۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
رزمایش کمک مومنانه؛ آغاز عملگرایی

به دنبال دعوت رهبر معظم انقلاب از آحاد ملت برای کمک به نیازمندان و همنوعان خود، تمامی نهادها از جمله بسیح، سپاه پاسداران، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و کمیته امداد امام خمینی (ره) و همچنین وزارت خانه های مختلف این دعوت رهبر معظم انقلاب را لبیک گفتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۲۱ فروردین ماه امسال بود که مقام معظم رهبری در گفت وگوی تلویزیونی با مردم ایران فرمودند که یکی از کارهای لازم در این شرایط، رزمایش همدلی بوده و چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان ایجاد شود.

سخنرانی رهبر معظم انقلاب در کنار محورهای اساسی و مهمی که داشت، با یک فراخوان همراه بود، فراخوانی برای برپایی رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه به فقرا و نیازمندانی که بیماری کرونا زندگی‌شان را تحت تأثیر قرار داده است.

دقایقی پس از این فرمان رهبر انقلاب، کوچک و بزرگ، خیران و توانمندان، مسئولان و ائمه جمعه و جماعات و سپاه با همراهی بسیج پا به صحنه گذاشتند تا امر رهبری بر زمین نماند.

سردار غلامرضا سلیمانی، رییس سازمان بسیج مستضعفین در یکی از نشست های خبری خود خبر از مشارکت فعال ۵۴ هزار پایگاه بسیج در اجرای این رزمایش داد و گفت: "مرحله اول این رزمایش تا پایان ماه مبارک رمضان خواهد بود و پس از آن، مراحل بعدی ادامه خواهد یافت." بنابراین بسیج با محوریت ۵۴ هزار پایگاه در کل کشور، برگزاری رزمایش سراسری «کمک مومنانه» را در دستور کار خود قرار داد.

فاز نخست «کمک مومنانه» به صورت سراسری از ۲۳ فروردین آغاز شد و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد. نحوه گردآوری و توزیع کمک‌های مردمی در این رزمایش به این صورت است که کمک‌هایی که به صورت کالا خواهد بود در همان محل به افراد نیازمند اعطا می‌شود و کمک‌های نقدی نیز به دست نیازمندان همان منطقه خواهد رسید.

هر چند که اجرای این طرح هم اکنون در روزهای ابتدایی خود قرار دارد، اما هر روز بر تعداد ارگان‌ها، سازمان‌ها و افرادی که از قشرهای مختلف به آن می‌پیوندند افزوده می‌شود تا بار دیگر ایرانیان قاب زیبایی از نوع‌دوستی و همدلی را از خود به یادگار بگذارند. هر فرد با هر آنچه که در توان دارد به میدان مبارزه با کرونا آمده تا از طریق توانمند کردن هموطنانش از بخشش اجاره بهای مغازه گرفته تا تهیه لوازم ضروری زندگی، پشت کووید ۱۹ را به خاک بمالد.

حال باید از خود بپرسیم که اهداف رهبر معظم انقلاب از برپایی این رزمایش چه بود؟ کمک مومنانه چه تاثیری بر رفع مشکلات معیشتی کشور خواهد داشت؟

کمک به نیازمندان جزو سنت های الهی است

محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان در پاسخ به این سوالات گفت: همیشه رهنمودهای مقام معظم رهبری در مسائل کشور بسیار هوشمندانه و آینده نگرانه بوده و ریشه در مبانی اعتقادی ما داشته است. عمل به رهنمودهای رهبر انقلاب سعادت دنیا و آخرت را به دنبال دارد. جایگاه رهنمودهای جدید ایشان را نباید تنها در قالب لزوم توجه به هم نوعان و کمک های انسان دوستانه دانست، بلکه ریشه در مبانی اعتقادی ما داشته و جزو سنت های الهی است.

