آقایان شهردار اولین چراغ را روشن کردند

حواشی پیش آمده میان شورا و شهرداران در چند شهر، تغییر در ترکیب اعضای شورای دو شهر و بگو مگوهای رسانه‌ای شورای شهر تهران با سخنگوی وزارت بهداشت، مهم‌ترین حاشیه‌های پارلمان شهری در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداران در اولین روزهای سال جدید یا به عبارتی در اولین هفته کاری پس از تعطیلی‌های کرونایی، چراغ‌های اول تذکر، انتقاد، طرح سوال و استیضاح از سوی اعضای شورای شهر را روشن کردند.

تهران؛ در حاشیه یادداشت‌نویسی حناچی برای گاردین

در یکی از این انتقادها، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در خصوص پرداخت حدود ۴۰ میلیون پول بابت انتشار یادداشت پیروز حناچی در گاردین گفت: دقیقا نمی‌دانم این هزینه شده است یا نه اما اگر هزینه‌ای برای چاپ این‌ مقاله شده باشد باید هزینه فایده این اقدام به شهروندان توضیح داده شود.

شهردار تهران در یادداشتی در روزنامه گاردین تاکید کرده بود که تحریم‌های آمریکا روند مبارزه ایران با ویروس کرونا را مختل کرده و نوشته بود: من به عنوان شهردار تهران روزنامه مشاهده می‌کنم که جان‌های مردم به دلیل کمبود اقلام پزشکی و دارو از دست می‌رود. اکنون زمان سیاست‌های انتقامجویانه نیست.

مشهد؛ اولین تذکر برای آقای شهردار

در مشهد نیز محمد حاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری و یکی از اعضای همیشه منتقد به شهردار در شورای شهر در اولین جلسه سال ۹۹ شورا، درباره عدم اجرای کامل مصوبه راه‌اندازی سامانه جامع معاملات شهرداری مشهد به شهردار تذکر داد.

او درخصوص عدم تهیه پیوست‌های زیست‌محیطی برای پروژه‌های عمرانی از شهردار سوال کرد.

محمدرضا کلائی، شهردار مشهد روزهای پایانی سال گذشته را نیز با انتقادها و تذکرات پی در پی اعضای شورا به پایان رساند.

یاسوج؛ اتفاق و انتقاد در جلسه طرح سوال

اکبری‌تبار ، نگین‌تاجی و خوبانی سه عضو شورای شهر یاسوج بودند که درباره انتصاب نیروهای قراردادی شهرداری و برخی مسائل شهری دیگر در شش ماه گذشته نسبت به عملکرد شهردار طرح سوال کردند اما به دلایل مختلف مانند غیبت دو عضو سوال کنننده، ماموریت شهردار، برگزاری انتخابات، شیوع کرونا و تعطیلات نوروز، این جلسه هربار به تعویق می‌افتاد.

بالاخره این جلسه تشکیل شد و نستهن مقدم شهردار یاسوج در میان اعضای شورا گفت: امروز آمده‌ام برخی از اعضای شورای شهر را که در بسیاری جلسات غیبت دارند و بر روی مبل مخملی خود نشسته و به جای فعالیت در شورای شهر در فضای مجازی و اینستاگرام مشغول پست گذاشتن هستند استیضاح کنم!

او همچنین مدعی شد: هر وقت بنای حضور در شورای شهر را دارم عده‌ای از کارگران به صورت مدیریت شده اینجا تجمع می‌کنند.

البته شاید حرف‌های فرشاد نگین‌تاجی عضو شورای شهر تاثیر زیادی در اینگونه سخن گفتن آقای شهردار داشت؛ نگین‌تاجی در ابتدای جلسه شهردار را به دانشجوی تبل و مظلوم در کلاس تشبیه کرده بود که این گفته حتی واکنش دیگر اعضا را نیز به دنبال داشت.

نزاع کلامی این عضو شورا با شهردار البته جای خود را به حرف مشترک نیز داد؛ نستهن مقدم در رابطه با یکی از موارد سوال شده از خود که مربوط به نیروهای مازاد شهرداری می‌شد، گفت: هیچ نیروی پیمانی و قراردادی را نمی‌توان به بدنه شهرداری اضافه کرد و نیروهایی که جذب شدند اغلب به سفارش اعضای شورای شهر بوده و من نیرو نیاورده و نخواهم آورد.

نگین‌تاجی این‌بار با تایید سخنان شهردار یاسوج گفت: تایید می‌کنم که اعضای شورا نیرو وارد شهرداری کرده‌اند فقط می‌خواهم اعلام کنید این نیروها به سفارش کدام عضو شورا بوده است.

