۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
از ستاره قطبی چه می‌دانید؟

بیشتر افراد فکر می‌کنند ستاره قطبی، پرنورترین ستاره در آسمان است، اما ستارگانی بسیار پرنورتر از این ستاره نیز وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ستاره‌ای که ما به عنوان ستاره قطبی-پولاریس (Polaris) می‌شناسیم دارای میزان متوسط درخشندگی بوده و از نظر درخشندگی رتبه ۴۸ را به خود اختصاص داده است. دلیل اهمیت پولاریس قرار گرفتن در راستای محور زمین است. ستاره قطبی به صورت ثابت در قسمت بالای افق شمالی قرار گرفته و ستارگان دیگر به دور آن می‌چرخند؛ بنابراین ستاره قطبی در جهت شمالی قابل رویت است.

ستاره قطبی-پولاریس در انتهای دسته صورت فلکی خرس کوچک قرار گرفته است؛ در این قسمت ستاره‌های دیگری وجود دارند که بسیار کم نور هستند. پولاریس در فاصله ۴۳۴ سال نوری از زمین واقع شده و درخشندگی آن تقریباً چهار هزار بار بیشتر از خورشید است. ستاره‌شناسان ستاره قطبی را در دسته ستارگان با قدر دو قرار داده‌اند؛ مقیاسی که برای مشخص کردن میزان درخشندگی ستارگان استفاده می‌شود. هرچند مقدار قدر کمتر باشد، درخشندگی بیشتر است، به طوری که درخشان‌ترین ستارگان و سیارات در آسمان قدر صفر یا حتی منفی دارند.

حرکت خاص محور زمین باعث شده است تا ستاره قطبی به قطب شمال نزدیک‌تر شود و این جریان تا سال ۲۱۰۲ ادامه خواهد داشت. موضوع جالب توجه اینکه پولاریس از هر قطب نمایی، دقیق‌تر عمل می‌کند. ارتفاع این ستاره در هر ناحیه نشان دهنده عرض جغرافیایی همان منطقه است؛ یعنی اگر در ناحیه‌ای قرار دارید که عرض جغرافیایی آن ۴۰ درجه شمالی است، ستاره قطبی-پولاریس در ارتفاع ۴۰ درجه از افق مشاهده خواهد شد؛ بنابراین اگر به قطب سفر کنید این ستاره در ارتفاع ۹۰ درجه قرار داشته و اگر به استوا سفر کنید آن را در افق مشاهده خواهید کرد.

کد خبر 419297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.