده‌اند که مبتلا به بیماری کووید ۱۹ بوده‌اند اظهار کرد: در ایران ۷۹ هزار مورد مثبت بیماری تاکنون گزارش شده است که ۵۴ هزار نفر بهبود یافتند.

عضو کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹ تصریح کرد: علت اینکه ایران در رتبه هشتم قرار دارد، جمعیت زیاد آن است و اگر رتبه بندی بیماران کرونایی را براساس میلیون نفر انجام دهیم، کشورمان در رتبه ۳۶ قرار دارد، افراد بهبود یافته از بیماری کرونا نقطه قوت ایران است.

بنا بر گزارش باشگاه خبرنگاران، عضو کمیته کشوری اپیدیمولوژی کووید ۱۹ با مهم برشمردن نقش مردم در سیر کاهشی بیماری، گفت: سیر نزولی بیماری و مدیریت و کنترل کووید ۱۹ به ادامه همکاری و مسئولیت پذیری مردم مشروط است و اگر رعایت ملاحظات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی کمرنگ شود باز امکان دارد بیماری اوج بگیرد.

مصطفوی گفت: در بحث انتقال بیماری‌های عفونی، عدد میزان مسری بودن بیماری از فردی به افراد دیگر مهم است که در کووید ۱۹ این عدد در ایران چیزی حدود ۲.۲ درصد است که اگر با رعایت بهداشت فردی و ملاحظات فاصله گذاری اجتماعی به زیر یک برسد می‌توانیم بگوییم بیماری تا حدود زیادی کنترل شده است.

او تصریح کرد: از اتفاق‌های خوب این است که با رعایت ملاحظات بهداشتی بسیاری از بیماری‌های واگیر دیگر مثل آنفلوآنزا هم کنترل شده است، میزان کشندگی ویروس کرونا حدود ۶.۵ درصد است. ایران از نظر شمار بهبودیافتگان رتبه سوم جهان است.

کد خبر 419397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.