خروج سینماها از بن بست اکران فیلم

فیلم سینمایی «خروج» در حالی به میلیاردی شدن رسیده است که در ابتدای اکران اینترنتی به صورت قاچاق در فضای مجازی دست به دست شد. این فیلم سینمایی ۹ میلیاردی که با یک تصمیم ۱۵ روزه روی پرده های آنلاین ظاهر شد موافقان و مخالفان زیادی داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عده ای این کار را حرکتی جدید در عرصه نمایش کشور خواندند که سال هاست در کشورهای پیشرفته به یک امر عادی تبدیل شده است و عده ای هم فعالیت ناآگاهانه در عرصه نمایش آنلاین و تبعیت نکردن از قانون های جهانی این نوع اکران فیلم را گامی در راستای نابودی سالن های سینمایی می دانند.

در این بین اما فارغ از مزایا و معایب این طرح، موضوع قابل اهمیت مقایسه ای است که مدافعان طرح فروش آنلاین فیلم با کشورهای پیشرفته می کنند. اینکه شبکه های نمایش آنلاین فیلیمو و نماوا چیزی شبیه به نت‌فلیکس است.

براساس آمار ارائه شده شبکه نت‌فلیکس به عنوان یکی از قدرتمندترین شبکه های ساخت فیلم در سال ۲۰۱۸ حداکثر هشت میلیارد دلار برای تولید محتوای ویدیویی هزینه کرده است. به عنوان نمونه در چند سال اخیر این شبکه با سرمایه گذاری روی فیلم‌های مطرح ازجمله Roma، The Irishman ،Marriage Story و البته بر عهده‌گیری حق پخش آن‌ها، موفقیت‌های بزرگی را در فصل جوایز از جمله اسکار و جشنواره‎ فیلم کن به دست آورده است. به عبارت ساده تر این شرکت به عنوان سفارش دهنده، با پرداخت هزینه های ساخت یک فیلم از ابتدا تا انتهای یک پروژه را در دست گرفته و قطعا سودسرشاری نیز از فروش آنلاین دریافت می کند.

حال مقایسه پخش یک فیلم در نت‌فلیکس با نماوا و فیلیمو یک مقایسه عجیب به نظر می آید. در اصل آنچه در شبکه های نماوا و فیلیمو رخ داده است، فقط پخش یک فیلم سینمایی است که با بودجه ۹ میلیاردی دولت ساخته شده و پس از اکران در جشنواره فجر، وارد شبکه نمایش آنلاین شده است.

«اتفاق ناعادلانه» واژه‌ای است که مدیر پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر در توصیف این اتفاق می گوید و ادامه می دهد: اعطای مجوز پخش آنلاین به فیلم هایی که قرار بوده در سینماها اکران شوند و برای اکران در سینما ساخته شده اند، اتفاق ناعادلانه ای است. 

محمد پناهی نژاد اما با اشاره به سابقه داشتن این گونه رفتارها می گوید: اتحادیه تهیه کنندگان تابستان سال ۹۷ و در زمانی که سینماداران به دنبال پخش آنلاین فوتبال های جام جهانی بودند از این رویداد مردمی جلوگیری کرد و عنوان کرد این که سالن های سینما به غیر از پخش فیلم به برنامه های دیگر اختصاص داده شوند، یک «اتفاق ناعادلانه» است. 

مدیر پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر توضیح می دهد: نمایندگان این اتحادیه معتقد بودند پخش آنلاین فوتبال در سینماها از ساعات اکران فیلم ها کاسته و آن ها را با کاهش مخاطب و فروش روبرو می کند. این در حالی است که در ساعات پخش مسابقات جام جهانی، کاهش مخاطب سینما یک امر اجتناب ناپذیر است و در عمل مخاطبان انگشت شماری برای دیدن فیلم به سینما مراجعه می کنند.

پناهی نژاد ادامه می دهد: با این وجود سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تصمیم اتحادیه تهیه کنندگان حمایت کردند و با عقب نشینی صاحبان سینماها پرونده پخش آنلاین مسابقات ورزشی در سال ۹۷ بسته شد.

وی اما معتقد است در شرایط پیش آمده که اتحادیه تهیه کنندگان ثابت کرده تمامی تصمیمات اکران فیلم را تنها با هدف حفظ منافع مالی گرفته است و در همین راستا نیز فیلم ها برای کسب درآمد بیشتر به شبکه نمایش آنلاین راه پیدا می کنند، زمان آن رسیده تا سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از سینما دارانی که تا امروز حداقل ۶۰ روز تعطیلی و خسارت های جبران ناپذیری را تجربه کرده اند، حمایت کنند و اجازه پخش آنلاین مسابقات ورزشی را به سینماداران بدهند. 

به گفته مدیر پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر، این اتفاق دقیقا در تمامی سینماهای دنیا رخ می دهد و سینماداران می توانند در ساعات پخش مسابقات مهم ورزشی، نمایش آنلاین داشته باشند و درآمد پخش آن ها نیز کاملا در اختیار صاحبان سالن های سینمایی است.

کد خبر 419333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.