۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
همه آنچه درباره "شاد"  باید بدانیم

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان روند کار برنامه آموزش مجازی دانش آموزان (شاد) را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور مدارس جزء اولین مراکزی بودند که تعطیل شد و اخیراً تعطیلی آن‌ها تا پایان سال توسط دولت تائید شد.

وزارت آموزش و پرورش راه‌های مختلفی را برای جبران تعطیلی مدارس در پیش گرفت، اما آخرین و شاید کاربردی ترین راه این وزارت تهیه و طراحی برنامه‌ای برای گوشی‌های همراه برای ارتباط آموزشی معلمان و دانش آموزان بود.

برای بررسی صفر تا صد این اپلیکیشن با شهین جوانی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت و گویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

پس از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا نحوه ادامه آموزش به چه صورت بود؟

با توجه به اهمیت بحث آموزش بعد از تعطیلی مدارس، تحصیل تعطیل نبود و معلمان به خوبی با استفاده از فضای مجازی به بحث ارائه آموزش پرداختند و حتی برای افرادی که توانایی اتصال به فضای مجازی را نداشتند محتوای آموزشی مکتوب ارسال کردند.

در برخی روستاهای دور از دسترس معلمان برای دانش آموزان که امکان اتصال به فضای مجازی نبود، کلاس‌های دو نفره با رعایت فاصله نکات بهداشتی برگزار شد تا در زمان تعطیلی مدارس نیز بحث آموزش را محقق کنند. این آموزش‌ها تا زمانی ادامه داشت که آموزش و پرورش برنامه‌ای تحت عنوان «شاد» را طراحی کرد.

اپلیکیشن "شاد" چیست؟

دغدغه دانش آموزان و معلمان باعث شد آموزش و پرورش فضایی را برای آموزش دانش آموزان در نظر بگیرد، برنامه‌ای که در ابتدای ساخت دغدغه‌های زیادی در خصوص امنیت این شبکه و زیرساخت‌های فناوری آن وجود داشت که اجرای این شبکه آموزشی را به تعویق انداخت.

لزوم ایجاد یک فضای امن مجازی که در مالکیت آموزش و پرورش باشد، باعث شد هم اکنون اپلیکیشن اختصاصی "شاد" که مختص بحث آموزش است در اختیار معلمان و اولیا و دانش آموزان قرار بگیرد.

مسلما این شبکه آموزشی مشکلاتی دارد که به مرور برطرف می‌شود، ولی مطمئنم هستیم کلیه فعالیت‌های معلمان در جهت تداوم جریان آموزش در این فضای امن مجازی که ملی نیز هست شکل خواهد گرفت و دانش آموزان از خدمات این فضا استفاده خواهند کرد.

قطعا معلمان و اولیا درخواست‌هایی در خصوص خدمات این اپلیکشن دارند که تلاش داریم تمام آنها به وزارت آموزش و پرورش انعکاس داده شود تا در راستای حل آنها قدم برداشته شود.

نحوه ایجاد این سامانه به چه صورت است؟

برای ایجاد سامانه شاد سه گام اصلی وجود دارد؛ گام اول راه اندازی برنامه توسط مدیر مدرسه است که وی از طریق shad.medu.ir نسبت به نصب این اپلیکشین اقدام می‌کند، در این راه مدیر باید توجه داشته باشد که تلفن همراه ثبت کننده آن با شماره همراه وی در سامانه سماد مطابقت داشته باشد، که در این راه اگر با مشکلی روبه‌رو شد می‌تواند با اداره مربوطه تماس بگیرد.

گام دوم استفاده این سامانه توسط معلمان انجام می‌شود؛ به این صورت که بعد از آنکه مدیران نسبت به نصب برنامه و تشکیل کلاس اقدام کردند، آنها نیز برنامه را نصب می‌کنند، البته ضروری است شماره تلفن همراهی که برای ورود به برنامه بکار می‌برند با شماره ثبت شده در سامانه سماد مطابقت داشته باشد و بعد از آن نیز با ثبت کد ملی می‌توانند از این برنامه استفاده کنند، در این راه نیز در صورت بروز مشکل معلم می‌تواند از طریق مدیر مدرسه نسبت به حل آن اقدام کند.

گام سوم استفاده این سامانه نیز توسط دانش آموزان است، که از روز شنبه ۲۳ فروردین ماه اجرا شده است و دانش آموز با ورود به سامانه به صورت خودکار وارد کلاس می‌شود.

