آغاز خدمات غیراورژانسی برای بیماران غیرکرونایی

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به پایان تعطیلات برای برخی از گروه‌ها و ظرفیت مناسب تخت‌های بیمارستانی در کشور، می‌توانیم به بیماران غیرکرونایی نیز خدمات درمانی را ارائه کنیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قاسم جان بابایی در نشست خبری کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کرونا در وزارت بهداشت، اظهار کرد: هفته گذشته چندین دستورالعمل در خصوص خدمات به بیماران را به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ کردیم.

وی افزود: از هفته گذشته دستورالعمل بازگشایی مطب‌ها به ویژه مطب‌های ضروری پزشکی را اعلام کردیم چون بسیاری از مردم مانند بیماران مبتلا به دیابت، روماتیسم و صعب العلاج، شرایطی دارند که باید به صورت دوره‌ای ویزیت شوند یا داروهای آن‌ها تعدیل شود.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: مطب‌های پزشکی با محدودیت‌های جدید بازگشایی می‌شود و حتما باید کارکنان مطب‌ها، دارای لوازم حفاظتی فردی باشند و شرایطی ایجاد کنند که مواد ضدعفونی کننده در مطب ها به مقدار کافی در دسترس باشد و فاصله بین بیماران باید رعایت شود و از تجمعات زیاد در محل‌های انتظار، پرهیز شود.

جان‌بابایی ادامه داد: در مورد دندانپزشکی ابلاغ کردیم که فقط خدمات اورژانسی دندانپزشکی باید انجام شود البته خدمات دندانپزشکی، جزء گروه‌های بسیار پرریسک محسوب می‌شود چون ترشحات برای خدمات دهندگان و گیرندگان خدمات، خطرناک است و تقاضا دارم که مردم فقط برای خدمات اورژانسی دندانپزشکی به مراکز منتخب مراجعه کنند و هیچ مرکز دندانپزشکی حق ندارد خدمات غیراورژانسی که می توان با تاخیر ارائه کرد را انجام دهد.

وی تصریح کرد: از این هفته بیمارستان‌ها، خدمات جراحی و بستری‌های غیراورژانسی برای بیماران غیرکرونایی را ارائه می‌دهند و مقرر شد که در هر استان، چند بیمارستان برای بیماران کرونایی و سایر بیمارستان‌ها برای سایر بیماران با ضدعفونی کردن این مراکز، آماده شود.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: اعمال جراحی به ویژه جراحی‌های ضروری برای بیماران غیرکرونایی باید انجام شود، خدمات اورژانسی همانند ماه‌های گذشته به روال سابق به بیماران اورژانسی ارائه می‌شود و یکی از کارهایی که به زودی به مردم اعلام خواهیم کرد، موضوع پزشکی از راه دور است، بسیاری از خدمات سرپایی با کمک کلینیک‌های دولتی و خصوصی از طریق پزشکی از راه دور(تله مدیسین) ارائه خواهد شد.

جان‌بابایی تاکید کرد: در شرایطی که دولت اقدام به بازگشایی تدریجی مشاغل، صنایع و اصناف می کند تقاضا دارم که سالمندان، افراد دارای بیماری های زمینه‌ای و دو گروه دانشجویان و دانش‌آموزان هنوز بیشترین مراعات و کمترین حضور در جامعه را داشته باشند.

وی با اشاره به نزدیک بودن ۳۰ فروردین و روز علوم آزمایشگاهی، افزود: شاید در شرایط کرونا کمتر از خدمات همکاران ما در حوزه آزمایشگاه تقدیر شد، یکی از گروه های پرتلاش ما در این دوره، کارشناسان و متخصصان آزمایشگاهی بودند و با افتخار می توانیم بگوییم که در کوتاه ترین زمان ممکن در کشور، ۱۱۷ آزمایشگاه ایجاد شد در حالیکه در کشورهای همسایه آزمایشگاه های تشخیص کرونا را ندارند یا خیلی کم دارند.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: در کشور نیروهای بسیار توانمندی در حوزه تشخیص بیماری‌های عفونی از جمله بیماری کووید۱۹ وجود دارد و با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده، به سرعت تعداد زیادی آزمایشگاه راه‌اندازی شد و حتی در بسیاری از شهرهای کوچک، امکان تشخیص کووید۱۹ فراهم شده است که با تلاش همکاران خوب آزمایشگاهی ما ایجاد شد. 

