استراتژی‌های بازاریابی در دوران کووید ۱۹

ادامه روند دورکاری و فاصله‌گذاری اجتماعی حداقل تا پایان شیوع کووید ۱۹ در سراسر جهان کاملا طبیعی است؛ در چنین شرایطی بازاریابان نیز به‌صورت دورکاری فعالیت می‌کنند و نیازمند یادگیری روزانه موارد جدید درباره خود، محصولات و مشتریانشان هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تغییر در عادات و رفتارهای شخصی معمول به دنبال شیوع کووید ۱۹ و لزوم قرنطینه یا حفظ فاصله اجتماعی اجباری منجر به گذراندن زمان بیشتر در شبکه‌های اجتماعی و وب‌گردی‌های فراوان شده است که برای بسیاری از فعالیت‌های درآمدزای وابسته به اینترنت هم‌چون تجارت الکترونیکی فرصتی طلایی محسوب می‌شود.

بااین‌حال تمامی مشاغل و فعالیت‌های فیزیکی و حضوری با توجه به استلزام حفظ بقا در شرایط بحرانی فعلی باید روند فعالیتی خود را به سمت دنیای مجازی و فعالیت از راه دور تغییر دهند. این تغییرات نیازمند جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها است که علی‌رغم بی‌ثباتی شرایط جهانی و تغییرات سریع رفتارهای مصرف‌کنندگان همیشه عنصری اساسی و پایدار بوده است.

در شرایطی که هیچ‌کس نمی‌داند چه پیش خواهد آمد و چه مواردی در دوران قرنطینه و فاصله‌گذاری موردنیاز واقع خواهد شد، درک این داده‌ها می‌تواند هم‌چون یک راهنما برای تشخیص و رفع نیازها عمل کند. علاوه بر این داده‌ها می‌توانند چگونگی تغییر رفتارهای مصرف‌کنندگان و نحوه زندگی آن‌ها را به‌خوبی نمایان سازند.

برای مثال شیوع کووید ۱۹ و لزوم ماندن در خانه باعث شده است مردم برای برقراری ارتباط، خرید و حتی درمان خود از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند. این تغییر برای بعضی از مشاغل گامی بزرگ در جهت پیشرفت به حساب آمده ولی بعضی دیگر را به شدت با رکود مواجه کرده است. باید گفت که در این شرایط شغل هیچ اهمیتی ندارد. داده‌ها با علم و احاطه کامل بر اوضاع، کمک می‌کنند که هر فرد در هر شغلی که هست عادات تغییر مخاطب را درک کند و امکان ارائه پیش‌بینی‌های دقیق از آنچه که تغییر خواهد کرد و تمامی موارد موردنیاز در آینده را فراهم آورد.

مردم گوناگون در زمان رعایت فاصله اجتماعی، بیش از هر زمان دیگر نقاط داده‌ای ایجاد می‌کنند و هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از این نقاط به پیش‌بینی روندها و الگوهای تبلیغاتی خلاقانه و درگیر کردن مخاطبان خاص در بخش‌های خاص بپردازد. در این مواقع هیچ نیازی به حدس زدن تمایلات مشتریان وجود ندارد بلکه می‌توان با اطمینان آینده را پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

از سوی دیگر در مواقع بروز بحران‌هایی هم‌چون کووید ۱۹، مارک‌های تجاری معروف و شناخته‌شده اهمیت و جایگاه خود را از دست می‌دهند و ماهیت اجناس مهم می‌شود. مثلاً فروشگاه‌های مواد غذایی و شرکت‌های تولیدی محصولات تمیز و ضدعفونی‌کننده، صرف‌نظر از برند تجاری، با افزایش بی‌سابقه محبوبیت و فروش بدون هیچ نیازی به بازاریابی مواجه می‌شوند درحالی‌که سایر محصولات از اهمیت و رونق برنامه‌ریزی‌شده قبلی خود که بر مبنای شرایط پیش از وقوع بحران انجام گرفته کاملاً دور می‌گردند.

ازآنجایی‌که اساس کار یک بازاریاب نیز پیش‌بینی نیازهای مشتریان است پس بازاریابان باید از شرایط فعلی در راستای ارزیابی مجدد امور، پیش‌بینی تلاش‌های لازم برای ادامه فعالیت و برنامه‌ریزی اوضاع برای بازگشت زندگی به حالت معمول بهره بگیرند و از زمان حاضر برای تفکر و دستیابی به درک واقعی از اقدامات بعدی مشتریان خود بیشترین استفاده را ببرند.

در این زمینه مشورت با تیم بازاریابی برای آگاهی دقیق از شیوه‌های تعاملی آن‌ها قبل و در طول وقوع بحران ضروری است. علاوه بر این بازاریابان می‌توانند با شناسایی شکاف‌های به وجود آمده در تجربیات مشتریان، رفتارهای آن‌ها را پیش و پس از شیوع و همه‌گیری ویروس بررسی، مقایسه و هم سنجی کنند، سپس بهترین راه‌حل ممکن برای برخورد با آن‌ها را به‌صورت استراتژی وارد زمینه‌های کاری خود نمایند.

در این دوران همچنین لازم است که نیازهای اساسی و معنوی مشتریان نیز شناسایی و تمایلات محتوایی آن‌ها در شرایط به وجود آمده درک شود. بازاریابان باید لحن کاری خود را متناسب با حال فعلی مشتریان تطبیق دهند و با توجه به خواسته آن‌ها نسبت به آموزنده، نشاط‌آور و یا مفید بودن محصولات وارد عمل شود. بدین‌منظور لازم است تمامی ابزارهای در دسترس مورد استفاده قرار گیرد.

البته باتوجه به فاصله‌گذاری اجتماعی امکان بهره‌گیری از عناصر و تصاویر واقعی برای تبلیغات وجود ندارد. بنابراین در این مواقع باید اعمال خلاقانه به‌کاررفته در گذشته که با شرایط فعلی هم‌پوشانی دارد شناسایی، تقویت و استفاده گردد. خلاقیت‌ها باید با استفاده از قوه ابتکار به‌روزرسانی شوند و عناصر تبلیغاتی قدرتمند قدیمی را با ایده‌های جدید و مناسب مطابقت دهند. این شیوه در شرایطی که امکان خلق عناصر ایده‌آل نو وجود ندارد بهترین راهکار محسوب می‌شود.

در نهایت باید اشاره کرد که شرایط ایجادشده برای تمامی جهان که در انتظار پیشرفت‌های سرشار از شگفتی در بخش‌های صنعت و فن‌آوری بود بسیار عجیب و غریب و به مثابه بازگشت به چندین دهه پیش از توسعه است، ولی بااین‌وجود همیشه مصرف‌کنندگان عنصری روشن و قابل‌اطمینان برای پیش‌بینی آینده‌ای درخشان در اختیار مشاغل قرار می‌دهند که می‌توان برای بازیابی اوضاع از آن بهره گرفت؛ عنصری به نام "داده".

کد خبر 419342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهروز دلاوری IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    0 0
    خیلی عالی بود تشکر از زحماتی که کشیده اید