۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
عصر جدید سفر انسان به فضا

پس از گذشت ۹ سال از پرتاب آخرین شاتل آمریکایی به ایستگاه فضایی، SpaceX آماده پرتاب اولین فضانوردان به فضا شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۱، با ارسال فضانوردان آمریکایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی، عصر جدیدی از پرواز انسان به فضا شکل‌ خواهد گرفت. فضانوردان این پرتاب "رابرت بنکن" و "داگلاس هورلی" هستند که با فضاپیمای کرو دراگون پرواز خواهند کرد. این پرتاب با هدف اقامت طولانی‌مدت در ایستگاه فضایی طی مأموریت Demo-۲، در ساعت ۴ و ۳۲ دقیقه بعد از ظهراز دیروز از سکوی پرتاب 39A واقع در فلوریدا و توسط راکت فالکون۹ انجام گرفت؛ طول مدت اقامت در آینده مشخص خواهد شد.

به عنوان آخرین پرواز آزمایشی SpaceX، این مأموریت اعتبار سیستم انتقال گروه از جمله سکوی پرتاب، موشک، فضاپیما و قابلیت‌های عملیاتی را تأیید خواهد کرد. از سوی دیگر این اولین بار خواهد بود که فضانوردان ناسا سیستم‌های فضاپیما را در مدار آزمایش خواهند کرد. بنکن و هارلی از نخستین فضانوردانی هستند که برای کار روی نسل جدید وسایل سفر انسان به فضای SpaceX، آموزش دیدند و به‌عنوان خلبان آموزشی جهت تجربه پرواز با این وسایل و برای چندین مأموریت پرواز شاتل هوایی، انتخاب شدند.  

در مأموریت حاضر، مادامی‌که سفینه به ایستگاه فضایی متصل است، بنکن، فرمانده عملیات مشترک، مسئول فعالیت‌هایی هم‌چون پهلوگیری فضایی، اتصال و انفصال و نیز سایر فعالیت‌های Demo-2 خواهد بود. وی در سال ۲۰۰۰ به عنوان فضانورد ناسا انتخاب شد و تاکنون دو پرواز شاتل فضایی نیز بر عهده داشته که در طول هر مأموریت خود سه پیاده‌روی فضایی انجام داده است. هارلی نیز فرمانده فضاپیما خواهد بود و مسئولیت فعالیت‌هایی مانند پرتاب، فرود و بازیابی را خواهد داشت. او نیز در سال ۲۰۰۰ به عنوان فضانورد انتخاب شده و تجربه دو سفر فضایی را داشت که مأموریت نهایی او مربوط به پرواز با شاتل در ژوئیه ۲۰۱۱ است.

پس از بلندشدن از سکوی پرتاب 39A، بر فراز یک موشک مخصوص فالکون ۹، کپسول کرو دراگون با سرعت تقریبی ۱۷ هزار مایل در ساعت، سرنشینان خود را به ایستگاه فضایی خواهد رساند. پس از قرار گرفتن کپسول در مدار، گروه کنترل مأموریت SpaceX با آزمایش سیستم کنترل محیطی، سیستم‌های کنترل و نمایشگرها و عملیات موتور مطمئن خواهند شد که عملیات مطابق با برنامه‌ریزی پیش رود و کرو دراگون طی ۲۴ ساعت در ایستگاه فضایی پهلوگیری کند. این فضاپیما به‌نحوی طراحی شده که پهلوگیری را به صورت اتوماتیک انجام دهد.

پس از اتصال موفقیت‌آمیز، بنکن و هارلی به خدمه Expedition 63 خواهند پیوست و علاوه بر انجام تحقیقات و دیگر فعالیت‌ها، در کنار سایرین به انجام آزمایش‌هایی در مورد کرو دراگون می‌پردازند. هرچند کپسول مورداستفاده در این پرتاب می‌تواند ۱۱۰ روز روی مدار بماند، اما مدت زمان مأموریت براساس آمادگی پرتاب بعدی گروه تجاری در ایستگاه تعیین می‌شود و فضاپیمای عملیاتی کرو دراگون بسته به نیاز ناسا می‌تواند حداقل تا ۲۱۰ روز نیز در مدار بماند. پس از پایان مأموریت، اتصال کرو دراگون به طور اتوماتیک قطع می‌شود و این سفینه به همراه دو سرنشین خود ایستگاه فضایی را ترک کرده و دوباره وارد جو زمین خواهد شد.

مأموریت Demo-2، آخرین گام بزرگ برنامه گروه تجاری ناسا برای صدور گواهینامه ارسال کرو دراگون جهت انجام مأموریت‌های عملیاتی و طولانی‌مدت در ایستگاه فضایی خواهد بود. این صدور گواهینامه و استفاده منظم از کرو دراگون، ناسا را قادر می‌سازد تا در راستای منفعت بشر و ایجاد زمینه‌های اکتشافات بعدی روی ماه و مریخ در طول پروژه آرتیمیس به تحقیقات مهم و پژوهش‌های فن‌آورانه‌ای که روی ایستگاه فضایی در حال انجام است ادامه دهد و سرانجام اولین زن و مرد بعدی را در سال ۲۰۲۴ بر روی سطح ماه فرود آورد.

کد خبر 419302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.