جان بابایی با اشاره به تعدیل نیروهای بیمارستان‌های خصوصی و سیاست وزارت بهداشت نسبت به این موضوع، گفت: بخش خصوصی ممکن است ۵۰ یا ۱۰۰ نفر یا چندین نفر از نیروهای خود را تعدیل کند و قانونا به وزارت بهداشت نیز این موضوع را ابلاغ نمی کند و وزارت بهداشت مسئول درمان و فرآیند ارائه خدمات بیمارستان‌ها است، اما ممکن است یک بیمارستان، چندین نیروی خود را تعدیل کند.

وی ادامه داد: بیمارستان‌های خصوصی برای تعدیل نیرو بر اساس قانون نمی‌توانند به وزارت بهداشت اعلام کنند و لازم هم نیست و ما حق مداخله در این امور بیمارستان‌های خصوصی را نداریم چون قانون کار حاکم است، اما اینکه صرفا یک بیمارستان یکی دو ماه بخاطر کاهش درآمد یا شرایط دشوارتر، نیروهای درمانی خود را تعدیل کند، غیر اخلاقی و غیرحرفه‌ای است و این حق برای پرسنل وجود دارد که از طریق قانون کار یا سازمان نظام پزشکی حقوق خود را پیگیری کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تعداد آمار شهدای کرونا در کشور گفت: بیشترین آمار مبتلایان و شهدای خدمت مدافع سلامت مربوط به چهار هفته اول همه گیری این بیماری بود و در حال حاضر، لوازم حفاظتی فردی به مقدار کافی در بیمارستان‌ها در دسترس پرسنل است.

جان‌بابایی خاطرنشان کرد: هزینه متوسط درمانی برای بیماران کرونایی بستری در ICU حدود چهار و نیم میلیون تومان و بیماران بستری در بخش‌های غیر بخش های ویژه، حدود دو میلیون تومان است، اما دو هزینه به حوزه سلامت وارد شده که تا کنون جبران نشده است؛ یکی هزینه تامین لوازم حفاظتی است که جزء هزینه‌های سرباری بیمارستان‌ها به حساب می‌آید.

وی اضافه کرد: به طور متعارف حدود ۹۰ درصد از اسناد بیمارستانی توسط بیمه ها و بین پنج تا ۱۰ درصد توسط بیماران پرداخت می شود و این ۹۰ درصد پرداختی بیمه‌ها شامل جزء حرفه‌ای، فنی، هتلینگ و دارو می‌شود، اما در ارائه خدمات کرونا، به ازای هر تخت معمولی حدود ۲۰۰ هزار و هر تخت ICU حدود ۴۰۰ هزار تومان، هزینه سرباری داریم و مکلف هستیم برای تمام نیروهای شاغل در بخش ICU، لوازم حفاظتی کامل تهیه کنیم البته گرچه سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت بخشی از این هزینه ها را تامین کرده‌اند، اما بخش اعظمی از این هزینه ها، پرداخت نشده است.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش درآمدهای اختصاصی بیمارستان‌ها به عنوان دیگر هزینه سرباری حوزه سلامت در شرایط کنونی یاد کرد و گفت: این مشکل از اوایل اسفندماه آغاز شده و ممکن است تا ماه‌های آینده ادامه داشته باشد چون بخش زیادی از اعمال جراحی غیر اورژانسی در بیمارستان‌ها تعطیل شد و حدود ۶۲۵ بیمارستان دولتی، درگیر کرونا شده‌اند و اعمال غیراورژانسی که جزء خدمات گران‌تر در بیمارستان ها است، به حداقل رسید و درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها به شدت کاهش یافت.

جان بابایی یادآور شد: درآمد اختصاصی برخی از بیمارستان به ۳۰ تا ۴۰ درصد زمان قبل از شیوع کرونا، رسیده و درآمد اختصاصی دانشگاه های علوم پزشکی از محل درآمدهای اختصاصی بیمارستانها و بین ۵۵ تا ۶۵ درصد از درآمد دانشگاه ها از این محل تامین می شود و بیمارستان‌ها چرخ اقتصادی دانشگاه‌ها را می‌چرخانند و در بسیاری از این مراکز، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از نیروها حقوق غیرخزانه‌ای و از محل درآمدهای اختصاصی، دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: کاهش درآمدهای اختصاصی بیمارستان‌ها، می تواند در روند ارائه خدمات آن‌ها تاثیرگذار باشد که امیدواریم دولت کمک کند که تا حدی جبران این کاهش درآمدها شود و دوباره درآمد بیمارستان‌ها به حالت قبل از شیوع کرونا، بازگردد.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: تا پایان فروردین حدود یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای اختصاصی بیمارستان‌های دانشگاهی در کشور کاهش یافته است، اما این شرایط ممکن است تا چند ماه آینده ادامه داشته باشد و اجازه دادیم که خدمات غیراورژانسی در این بیمارستان‌ها انجام شود.

کد خبر 419182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.