۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۶
آژانس‌های مسافرتی در لبه پرتگاه

«۱۰ میلیارد تومان ضرر در آژانس های مسافرتی به ثبت رسیده و دفاتر عضو اتحادیه از ۳۰۰ میلیون تا بیش از یک میلیارد تومان در این مدت ضرر دادند. تمام آژانس‌ها عملا ورشکسته هستند، اما اوضاع ۶۰ درصد آن‌ها وخیم‌تر است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنچه در بالا آمد گفته های رییس اتحادیه آژانس‎‌داران اصفهان درباره وضعیت این صنف در دوران کرونا است.  یکی از اولین قربانی‌های شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری بود. این صنعت که به بزرگترین صنعت جهان مشهور است و از نظر دربرگیری و تعداد نیروی انسانی جمعیت قابل توجهی از مردم جهان را شامل می‌شود. در خط مقدم گردشگری آژانس‌های مسافرتی قرار دارد و در واقع رابط بین سفر و گردشگر است.

پس از شیوع کرونا آژانس‌های ایرانی طبق بخشنامه ای که در آن خبر از شرایط "اضطراری" می‌داد، موظف شدند که تورها را لغو و وجه دریافتی را بدون کسر ریالی به ثبت نام کنندگان برگردانند. بدین ترتیب آژانس داران در ایام پیک سفر ضرر بسیار هنگفتی متحمل شدند. در نهایت آژانس‌ها و تمام تاسیسات گردشگری در همان اسفندماه تعطیل شدند و تاکنون هم اجازه بازگشایی ندارند.

در روزهای ابتدایی تعطیلی این تاسیسات، دولت و وزارت گردشگری قول مساعدت حمایت از فعالان این حوزه را دادند تا اینکه در هفته‌های اخیر دولت با پیشنهاد وام ۱۲ درصدی ‌آن هم با شرط عدم تعدیل نیرو و استفاده از بیمه بیکاری به میدان آمد. پیشنهادی که باور چگونگی آن برای بسیاری از فعالان گردشگری سخت بود و باعث اعتراضات فراوان از سوی هتلداران،‌ راهنمایان گردشگری،‌ آژانس‌ها و دیگر بخش‌های این صنعت شد.

شاید بتوان گفت که آژانس‌ها و دفاتر خدمات سفر مهم‌ترین بخش خدمات گردشگری هستند، ‌زیرا به عنوان اصلی‌ترین توزیع کننده و ارائه کننده تورهای گردشگری به بسیاری دیگر از اجزا این صنعت نظیر هتل‌ها،‌ راهنمایان، ‌حمل و نقل و بخش خوراک نیز سود می‌رسانند. در واقع عامل ارتباط بین مسافر و ذی‌نفعان سفر این دفاتر هستند. بخش بزرگی از نیروی انسانی صنعت گردشگری نیز در همین آژانس‌ها کار می‌کنند و معیشت بسیاری از افراد مستقیم یا غیر مستقیم با فعالیت این صنف در ارتباط است. در این شرایط اینکه آیا وام با بهره ۱۲ درصد و تنفس بازپرداخت شش ماه چقدر برای نجات مهم‌ترین حلقه در زنجیره خدمات گردشگری موثر است،‌ جای سوال دارد.

دور باطل تصمیمات دولت

رییس اتحادیه آژانسداران اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا درباره وام ۱۲ درصدی دولت به تاسیسات گردشگری گفت: این وام هیچ گشایشی در امور صنف ما ایجاد نخواهد کرد و دلیلی ندارد وامی با بهره ۱۲ درصد دریافت کنیم. یک سیستم ورشکسته برای اینکه بتواند بار دیگر روی پای خود  بایستد غیر از پشتیبانی نقدی و عوامل تسهیلگر هیچ راهکار دیگری ندارد. این پیشنهادات مانند همین وام دور باطلی در کمک به تاسیسات گردشگری است.

محسن روناسی ادامه داد: برای دریافت همین وام هم دولت شرط گذاشته که حتما باید نیروهای صنف درخواست کننده ادامه فعالیت بدهند. اکثر آژانس‌های اصفهان از آنجایی که نمی‌توانستند هزینه‌ها را پوشش دهند اجبارا به بیمه بیکاری مراجعه کردند. وام ۱۲ درصد تنها یک مسکن یک ساعته است، ‌زیرا بالافاصله پله بعدی یعنی پرداخت اقساط وام روبروی دریافت کنندگان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه "بعد از بحران کرونا هم خبری از سفر و گردشگری نیست" خاطرنشان کرد: حتی اگر همین امروز هم شیوع ویروس کرونا کنترل شود چند عامل باعث می‌شود تا خبری از رونق سفر نباشد؛ اول اینکه استرسی برای سفر به وجود آمده ضمن اینکه ماه مبارک رمضان فرارسیده و در نهایت پس از ماه رمضان امتحانات مدارس، ‌دانشگاه‌ها و کنکور خواهد بود.‌ بدین ترتیب در شش ماه اول امسال کار عملی به نام گردشگری نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه آژانس داران اصفهان خسارت وارد شده به اعضا این اتحادیه را بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و توضیح داد: دفاتر عضو اتحادیه از ۳۰۰ میلیون تا بیش از یک میلیارد تومان در این مدت ضرر دادند. تمام آژانس‌ها عملا ورشکسته هستند، اما اوضاع ۶۰ درصد آن‌ها وخیم‌تر است. دلیل اینکه فعلا خبری از اعلام ورشکستگی نیست، ‌تعطیل بودن دفاتر است.

بی تدبیری محض

با توجه به نظرات کارشناسان مختلف و در نظر گرفتن سناریوهای مختلف برای آینده، صنعت گردشگری تا چندین ماه دیگر همچنان در کما به سر می‌برد. حتی برخی پیش بینی‌ها حاکی از اوج گرفتن دوباره کرونا در پاییز است که در این صورت،‌ گردشگری در سال ۲۰۲۰ به طور کامل تعطیل خواهد بود. بدین ترتیب ذی‌نفعان مختلف گردشگری چیزی فراتر از تسهیلات و بخشودگی مالیات برای سر پا ایستادن نیاز دارند.

روناسی در این باره اظهار کرد: باید فکری به حال صنعت گردشگری بشود،‌ تمام اجزای گردشگری از هتل‌ها تا آژانس‌ها در وضعیت قرمز قرار گرفتند. در این صنف هیچ ارزش کالا و در نتیجه افزوده‌ای وجود ندارد،‌ خدماتی که اکنون نتوانسته ارائه شود هیچگاه نمی‌تواند با ارزش افزوده بیشتر ارائه و ضرر جبران شود. فعالان صنعت گردشگری ایران ۹ ماه سال دیگر را می‌گذرانند تا به ایام پیک سفر در تعطیلات نوروز و تابستان برسند. امسال با شیوع ویروس کرونا ایام پیک از دست رفته است.

وی افزود: این بی‌تدبیری محض است که فکر می‌کنند پرداخت وام ۱۲ درصدی دردی دوا می‌کند. حتی راهکار دیگری مبنی بر عدم دریافت مالیات بر درآمد در سه ماه اول سال نیز ارائه شده است؛ مشخص نیست این پیشنهاد در شرایطی که‌ تاسیسات گردشگری سه ماه تعطیل بودند از کجا آمده است! در صنف ما و دیگر صنوف گردشگری با این راهکارها مشکلات حل نخواهد شد.

کد خبر 419346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.