۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۶
پیاده‌راه باریک می‌شود

راه در تصاحب آنان است و تنها باریکه‌ای برای عبور دیگران گشوده‌اند. برخی پیاده‌رو را ملک خود می‌دانند و برخی کسادی بازار را دستاویزی برای تجاوز به حق دیگران قرار داده‌اند. هر چه هست حاصل آن آشفته‌بازاری است که ادامه آن به صلاح هیچ‌کس نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انگار مغازه‌ها هر روز بزرگتر و راه‌ها باریک‌تر می‌شود، گاهی مجبوریم برای عبور از کنار خیابان بگذریم و گاه باید مسیر را عوض کنیم. برخی موتورسواران، دستفروشان و مغازه‌داران با تصاحب پیاده‌رو، حق دیگران را لگدکوب خواست و اغراض خود کرده‌اند.

هیچ‌کس از وضع موجود راضی نیست

محمود یزدانی از مغازه‌داران خوانساری می‌گوید: ۳۰ سالی می‌شود که در بازار مغازه دارم، قرار دادن برخی اقلام در مقابل درب مغازه برای جلب نظر مشتری لازم است، اما با وضعیت شیوع کرونا که سلامت شهروندان در خطر است، مجبوریم از این کار خودداری کنیم.

او می‌افزاید: دستفروشان بازار ما را کساد می‌کنند و با داد و فریادهایشان آرامش را از شهروندان می‌گیرند؛ ما مالیات می‌دهیم و عوارض شهرداری را پرداخت می‌کنیم، اما دستفروشان که این مبالغ را نمی‌پردازند، پس مسئولان شهری باید برای حمایت از ما کاری بکنند.

رضا فصاحت فروشنده دیگری است که گلایه خود را از حضور دستفروشان اینگونه مطرح می‌کند: متاسفانه دستفروشان وقتی در محلی شروع بکار می‌کنند بعد از مدتی نسبت به آنجا احساس مالکیت دارند و برخورد با آنها سخت است، ماموران شهرداری هم برای جلوگیری از سد معبر به سراغ آنها می‌روند، اما تاکنون تاثیر زیادی نداشته، دستفروشان از گوشه‌ای به گوشه دیگر بازار می‌روند. مزاحمت دستفروشان را داشتیم و کسادی ناشی از شیوع کرونا هم به آن افزوده شد.

بیکاری و فقر عامل دستفروشی

اما احمد نوبخت از دستفروشان خوانساری، بیکاری و فقر را سبب آن می‌داند که علی‌رغم میل باطنی خود، دستفروشی کند و می‌گوید: وقتی اوضاع اقتصادی خراب است و بیکاریم، چگونه باید زندگی‌مان را بگذرانیم؟ بسیاری از دستفروشان ساکن روستاهای خوانسار هستند و  برای فروش اجناس خود به اینجا می‌آیند، بحران کرونا بساط کاسبی ما را بر هم زده، اما اگر کار بهتری باشد هیچکس دستفروشی نمی‌کند.

اعتراض شهروندان 

از سوی دیگر شهروندان خوانساری نیز از سد معبر دستفروشان و مغازه‌داران ناراحت و خواستار ساماندهی آنان هستند.

مجید عصاری از شهروندان خوانساری با بیان اینکه سد معبر باعث نازیبا شدن منظره شهری می‌شود، می‌گوید: سد معبر موجب ایجاد مشکلاتی در تردد شهروندان می‌شود، دستفروشان باید ساماندهی شوند، پارک موتورسیکلت در پیاده‌رو و اجناسی که مغازه‌داران در خارج از مغازه می‌گذارند در بعضی مناطق واقعا راه را بسته است.

سد معبر نداریم!

محسن جاپلقی، معاون خدمات شهری شهردار خوانسار با اشاره به اجرای طرح‌های حفاظت معابر و رفع سد معبر در این شهر، عنوان می‌کند: یگان حفاظت معابر شهرداری خوانسار متشکل از سه نفر است که همه روزه، حتی در ایام تعطیل مشغول انجام وظیفه هستند.

او می‌افزاید: به دنبال شیوع کرونا میزان نظارت‌ها در سطح  شهر افزایش یافته و در روزهای اخیر تنها در یک روز بیش از  ۲۵ مورد رفع سد معبر انجام شده و شمار این موارد در دو ماه اخیر به بیش از ۶۰  مورد رسیده است.

