ردای ریاست مجلس یازدهم بر تن چه کسی خواهد نشست؟

پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس یازدهم با مشارکت ۴۲.۵۷ درصدی واجدان شرایط، مشخص شد که مجلس آینده، اصولگراترین مجلس ایران خواهد بود؛ مجلسی که ۸۰ درصد از نمایندگان دوره دهم در آن حضور ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این پیروزی برای اصولگرایان با هر میزان مشارکت، ارزشمند است به طوریکه به فاصله نزدیک به دوماه تا آغاز رسمی مجلس یازدهم برای تعیین بسیاری از موضوعات مهم تشکیل جلسه داده و رایزنی‌های خود را آغاز کرده اند؛ منتخبان مجلس یازدهم یکی از مهم‌ترین دغدغههای پیش روی خود را انتخاب رئیس مجلس آینده می‌بینند که با انصراف علی لاریجانی از شرکت در انتخابات مجلس یازدهم، گمانه‌زنی‌ها برای این کرسی از همان روزهای پیش از برگزاری انتخابات آغاز شد. تاکنون در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی، چهره های آشنایی بر صندلی ریاست تکیه زده‌اند، اما با توجه به ترکیب مجلس یازدهم، رئیس آینده پارلمان قطعاً چهره جدیدی خواهد بود.

در شرایطی که جنگ قدرت میان اصولگرایان برای راه‌یابی به فهرست‌های انتخاباتی شکل‌گرفته بود و در نهایت هم هیچ اجماعی میان آنان شکل نگرفت، حالا رقابت درون جریان اصولگرایی برای رسیدن به صندلی ریاست مجلس تا زمان تشکیل آن آغاز شده و جبهه پایداری و نئواصولگرایان به عنوان دو قطب مهم اصولگرایی سودای ریاست پارلمان را در سر می‌پرورانند؛ البته تکیه زدن بر کرسی ریاست قوه مقننه برای هیچ‌کدام از آنان راحت و آسان نخواهد بود و سایر رقبا به‌راحتی از این میدان کنار نخواهند رفت. می‌توان کار رئیس مجلس آینده را آن زمان که مخالفان درون جناحی را در مسیر حرکت خود می‌بیند، سخت تر و پیشبرد برنامه‌های کشور را در مجلسی پر از کشمکش های درون جناحی، دشوارتر از همیشه دانست.

در مورد آینده مجلس یازدهم، نحوه تعامل آن با دولت و همینطور کرسی ریاست مجلس آینده، با علی بختیار، نماینده اصلاح طلب مردم گلپایگان و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

مجلس یازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اکثر نمایندگان مجلس یازدهم با شعار ضد دولت و مجلس ناکارآمد و یا حتی با شعار عدم کفایت سیاسی رییس جمهور به بهارستان راه پیدا کرند. این افراد با سواستفاده از شرایط معیشتی نامناسب مردم، بر طبل نه به مجلس ناکارآمد کوبیدند و نهایتا با ناامید ساختن مردم توانستند به مجلس راه پیدا کنند. باید منتظر ماند و تماشا کرد که منتخبان مجلس یازدهم چگونه به شعار و وعده هایشان برای سر و سامان بخشیدن به وضعیت فعلی کشور عمل می کنند. باید به این نکته اشاره کرد که در چند سال گذشته، مجلس در راس امور نبود و در بسیاری از مسائل تصمیمات نمایندگان روی زمین ماند.  گاهی اوقات تصمیمات سران قوای دیگر به پای مجلس نوشته می شد.

گرانی بنزین یکی از اقداماتی بود که مردم، کسانی که به مارأی دادند و چه کسانی که به مخالفان دولت رأی دادند معتقد بودند مجلس باید به این موضوع ورود کند؛ اما نمی دانند که مجلس در این باره اختیاری نداشت. در حال حاضر نمایندگان  باید پاسخگوی مطالباتی باشند که از سمت مردم شکل گرفته است. وظیفه خطیری روی دوش مجلس یازدهم قرار گرفته و امیدوارم بتوانند تمام شعارهایی که در زمینه اقتصادی و معیشت مردم دادند را تحقق بخشند.