مدت زمان و تعداد کلاس‌ها در یک روز در مقطع ابتدایی به چه صورت است؟

محدوده زمانی که برای تشکیل کلاس‌های در نظر گرفته شده است هشت صبح تا چهار بعد از ظهر است که در این بخش معلم برای ساعت آموزش دست به انتخاب می‌زند.

در مقطع پیش دبستانی آموزش‌ها روزانه بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه، پایه اول و دوم ۷۵ تا ۹۰ دقیقه در چهار زنگ با مدت زمان بین ۱۵ الی ۲۰ دقیقه و مدت زمان استراحت بین پنج الی ۱۰ دقیقه،‌ پایه‌های سوم و چهارم ۱۰۰ الی ۱۲۰ دقیقه در چهار زنگ با مدت زمان بین ۲۰ الی ۲۵ دقیقه و مدت زمان استراحت پنج الی ۱۰ دقیقه و پایه‌های پنجم و ششم ۱۲۰ تا ۱۵۰ دقیقه در چهار زنگ با مدت زمان بین ۲۵ الی ۳۰ دقیقه و مدت زمان استراحت پنج الی ۱۰ دقیقه آموزش‌ها صورت می‌گیرد.

از دانش‌آموزان، معلمان و مدیران تقاضا داریم که هرچه سریع تر نسبت به نصب اپلیکشین شاد اقدام کنند که در همین راستا بخشنامه نیز به مدارس ابلاغ شده است و فیلم‌های آموزشی نیز در اختیار مدارس قرار گرفته است تا هرچه بهتر بتوان بحث آموزش را در پیش گرفت.

آموزش مجازی دانش آموزان از چه زمان از طریق اپلیکشن شاد انجام می‌شود؟

به دلیل اینکه ورود دانش آموزان بتدریج در حال انجام است و تمام مدارس استان به این سامانه وارد نشده اند و مرحله اول ورود همه مدارس و مدیران و معلمان و دانش آموزان است، اما برای تعدادی که از ۲۳ فروردین ماه وارد سامانه شده اند محتوای آموزشی قرار گرفته است و معلمان برای تعدادی که تاکنون وارد سامانه شده اند آموزش را شروع کرده اند.

با توجه به راه اندازی شبکه شاد سایر گروه‌های مجازی آموزشی دانش آموزان در بقیه پیام‌رسان‌های خارجی یا داخلی حذف می‌شود؟

خود اپلیکیشن شاد یک آموزش فضای مجازی است و با وجود آن نیاز چندانی به سایر فضاهای مجازی وجود نخواهد داشت، اما اینکه معلمان از فضای مجازی فیلتر نشده دیگری تا زمان فراگیر شدن شاد و همزمان با آن استفاده کنند بلامانع است.

آیا استفاده از اینترنت در اپلیکیشن شاد رایگان است؟

فعلا خیر اما تلاش می‌کنیم تخفیفاتی برای استفاده اینترنت در این برنامه اعمال شود.

بعد از پایان شیوع کرونا سرنوشت اپلیکیشن شاد چیست؟

امیدواریم بعد از پایان شیوع کرونا همچنان بتوان از این بستر به عنوان فضای مکمل تدریس استفاده شود.

با توجه به وضعیت قرمز استان اصفهان در شیوع کرونا، احتمال دارد که مدارس استان دیرتر از سایر استان‌ها آموزش حضوری را آغاز کنند و آیا آموزش و پرورش استان اصفهان این موضع را دارد؟

میزان تعطیلی مدارس موضوعی است که ستاد ملی کرونا باید در خصوص آن تصمیم بگیرد و قطعا در خصوص تعطیلی و باز شدن مدارس همه جوانب مدنظر قرار می‌گیرد، و اگر زمانی امسال مدارس باز شود پروتکل‌های بهداشتی رعایت خواهد شد.

مطمئنیم تصمیم کشوری با در نظر گرفتن همه جوانب در استان‌های مختلف گرفته می‌شود، آنچه مسلم است اولین جایی که تعطیل شد مدرسه بود و آخرین جایی که باز می‌شود مدارس است.

کد خبر 418965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جمعی از معلمان IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    12 2
    سلام ، فقط سرعت اینترنت رو توی شاد بیشتر کنید عالی می شه ، در شرایطی که کرونا هست ؛ بستر شاد فضای خوبی هست وبعد از اتمام کرونا هم به عنوان آموزش مکمل برای دانش آموزان مورد استفاده قرار بگیرد ؛ برای رسیدن به عدالت آموزشی .ممنون .