اکبری دیگر عضو شورای شهر نیز از شهردار خواست اسامی اعضایی که نیرو وارد شهرداری کردند در اختیار سایت‌ها قرار گیرد.

بوشهر؛ استیضاح شهردار رای نیاورد

اواخر سال گذشته جلسه پرسش و پاسخ با امضای هفت عضو شورا با حضور شهردار بوشهر برگزار شد و باتوجه به رای اکثریت مبنی بر قانع نشدن از پاسخ ها، کار به اسیضاح انجامید.

بالاخره جلسه هفته جاری شورای شهر بوشهر برای استیضاح شهردار این شهر برگزار شد که پس از رای گیری اعضا، سید نورالدین امیری در سمت خود ابقا شد.

این نشست با حضور همه ۹ عضو اعضای شورای اسلامی شهر بوشهر برگزار و استیضاح شهردار این شهر با سه رای مخالف، پنج رای موافق و یک رای ممتنع رد شد.

استیضاح شهردار بوشهر به ۶ رای موافق نیاز داشت اما حدنصاب قانونی را کسب نکرد و امیری همچنان در مسئولیت شهردار باقی ماند.

لواسان؛ اداره شهر از زندان

دو عضو شورای شهر لواسان که به علت اتهامات مالی در ۶۰ روز متوالی نتوانستند در جلسات شورا شرکت کنند به استناد ماده ۱۰۶ قانون شوراها، به‌طور موقت کنار گذاشته شده و اعضای علی البدل وارد شورا شدند.

اگرچه در هفته جاری دو عضو جدید احکام خود را گرفتند و مراسم تحلیف نیز با ایراد سوگند در شورای شهر برگزار شد اما با توجه به اینکه دوعضو قبلی متهم هستند و هنوز به عنوان مجرم شناخته نشده‌اند، اگر رأی برائتشان صادر شود مجدد می‌توانند به صحن شورا بازگردند.

علیرضا طاهری نسب مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران هم با اشاره به دستگیری دو عضو شورای شهر گفت:اعضای شورا از زندان هم می‌تواند سرپرست شهرداری را انتخاب کنند؛ علی حیدریان شهردار سابق لواسان نیز در همان ایامی که بازداشت شد، استعفاء داد و اگر این کار را نمی‌کرد می‌توانست حتی از داخل زندان هم شهردار باشد.

پاکدشت؛ معرفی ۳ عضو جدید شورا

سال گذشته سه نفر از ۹ عضو شورای شهر پاکدشت به دلیل گرفتن رشوه بازداشت شدند که با ثابت شدن این اتهام، آن‌ها از سمت خود برکنار شدند.

پس از محرض شدن این فساد مالی، سه نفر دیگر به نان‌های علی اصغر خسروانی،محمدعلی عرب و مسعود تاجیک که بالاترین آرا را در انتخابات کسب کرده بودند جایگزین این افراد شده و مراسم معارفه و تحلیف آن‌ها در جلسه شورای شهر پاکدشت برگزار شد.

کرمانشاه؛ استخدام کشتی‌گیر در شهرداری

سعید طلوعی شهردار کرمانشاه دستور استخدام چهار کشتی‌گیر کرمانشاهی را بدون طی فرآیندهای گزینش، صادر کرده و فدراسیون کشتی نیز این اقدام شهردار کرمانشاه را به فال نیک گرفت و از وی قدردانی و تشکر کرد.

رسول آزادی در گفت‌وگو با ایمنا، از این اقدام شهردار ابراز بی اطلاعی کرد و گفت چنین موصوعی در شورای شهر مطرح نشده تا با آن موافقت یا مخالفت شود.

تهران؛ دعوای لفظی جهانپور و اعضای شورا در رسانه‌ها

در روزهای شدت گرفتن شیوع کرونا در کشور، اعصای شورای شهر تهران نیز انتقادهای خود نسبت به تصمیمات دولت و ستاد نلی کرونا را به اوج رسانده و حتی تشکیک خود نسبت به اعلام آمارها توسط وزارت بهداشت را علنی اعلام کردند.

محمدجواد حق‌شناس یکی از اعضای شورا بود که در جلسه علنی دولت را به عدم شفافیت در ارائه آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا متهم کرد.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با شرق مدعی شده بود: روزانه در بهترین شرایط ۷۰ نفر و در بدترین شرایط کمی بالاتر از ۱۰۰ نفر در تهران بر اثر کرونا فوت می‌کنند

این ادعاها درخصوص آمار مبتلایان به کرونا باعث واکنش کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا شد و او گفت: آن عضو شورای شهری که تخصص زایمان دارد، نباید درباره مرگ و میر صحبت بکند!

