۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
جرم مشهود چیست؟

رفتارهای خلاف قانونی که در اماکن عمومی اتفاق می‌افتد، جرم مشهود است، جرم غیر مشهود زمانی کشف می‌شود که مدت زیادی از ارتکاب آن گذشته است و به همین دلیل به آسانی نمی‌شود آن را ثابت کرد که در این دسته جرایم نیروی انتظامی وقوع جرم را به دادستان اعلام می‌کنند تا دادستان تصمیم قضایی لازم را بگیرد.

به گزارش ایمنا، به نقل از معاونت فرهنگی قوه قضائیه، در چنین مواقعی دادستان پس از انجام بررسی‌های لازم، در مورد ادامه تحقیقات دستورهای لازم را به ماموران نیروی انتظامی بدهد یا تصمیم قضایی لازم را بگیرد.

در چه مواردی جرم مشهود است:

الف- در مرئی و منظر ضابطین دادگستری واقع شود یا مأموران یادشده بلافاصله در محل وقوع جرم حضور یابند و یا آثار جرم را بلافاصله پس از وقوع مشاهده کنند.

ب - بزه‌دیده یا دو نفر یا بیشتر که ناظر وقوع جرم بوده‌اند، حین وقوع جرم یا بلافاصله پس از آن، شخص معینی را به عنوان مرتکب معرفی کنند.

پ - بلافاصله پس از وقوع جرم، علائم و آثار واضح یا اسباب و ادله جرم در تصرف متهم یافت شود و یا تعلق اسباب و ادله یادشده به متهم محرز گردد.

ت - متهم بلافاصله پس از وقوع جرم، قصد فرار داشته یا در حال فرار باشد یا بلافاصله پس از وقوع جرم دستگیر شود.

ث - جرم در منزل یا محل سکنای افراد، اتفاق افتاده یا در حال وقوع باشد و شخص ساکن، در همان حال یا بلافاصله پس از وقوع جرم، ورود مأموران را به منزل یا محل سکنای خود درخواست کند.

ج - متهم بلافاصله پس از وقوع جرم، خود را معرفی کند و وقوع آن را خبر دهد.

چ - متهم ولگرد باشد و در آن محل نیز سوء شهرت داشته باشد.

ماموران نیروی انتظامی با انجام اقداماتی تلاش می‌کنند وسایل ارتکاب جرم و آثار و دلایل وقوع جرم حفظ شود و از فرار یا مخفی شدن متهم یا تبانی او با دیگری جلوگیری کنند. همچنین تحقیقات مورد نیاز را انجام می‌دهند و بلافاصله نتایج اقدام‌های خود را به دادستان اطلاع می‌دهند.

کد خبر 419349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.