به نظر شما نمایندگان مجلس یازدهم با دولت تعامل خواهند کرد؟

باتوجه به اینکه دولت در سال پایانی خود قرار دارد و تشکیل شعب و  کمیسیون ها و همینطور تصویب اعتبارنامه نمایندگان در شش ماهه اول سال ۹۹ طی می شود و در شش ماه دوم سال نیز فضا انتخاباتی می‌شود و کشور به سمت انتخابات می‌رود، فرصتی  برای اقداماتی مانند بررسی عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور و استیضاح وی و سنگ اندازی پیش نمی آید. البته باید دید مردم در انتخابات ریاست جمهوری به کدام جناح رأی می دهند.

برخی معتقد هستند اصولگرایان قصد دارند از طریق منتخبانشان در مجلس یازدهم، فضا را برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ هموار کنند؛ نظر شما در این باره جیست؟

در طی مجالس گذشته نیز این اتفاق افتاد؛ مانند مجلس هفتم که تعدادی از تصمیمات و مصوبات مجلس ششم در آن لغو شد؛ مانند بحث افزایش قیمت حامل های انرژی. مجلس هشتم نیز تقزیبا همان نمایندگان مجلس هفتم بودند که طرح هدفمندی یارانه ها را اجرا کردند؛ این طرح باعث شد قیمت ها پنج تا هشت برابر شود. با این تثبیت قیمت ها توانستند جناح سیاسی خود را در انتخابات مطرح کنند و پیروز انتخابات ریاست جمهوری شوند.

چنین تصمیمات سیاسی قطعا در تعیین سرنوشت انتخابات ها تاثیرگذار خواهد بود؛ البته در حال حاضر به دلیل فرصت کوتاهی که دارند و انتظارات بالای رای دهندگان از آنها، نمی توانند با چنین تصمیماتی در انتخابات ریاست جمهوری موثر واقع شوند و به همین دلیل به دنبال طرح مسائل و لایحه هایی خواهند بود که بتوانند از طریق آنها اعتماد مردم را به جناح خود جلب کنند تا پیروز انتخابات ریاست جمهوری شوند.

کرسی ریاست مجلس یازدهم به چه کسی خواهد رسید؟

اختلافات جدی میان پایداری ها و اصولگرایان باعث چند قطبی شدن فضای مجلس یازدهم خواهد شد و باتوجه به اینکه اصلاح طلبان دیگر در مجلس حضور ندارند، پایداری ها، اصولگرایان و نئو اصولگرایان از طیف های مهم این مجلس خواهند بود. به عقیده من جبهه پایداری با توجه به شعار و وعده هایی که داده و همینطور تعداد زیادی نمایندگانش در مجلس، کرسی ریاست را به دست خواهد گرفت.

مجلس یازدهم به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت؟

مجلس یازدهم، مجلسی بسیار پرتنش تر از مجلس دهم خواهد بود؛ زیرا اختلافات بر سر کرسی ریاست برخلاف مجلس دهم که اختلافات تنها میان دو نفر بود، تعداد زیادی از منتخبان برای رسیدن به کرسی ریاست تلاش می کنند و برای اینکه بر صندلی ریاست بنشینند دست به هر کاری خواهند زد. هرچند که اکثریت مطلق مجلس متعلق به کسانی است که زیر پرچم اصولگرایی فعالیت می کنند اما به لحاظ کارکرد، اندیشه های سیاسی، تفکراتشان نسبت به نحوه اداره کشور و همینطور عملکرد مجلس آینده اختلاقات زیادی دارند. موضوع اصلی این است که نمایندگان در کنار تمام اختلاف نظرهایی که دارند، مجلس را به جایگاه واقعی خود، که محور اصلی تصمیم گیری است برسانند. چه کسانی که به پای صندوق های رای نیامدند و یا کسانی که در انتخابات شرکت کردند و یا حتی به اصولگرایان رای دادند همه می خواهند که مجلس یه جایگاه واقعی خود برگردد.

کد خبر 419298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.