کویر ابوزیدآباد اصفهان اردیبهشت ماه مالچ پاشی می‌شود

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از اجرای عملیات مالچ پاشی در ۵۰۰ هکتار از کویر ابوزید آباد در اردیبهشت ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پروژه مالچ پاشی در۵۰۰ هکتار از کویر ابوزیدآباد اصفهان در راستای اجرای طرح کشوری بیابان زدایی در ۹ استان درگیر با پدیده گرد و غبار است که مجلس شورای اسلامی خرداد ماه ۹۸ از محل قانون بودجه ۶۶۰ میلیارد تومان برای آن تصویب کرد.

بنا بر گزارش سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ۷۲ هزار هکتار از اراضی کشور در مناطق فوق بحرانی و بحرانی به مالچ پاشی نیاز دارد که سال گذشته اجرای عملیات مالچ نفتی با تأیید سازمان حفاظت محیط زیست در سطح ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار با هدف تثبیت شن‌های روان در استان‌های اصفهان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، ایلام، جنوب کرمان و هزمزگان به عنوان کانون‌های بحرانی تصویب شد.

اجرای این پروژه کشوری که مورد انتقاد فعالان محیط زیست و کارشناسان بود در روزهای اخیر در استان خوزستان به طور موقت متوقف شده است، مالچ پاشی در بیابان های ابوزید آباد نیز طبق برنامه ریزی ها قرار بود تا پایان سال ۹۸ اجرا شود که با توجه به شیوع کرونا به تعویق افتاد.

حسینعلی نریمانی رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در این خصوص گفت: مقدمات پروژه مالچ پاشی در ۵۰۰ هکتار از بیابان های ابوزید آباد در شمال استان فراهم شده است و تا دو یا سه هفته آینده اجرا می شود.

وی احتمال توقف این طرح را در اصفهان رد کرد و گفت: قانون برای اجرای این پروژه بودجه اختصاص داده و سازمان حفاظت محیط زیست نیز طرح را تایید کرده است؛ از این رو دلیلی برای متوقف شدن پروژه وجود ندارد.

نریمانی افزود: طرح مالچ پاشی در خوزستان گویا نزدیک مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست بوده است اما منطقه ای که در اصفهان مالچ پاشی خواهد شد ۱۵ کیلومتر با مناطق تحت مدیریت و زیستگاه حیات وحش فاصله دارد.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه استفاده از مالچ نفتی در کشور نزدیک به ۵۰ سال قدمت دارد، خاطرنشان کرد: تا امروز هیچ گزارش مدون پژوهشی درباره آسیب زا بودن این نوع مالچ ارائه نشده است اما این موضوع در محافل دانشگاهی و بین فعالان محیط زیست مطرح است و آن ها نسبت به آسیب زایی مالچ نفتی برای طبیعت ابراز نگرانی می کنند.

وی با بیان اینکه اگر سازمان حفاظت محیط زیست استفاده از مالچ های غیرنفتی و رسی_ماسه ای را تایید کند، استقبال خواهیم کرد، گفت: متاسفانه در ۴۰ سال گذشته دانشگاهیان و افراد مدعی در حفظ محیط زیست طرح عملیاتی موفق برای حذف مالچ نفتی و جایگزین آن برای تثبیت شن های روان و گرد و غبار ارائه نکردند.

نریمانی ادامه داد: دو شرکت خصوصی به تازگی دو نوع مالچ را معرفی کردند که این ها باید نزدیک به یک سال و نیم مورد آزمایش قرار گیرد زیرا اگر همین مالچ های جدید مناسب طبیعت نباشد در آینده منشا ریزگرد خواهد شد؛ برای آزمایش این مالچ ها عرصه های بیابانی در اختیار دو شرکت قرار داده شده و در صورت تامین شدن اعتبار این دو شرکت آزمایشات خود را در بخشی از بیابان های آران و بیدگل اجرا خواهند کرد.

بیش از سه میلیون هکتار، معادل ۳۰ درصد از سطح استان اصفهان اراضی بیابانی و شن زار است که به طور عمده در مناطق شمالی و شرقی این استان قرار دارد؛ در این اراضی ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح بیش از ۱۰ هزار هکتار شناسایی شده و دولت برای اجرای طرح‌های بیابان زدایی، نهال کاری و مالچ پاشی ۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ برای این استان اختصاص داده بود.

کد خبر 418974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا فاتح IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    1 0
    سلام من یک دامدار بخش کویرات هستم اشتباه خیلی بزرگی میکنید اگر میخواهید پوشش گیاهی منطقه ما رو مالچ پاشی کنید و اگر لازم بشه با شما برخورد خواهیم کرد بروید اطراف دریاچه نمک یا کویر مرنجاب که پوشش خشک داره و شوره زاره رو بپاشید نه منطقه سرسبز ما رو والسلام