۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
بازگشت کوشکی و دلبر به توران

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از انتقال کوشکی و دلبر به منطقه حفاظت شده توران استان سمنان خبر داد.

شهاب الدین منتظمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از انتقال کوشکی و دلبر به منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان خبر داد و اظهار کرد:  اقدامات بیهوشی و ارزیابی بالینی این دو یوزپلنگ با موفقیت انجام شد و ساعتی پیش کوشکی و دلبر از پارک پردیسان به توران منتقل شدند.

وی با بیان اینکه پروژه تکثیر یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه طبیعی ادامه خواهد یافت، در خصوص فنس کشی ها برای حفاظت از یوزها در منطقه توران، گفت: شرایط برای نگهداری و ادامه پروژه تکثیر باید به طور کامل کنترل شده باشد از این رو نمی توان یوزپلنگ ها را در منطقه رهاسازی کرد زیرا وضعیت آب و هوا، محیط و استرس بر این حیوانات اثر می گذارد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امروز صدای بوق خودروها و ترافیک برای  کوشکی و دلبر که در حال انتقال بودند، بسیار آزاردهنده بود از این رو تلاش می کنیم در زیستگاه جدید با ایجاد شرایط بهتر برنامه تکثیر یوزپلنگ آسیایی دقیق تر ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا طرح انتقال سه یوزپلنگ پارک پردیسان که از سال گذشته اعلام شده بود ۱۷ فروردین امسال با انتقال ایران "یوزپلنگ ماده" اجرا شد و انتقال کوشکی  "یوزپلنگ نر" به دلیل شرایطی که وجود داشت به تعویق افتاد و امروز این یوز نر همراه با دلبر"یوزپلنگ ماده" به توران منتقل شدند.

یوزپلنگ آسیایی، گونه در معرض خطر انقراض است که بنابر آمارها کمتر از ۵۰ قلاده آن در ایران وجود دارد از این رو از پاییز سال ۹۳ دلبر و کوشکی به مرکز تکثیر و بازپروری یوز آسیایی پردیسان تهران منتقل شدند تا در اسارت تولید مثل کنند. با وجود این تاکنون به رغم تلاش‌ها پروژه تکثیر یوزپلنگ ایرانی موفق نبوده است و حتی لقاح مصنوعی بر روی دلبر جواب نداد.

کد خبر 419038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.