معاون خدمات شهری شهردار خوانسار با بیان اینکه رفع سد معبر تنها محدود به دستفروشان نیست، می‌گوید: جمعی از کسبه به صورت داوطلبانه اجناس خود را  از مقابل سکوها و پله‌های مغازه‌ها برداشتند.

جاپلقی تصریح می‌کند: شهرداری خوانسار در سال ۱۳۹۶ آیین‌نامه اجرایی تبصره یک بند دو  ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها را برای این شهر تدوین کرد و پس از حدود دو ماه آئین‌نامه مذکور آماده و در شورای اسلامی شهر تصویب و از ۱۶ مهر ۱۳۹۶ تاکنون اجرا می‌شود.

او می‌گوید: در ابتدا مقاومت‌هایی از سوی برخی کسبه در مقابل اجرای این آیین‌نامه بوجود آمد که با همکاری دادستان شهرستان، اعضای شورای اسلامی شهر و نیروی انتظامی کسبه‌ در چهارچوب قانون اقدام به رفع سد معبر کردند.

معاون خدمات شهری شهردار خوانسار می‌افزاید: هم‌اکنون پس از گذشت بیش از ۳۰ ماه از آغاز اجرای این طرح، تخلفات سد معبر در شهر خوانسار تا حد چشمگیری کاهش پیدا کرده است و تقریباً می‌توانیم بگوییم معضل سدمعبر در شهر خوانسار وجود ندارد.

جاپلقی ادامه می‌دهد: در ایام شیوع کرونا اکیپ مشترکی با حضور نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و درمان، اداره صمت، اتاق اصناف و شهرداری در شهر گشت‌زنی می‌کند و در خصوص جمع‌آوری اجناس موجود روی پله‌های مقابل مغازه‌ها به کسبه تذکر می‌دهند و با موارد محدود سرپیچی از قانون برخورد شد.

او با اشاره به فعالیت دستفروشان می‌افزاید: در شهر خوانسار پدیده  دستفروشی محدود است، اما همین تعداد بسیار محدود نیز به دنبال شیوع کرونا برای حفظ سلامتی خود و شهروندان از ادامه فعالیت صرفنظر کردند.

احداث بازار هفتگی مشکلات را رفع می‌کند

هوشنگ صانعی، رئیس شورای اسلامی شهر خوانسار با اشاره به معضل سد معبر در شهر خوانسار، می‌گوید: سد معبر از پدیده‌های اجتماعی و در تعارض با حقوق شهروندی است که عبور عابران پیاده را با مشکل مواجه می‌کند؛ کسبه قانونا و شرعا نباید سد معبر کنند.

او می‌افزاید: به دنبال شیوع کرونا با شهرداری خوانسار در جلوگیری از سد معبر همکاری لازم را کرده‌ایم، سد معبر علاوه بر ایجاد مشکل تردد برای شهروندان در پیاده‌روها، موجب آلوده شدن مواد مصرفی می‌شد، به همین دلیل شهرداری با هدف حفظ بهداشت و سلامت شهروندان با جدیت برای جمع‌آوری سد معبر وارد عمل شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر خوانسار تصریح می‌کند: طرح  جلوگیری از سد معبر در شهر همچنان به قوت خود باقی است و با همکاری کسبه مشکل حادی به وجود نیامده است.

صانعی می‌گوید: با هماهنگی دادستان، نیروی انتظامی و شهرداری و شورای شهر خوانسار و همکاری کسبه موارد سد معبر در شهر خوانسار نسبت به گذشته کمتر شده است.

وی با اشاره به طرح ایجاد بازارچه دائمی در شهر خوانسار می‌گوید: از آنجایی که فروش محصولات دامی و باغی و تولیدات داخلی شهروندان در این محل راهی برای کوتاه کردن دست واسطه‌ها است و محصولات با قیمت مناسب به دست مصرف کننده می‌رسد برپایی بازارچه دائمی شهر در دستور کار قرار دارد و چند مکان نیز پیش‌بینی شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر خوانسار می‌افزاید: سه‌شنبه بازار شهر را ساماندهی و به مکان بهتری انتقال دادیم، البته  تا اطلاع  ثانوی سه‌شنبه بازار شهر خوانسار تعطیل است.

کد خبر 419276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.