تخلیه  ۱۵۰ هزار مترمکعب آب از بند خاکی ده‌بالا کرمان

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان گفت: حدود ۱۵۰ هزار مترمکعب آب به‌صورت کنترل‌شده از بند خاکی ده‌بالا تخلیه شد.

محمدعلی قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان این‌که شهرداری کرمان تا پایان بارندگی‌های پنج‌شنبۀ هفتۀ جاری، سیلاب‌های احتمالی این رودخانه را کنترل خواهد کرد، اظهار کرد: پس از بارندگی‌ها، این بند خاکی جهت ساخت سرریز، تحویل دستگاه‌های متولی خواهد شد.

وی در تشریح وضعیت بند خاکی ده‌بالا با اشاره به این‌که آب‌های رودخانۀ منطقه ده‌بالا از سال‌های قبل در پایین‌دست این روستا، پشت یک خاک‌ریزِ با ارتفاع کم جمع می‌شد، افزود: با توجه به بارندگی‌های فروردین‌ماه سال گذشته و پیش‌بینی پایان خشکسالی‌ها، علی‌رغم این‌که این بند خاکی در حریم شهر کرمان نبود و شهرداری کرمان وظیفه‌ای در خصوص خارج از حریم شهر ندارد، اما برای جلوگیری از ورود سیلاب‌ها به شهر کرمان و وارد شدن لطمات جانی و مالی به همشهریان، شهرداری کرمان در آذرماه ۹۸، با اجرای حدود ۳۵ هزار مترمکعب خاک‌ریزیِ با تراکم در بالادست بند مذکور، نسبت به تقویت آن اقدام کرد.

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان خاطرنشان کرد: در آذرماه سال گذشته همراه با معاون امور عمرانی استاندار کرمان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوط از محدودۀ ده‌بالا بازدید کردیم که در همان بازدید، پیشنهاد دادیم در این منطقه سد خاکی ساخته شود تا آب‌ها پشت این بند جمع شود.

قنبری ادامه داد: در همان بازدید مقرر شد دستگاه متولی ضمن بررسی و مطالعات لازم، این کار را انجام دهد، اما اقدامی نشد.

وی با بیان این‌که با شروع نخستین بارندگی در زمستان سال گذشته و شروع ترسالی‌ها، چون از هجوم آب از سمت این منطقه به شهر نگرانی داشتیم، جلوی این بند خاکی، ۳۵ هزار مترمکعب خاکریزی کردیم، ارتفاع بند را افزایش دادیم و بند تقویت شد، گفت: با معاونت امور عمرانی استانداری هم مکاتبه کردیم که از دستگاه‌های متولی درخواست شود سرریز این بند خاکی را احداث کنند که اقدامی نشد.

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان عنوان کرد: در بارندگی ۲۴ فروردین‌ماه جاری نیز، در کمتر از ۲۴ ساعت، حدود ۵۰۰ هزار مترمکعب آب پشت این بندِ بدون سرریز جمع شد؛ تا جایی که احتمال تخریب بند وجود داشت.

قنبری تصریح کرد: اگر این بند خاکی در آذرماه سال گذشته توسط شهرداری کرمان تقویت نشده بود در بارندگی روز ۲۴ فروردین امسال، ضمن تخریب بند، سیلاب‌ها وارد شهر شده و خسارت‌های زیادی به خانه‌های شهروندان کرمانی وارد می‌شد.

ساخت سرریز موقت بند خاکی ده‌بالا توسط شهرداری

وی با اشاره به نشست اخیر ستاد مدیریت بحران استان افزود: در جلسۀ ستاد بحران استان، قرار شد شهرداری سرریز موقت بند را احداث کرده و همچنین سیلاب‌های بارندگی‌های روزهای آینده (۲۸ فروردین) را نیز کنترل کند؛ بنابراین، در مورخ ۲۵ و ۲۶ فروردین، سرریز موقت این بند خاکی توسط شهرداری کرمان ساخته شد.

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان در خصوص همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در تقویت بند خاکی ده‌بالا تاکید کرد: علی‌رغم این‌که این بند، خارج از محدودۀ شهر بود و شهرداری کرمان وظیفه‌ای برای ورود به خارج از محدودۀ شهر ندارد، اما با توجه به نگرانی که وجود داشت، تقویت این بند خاکی را آغاز کردیم؛ علاوه بر اینکه از معاون امور عمرانی استانداری درخواست کردیم به سایر دستگاه‌ها بگوید ضمن انجام وظیفۀ ذاتی خود، در این زمینه به شهرداری کرمان کمک کنند.

قنبری ادامه داد: پس از آن، با  هماهنگی معاونت امور عمرانی استانداری، بیل مکانیکی ارتش و یک بیل مکانیکی و بولدوزرِ بخش خصوصی اعزام شد.

وی عنوان کرد: شهرداری نیز دو بیل مکانیکی از بخش خصوصی و یک بیل مکانیکی از ماشین‌آلات سازمان عمران را بکار گرفت که این ماشین‌آلات و تمام پرسنل کارگری سازمان عمران، طی دو روز گذشته مشغول کار بودند.

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان با اشاره به تصمیم‌های جلسۀ ستاد مدیریت بحران گفت: در جلسۀ فوق‌العادۀ ستاد مدیریت بحران استان، قرار شد شهرداری کرمان تا پایان بارندگی‌های اخیر، آب را در سد کنترل کند که در این زمینه اقدامات لازم انجام گرفت؛ همچنین تصمیم گرفته شد آب منطقه‌ای برای انحراف مسیر آب در پایین‌دست و اصلاح رودخانه، اقدام کند تا آب به داخل شهر وارد نشود و در پایین‌دستِ بند خاکی پخش شود.

قنبری با تشکر از همکاری ستاد مدیریت بحران استان و دستگاه‌های مربوط، اظهار امیدواری کرد: با اقدامات انجام گرفته، در بارندگی‌های پیشِ رو، مشکلی به‌وجود نیاید.

کد خبر 419048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.