وی افزود: تجربه تاریخی ملت ها نشان از این دارد که اگر انسان ها در زمان سختی همدیگر را یاری کنند و وظیفه انسانی خود را بجا آورند، آثار و منافع این همگرایی و مساعدت به همه باز می‌گردد. در تمامی ادیان و مکاتب، کمک به انسان های نیازمند امر پسندیده ای است. کمک به هم نوعان نیازمند ریشه در موازین اعتقادی دارد و با فطرت پاک ما سازگار بوده و طبق تجربه تاریخی، یاری به هم نوعان می‌تواند راهگشای تمام مشکلات و بحران های طبیعی باشد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در برهه حساسی از تاریخ این نگاه را مطرح کردند که هشداری به ما بود تا کمک به برادران دینی و مباحث انسان دوستانه در حد شعار باقی نماند. کسانی که در جامعه توجه بیشتری به این نکات داشتند به سرعت در این مسئله ورود کردند و قرار است نامه ای در مجلس شورای اسلامی تنظیم شود و نمایندگان نیز در این عمل خداپسندانه شرکت کنند.

بیانات مقام معظم رهبری راهگشای مشکلات کشور است

علی گلمرادی، عضو فراکسیون مستقلان ولایی با تاکید بر ضرورت ایجاد رزمایش گسترده برای یاری رساندن به افراد کم‌بضاعت و نیازمندان می گوید: باتوجه به شرایط ویژه کشور در زمینه مشکلات اقتصادی و شیوع بیماری کرونا  نیاز است همه آحاد جامعه با همدلی و انسجام به صحنه بیایند و در این رزمایش شرکت کنند. بیانات مقام معظم رهبری همیشه در مسائل کشور راهگشا بوده و این رزمایش هم که به فرموده ایشان آغاز شد، مورد استقبال همگان قرار گرفته و اثرات سازنده بسیاری را همراه خواهد داشت. زمانی که گروه های جهادی، داوطلب و سپاه با تمامی امکانات به صحنه آمده اند، قطعا در مهار شیوع بیماری کرونا اثرگذار خواهند بود.

وی افزود: طبق آمار ستاد ملی مبارزه با کرونا و تلاش های جمعی و مضاعف در راستای بیانات مقام معظم رهبری، می توانیم امیدوار به بهبود وضعیت کنونی باشیم. 

شیوع کرونا امتحانی الهی است

کوروش کریمپور، نماینده مردم فیروز آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اظهار کرد: شیوع کرونا یکی از امتحان های الهی بوده و آنهایی که خود را متعهد به رعایت مسائل شرعی دانسته و خود را عاشق ائمه و معصومین می دانند، در این رزمایش که به فرموده رهبر انقلاب آغاز شده، شرکت می‌کنند. در حال حاضر میدان جهاد، میدان اهدا عضو و خون است و همه باید مانند رزمندگان دوران دفاع مقدس از یکدیگر در جهاد سبقت بگیرند.

وی افزود: کمک به هم نوعان نیازمند ثروتمند بودن نیست و همه باید در این عمل شرکت کنیم. کسانی هستند که به دلیل داشتن تمکن مالی می‌توانند نیازمندان یک شهر را بی‌نیاز کنند ولی در این امتحان الهی ورود نمی‌کنند و بازهم افرادی که تمام دارایی خود را برای حفظ این کشور گذاشته اند و در راه خدا فرزندان خود را فدا کردند در این رزمایش شرکت خواهند کرد. امیدوارم همه ما در امتحانات الهی پیروز و سربلند باشیم.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که مجلس چه راهکاری برای تسهیل انجام این رزمایش دارد، گفت: در حال حاضر شرایط مجلس شورای اسلامی عادی نبوده و نمایندگان به دلایلی مانند شیوع کرونا، پایان عمر مجلس و رد صلاحیت انگیزه ای برای فعالیت ندارند و مجلس فرصتی برای بررسی این موضوع در کمیسیون ها ندارد؛ البته بعضی از نمایندگان به دنبال تنظیم طرحی سه فوریتی برای اجرای فرمان رهبر انقلاب هستند.

گزارش از: سید ابوالفضل مدنی-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 418897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.