ناکامی مهار کرونا در بهترین کشور جهان

رویکرد نسبتا متعادل مقامات رسمی کشور سوئد برای کنترل گسترش ویروس کرونا به موضوع داغ بسیاری از رسانه‌ها در سراسر جهان تبدیل شده است. در حال حاضر تعداد ۲۲ محقق و دانشمند سوئدی به طور علنی اعتراض خود به عملکرد دولت در مقابل کووید-۱۹ را اعلام کرده‌اند و خواستار اعمال اقداماتی سختگیرانه‌تر شده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان برجسته سوئد، دولت را به خاطر جدی نگرفتن ویروس کرونا و سستی در اعمال قوانین سفت و سخت به شدت مورد انتقاد قرار دادند و از مقامات رسمی خواستند استراتژی‌های کارآمدی را برای مهار ویروس کرونا دنبال کند. در حال حاضر رویدادهای عمومی نظیر آغاز فصل فوتبال به تاخیر افتاده است، دانشگاه‌ها از نظر فیزیکی تعطیل شده است اما مدارس باز است و مردم روال عادی زندگی خود را سپری می‌کنند، چنان که گویی چیزی به نام کرونا برای کشور تعریف نشده است. محققان از کشور فنلاند به عنوان الگویی برای مقابله با ویروس کرونا نام می‌برند چرا که استراتژی‌ها مقابله با کووید-۱۹ در آن بسیار کارآمد عمل کرده است. البته دولت سوئد تمام اتهامات وارد شده بر خود را انکار می‌کند و می‌گوید تمام اقدامات لازم در سطح ملی به درستی انجام گرفته شده است.

محققان از مقامات رسمی می‌خواهند علت نرخ مرگ و میر بالای سوئد نسبت به کشورهای همسایه را توجیه کنند؛ تا امروز، چهاردهم آوریل ۲۰۲۰، تعداد ۱۱ هزار و ۹۲۷ نفر به کرونا ویروس جدید آلوده شده‌اند که از این تعداد هزار و ۲۰۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. از تعداد افراد آلوده به ویروس کرونا در کشور سوئد تنها حدود هزار نفر تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفته‌اند وبقیه یا در خانه‌هایشان قرنطینه شده‌اند یا اینکه پس از چند روز بستری در بیمارستان مرخص شده‌اند.

 محققان سوئدی در راستای مهار کووید-۱۹ فنلاند را به عنوان الگویی برای کسب تجربه به دولت خود معرفی می‌کنند چرا که مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا ده برابر کمتر از مرگ‌های کرونایی در سوئد است. نرخ مرگ و میر ناشی از آلوده شدن به ویروس کرونا در کشور سوئد به نسبت جمعیت بسیار بالاتر از کشورهایی نظیر دانمارک و نروژ است و بدون شک این به دلیل اقدامات سختگیرانه‌ای است که دولت در این کشورها در پیش گرفته‌اند. نرخ مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در بازه زمانی هفتم تا نهم آوریل به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت، در سوئد ۱۰.۲، در ایتالیا ۹.۷، در دانمارک ۲.۹، در نروژ ۲ نفر و در فنلاند ۰.۹ نفر بوده است.

چنین به نظر می‌رسد که مقامات رسمی سوئد گسترش ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند و نسبت به بسیاری از اقداماتی که کشورهای مجاور در پیش گرفته‌اند بی‌توجهی می‌کنند. دولت تنها از مردم خواسته است در خانه‌های خود بمانند و از رفتن به سفرهای غیرضروری خودداری کنند. همین امر باعث شده است مردم نیز روال عادی زندگی خود را ادامه دهند و بدون توجه به گسترش ویروس کرونا به تردد در شهرها بپردازند.

بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران از گوشه و کنار کشور دولت را به شدت مورد سرزنش قرار داده‌اند و خواستار اجرای قوانینی سخت نظیر بسته شدن تمام مراکز عمومی، مدارس، دانشگاه‌ها، رستوران‌ها پارک‌ها شده‌اند. این افراد از دولت خواسته‌اند تجهیزات حفاظت شخصی رابه میزان لازم در اختیار پرسنل درمانی و حتی عموم مردم بگذارد و نرخ انجام آزمایشات کووید-۱۹ را افزایش دهد.

متاسفانه وزیر بهداشت سوئد با عصبانیت به انتقادات و پیشنهادات محققان واکنش نشان داده است و گفته دولت هیچ گونه قصوری در مبارزه با ویروس کرونا مرتکب نشده است و همه اقدامات لازم به درستی اجرا شده است. او همچنین محققان را به "دروغگویانی بی خرد" متهم کرده است و خاطر نشان کرده است که دولت ایتالیا تنها آمار مرگ‌هایی که در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد را اعلام می‌کند بنابراین مقایسه ایتالیا با چنین شرایطی با کشور همسایه نشانه بی‌خردی است. این در حالی است که سوئدی ها در بحث ارائه رویکردهای چیزی فراتر از سایر سازمان ها عمل می کنند، چرا که آماده مقابله با چنین شرایطی را دارند.

کد خبر 419147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.