حال خداکرمی نیز صحبت‌های جهانپور را بدون پاسخ نگذاشته و گفته است: ما در شورای شهر نماینده مردم هستیم و از آنجایی که گروه مشاوران داریم، با نظر شخصی خود حرف نمی‌زنیم. بنابراین صحبت‌های من با مشورت با یکی از اعضای گروه مشورتی‌ام که متخصص اپیدمولوژی است، بوده و بر مبنای آمار و اطلاعات و مستندات صحبت کرده‌ام.

او ادامه داده است: تخصص کیانوش جهانپور به آمار ارتباطی ندارد و روزنامه‌نگار هم نیست که به عنوان سخنگو باشد اما هرروز آمار و ارقام می‌دهند. من برای ایشان متاسفم اگر چنین اظهار نظری کرده‌اند.

محمد سالاری دیگر عضو شورای شهر در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از سخنان جهانپور نشان داد که این بگو مگوهای رسانه‌ای میان شورا و سخنگوی وزارت بهداشت قصد تمام شدن ندارد: بیان این موضوعات حاکی از ناآگاهی ایشان(جهانپور) نسبت به جایگاه خود و شورای شهر و بی اطلاعی از اختیارات شورا و حدود وظایف خود به عنوان یک سخنگو است.

او ادامه داد: به نظر می‌آید واکنش دکتر جهانپور نسبت به کنشگری‌های اعضای شورای شهر تهران، نشأت گرفته از فشار عصبی ناشی از مطالبه‌گری‌های پیگیرانه اعضای شورای شهر باشد.

کوتاه از شورا:

با تصویب اعضای شورای شهر قم، تقاطع غیرهمسطح بلوار آیت الله بروجردی و شهرک قدس به نام "مدافعان سلامت" نامگذاری شد.

مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استانها با ارسال نامه‌ای به دبیر هیئت دولت با اشاره به اینکه آیین نامه های شوراهای کشور عمدتاً در سال های ۷۸ و ۸۴ به تصویب رسیده است خواستار اصلاح آیین نامه‌های مذکور به منظور امکان برگزاری جلسات شوراها و کمیسیون ها به صورت غیر حضوری و یا ویدئو کنفرانس شد.

سیدعبدالرزاق موسوی، رئیس شورای شهر شیراز: با تعطیلی کار اتوبوس‌ها و شرایطی که پیش آمده، رانندگان اتوبوس که تنها منبع درآمد و تامین معاش آن‌ها این شغل بود، با مشکل روبه‌رو شدند؛ چاره‌اندیشی برای حمایت از این اقشار در دوران شیوع بیماری کرونا، از وظایف دولت بوده که تاکنون در این جهت اقدامی انجام نشده است.

مهدی محمدی، رئیس شورای شهر بجنورد: مکاتبه‌ای با شهردار اعلام خواهد شد که بهای خدمات سازمان آرامستان‌های شهرداری بجنورد به بهای خدمات این سازمان در سال ۹۸ برگشت خورد و بنا به تشخیص شهردار بجنورد، آن دسته از خانواده متوفیاتی که توانایی مالی ندارند از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد از تخفیفات شهرداری به منظور دفن اموات کرونایی خود بهره‌مند خواهند شد.

ونوس عامری، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر یزد: با جلساتی که در دو هفته اخیر برگزار شد شبکه بانکی برای ارائه تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده آمادگی دارد که بر اساس صحبت های انجام شده به میزان گردش حساب واحدها و تشکل ها، امتیازهای ویژه تعلق خواهد گرفت که با حمایت از این طرح ها به مرور از رکود خارج خواهیم شد و رونق به کسب و کارها باز خواهد گشت.

علی اکبر عمارلو، رئیس شورای استان خراسان ‌شمالی: خانوارهای عشایر استان گلستان پس از زمستان گذرانی در مناطق قشلاقی، طبق تقویم کوچ هر ساله، اوائل سال این منطقه را به مقصد خراسان شمالی ترک می؛کنند؛ استاندار برای کنترل و مهار هرچه بیشتر ویروس کرونا در استان خراسان شمالی در این زمینه تدابیری بیندیشد.

کد خبر 419283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    شهردار ياسوج بسيار انساني شايسته است وحاضر نيست حق شهروندي ضايع بشه فتنه از أعضاشورا است قوم خويشي هم باش ندارم خانواده شهيدم