مسائل اقتصادی بازار کتاب به شدت جدی است

مدیر داخلی پردیس کتاب سیتی سنتر گفت: مشکل ما این است که اگر موجودی کتابی صفر شود به دلیل شرایطی که وجود دارد، ارسال کتاب از تهران امکان پذیر نیست، انتشارات و پخش کتاب ها هنوز اقدام به نشر کتاب نکرده اند و بسیاری از کتاب ها در دسترس نیست که برای عرضه در فروشگاه ها موجود شود.

نوید تیموری در گفت و گو با خبر نگار ایمنا با اشاره به وضعیت فروش کتاب در دوران قرنطینه اظهار کرد: تقریبا از ۱۰ اسفندماه فروش حضوری نداشته ایم و سفارشات را  از طریق واتساپ و پیج اینستاگرام دریافت کرده، سپس از طریق پیک ارسال می کردیم.

وی در خصوص استقبال مردم از کتاب در این دوران افزود: با شروع قرنطینه استقبال خوبی از سوی مردم داشتیم اما اخیرا از میزان آن کاسته شده است که شاید ناشی از این امر باشد که بسیاری انتظار دارند قرنطینه تمام شده باشد.

مدیر داخلی پردیس کتاب سیتی سنتر ادامه داد: قرنطینه یک مساله عمومی بود که بر روی همه تاثیر گذاشت اما در خصوص کتاب باید بگویم که استقبال از آن زیاد شد به دلیل اینکه راه مناسبی برای گذران وقت در ایام قرنطینه محسوب می شد.

تیموری اضافه کرد: مساله محدود کننده که برای ما به عنوان یکی از کسب و کار های مرتبط با کتاب وجود داشت این بود که جایگزین کردن، سفارش دادن و عرضه کردن کتاب هایی که عناوین مختلفی داشتند، مشکل شد؛ زیرا اگر موجودی کتابی صفر شود به دلیل شرایطی که به دلیل شیوع کرونا هست، ارسال کتاب از تهران وجود ندارد، انتشارات و پخش کتاب ها هنوز اقدام به نشر کتاب نکرده اند و بسیاری از کتاب ها در دسترس نیست که برای عرضه در فروشگاه ها موجود شود.

مدیر داخلی پردیس کتاب سیتی سنتر افزود: به دلیل اینکه پردیس کتاب زیر مجموعه ای از سیتی سنتر است و این مجموعه تا ۲۹ فروردین تعطیل است، صرفا فروش غیر حضوری خواهیم داشت.

تیموری با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی بازار کتاب در حال حاضر به شدت جدی است، ادامه داد: بسیاری از کسب و کارها خود را برای فروش عید آماده می کردند و منتظر بودند تا حجم زیادی از مراجعه کننده داشته باشند در نتیجه سفارش های سنگینی داشتند اما شرایط به گونه ای پیش رفت که این اتفاق رخ نداد.

وی ادامه داد: همه کتاب فروشی ها در حال حاضر حجم زیادی از اقلامی چون تقویم روی دستشان مانده است و نمی دانند که چگونه باید هزینه خرید آن ها را تسویه حساب کرده در حالی که نمی‌توانند به مشتری عرضه کنند؛ همچنین در این زمینه نمی توان از فروشنده انتظار داشت که اقلام خود را پس بگیرد یا تاریخ چک خود را به تعویق بیندازد،  بلکه نیاز به همکاری سطوح بالاتری است که شرایط مالی را در نظر بگیرند.

مدیر داخلی پردیس کتاب سیتی سنتر اضافه کرد: اجاره ها، سررسید و بازپرداخت حساب ها همه اموری هستند که تحت تاثیر وضعیت کرونا با مشکل مواجه شده اند و قطعا فروش ما به دلیل غیرحضوری بودن، روند سودآوری عادی خود را نداشته است.

تیموری ادامه داد: پردیس کتاب ارسال رایگان دارد و این خود نوعی فشار مالی است چراکه در واقع سودآوری فروش را از بین برده است و صرفا با هدف حفظ ارتباط با مشتری انجام می شود.

وی در خصوص احتمال افزایش قیمت کتاب تصریح کرد: به دلیل اینکه هنوز هیچ یک از انتشارات اقدام به چاپ و انتشار کتاب نکرده است نمی توان در خصوص قیمت و گرانی کاغذ نظری داد اما آنچه قابل اطمینان است، این خواهد بود که همه چیز تحت تاثیر اتفاقاتی که رخ داده است تغییر قیمت خواهد داشت و کتاب و کاغذ نیز از این مساله استثنا نیست، قطعا قیمت آن تغییر خواهد کرد اما اینکه به چه صورت مشخص نیست.

کد خبر 418922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.