تدوین سه بسته تحولی در آموزش و پرورش استثنایی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه سه بسته تحولی در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است گفت: یکی از این بسته‌ها "مدرسه انطباقی" است که سه برنامه جامع برای اجرای آن در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی در هفتمین جلسه ویدئو کنفرانس با روسای ادارت آموزش و پرورش استثنایی که با موضوع تبیین بسته تحولی مدرسه انطباقی برگزار شد، اظهار کرد: کمتر از پنج درصد از ۲۰ هزار مدرسه پذیرای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برای این دانش‌آموزان مناسب‌سازی شده است.

وی افزود: میزان تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی که باید دانش آموزان استثنایی داشته باشند ۱۱۰ قلم است که کمتر از پنج درصد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به این تجهیزات دسترسی دارند و در بسته تحولی "مدرسه انطباقی" دسترسی ۱۰ تا ۱۵ درصدی این دانش آموزان هدف‌گذاری شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به ارکان و مولفه‌های مناسب سازی اشاره و خاطرنشان کرد: معلمان، فضای مدرسه، کتب درسی، والدین، دانش آموزان عادی، و تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی باید مناسب سازی شده و بدین طریق شرایط تعلیم و تربیت تطابق سازی شده برای رشد همه جانبه دانش آموزان و مبتنی بر تفاوت‌های فردی را فراهم سازند.

حسینی با بیان اینکه در بسته مدرسه انطباقی سه برنامه و ۹ فعالیت پیش بینی شده است، اضافه کرد: "ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجتیال"،  "مناسب سازی مبتنی بر توانمندسازی مدیران و معلمان" و "مناسب سازی فضا و تجهیزات" سه برنامه تدوین شده در بسته تحولی مدرسه انطباقی است.

 وی با اشاره به برنامه "ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجتیال" گفت: برای این برنامه سه فعالیت "طراحی و تولید اپلیکیشن  جامع دانش آموزان با نیازهای ویژه"، "راه‌اندازی سامانه ندای همراه ویژه معلمین رابط و پذیرا و والدین دانش آموزان تلفیقی- فراگیر در تمامی استان‌ها" و "ایجاد پایگاه جامع آموزش مجازی در تمامی استان‌ها" طراحی و پیش بینی شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه سه فعالیت برای برنامه "مناسب سازی مبتنی بر توانمدسازی مدیران و معلمان" تدوین شده است، تصریح کرد: آموزش زبان اشاره به چهار هزار نفر، آموزش مهارت‌های چندگانه به ۱۰ درصد معلمین و آموزش خط بریل به هزار نفر از جمله فعالیت‌های مرتبط با این برنامه است.

حسینی "مناسب سازی فضا و تجهیزات" را سومین برنامه بسته تحولی مدرسه انطباقی دانست و افزود: "ایجاد یک مدرسه مناسب سازی شده ویژه دانش آموزان طیف اتیسم در هر استان"، "ایجاد یک مدرسه پذیرای مناسب سازی شده الگو درهراستان" و "نهضت مشارکت توان افزایی" از جمله فعالیت‌های پیش بینی شده مرتبط با این برنامه است.

کد خبر 419197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.