۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
هدف اصلی شهر هوشمند چیست؟

یک متخصص شهرسازی گفت: شهر هوشمند یک آرمان شهر است که چشم انداز بزرگی را شامل می‌شود، شهرهای دنیا هرکدام در مراحل مختلف هوشمندسازی قرار دارند، اما هیچ شهری نیست که بتواند ادعا کند کاملا هوشمند شده است.

راما قلمبر دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هوشمندسازی بیشترین تاکید را برای استفاده از فناوری‌های نوین بخصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات، به منظور ارتقای کیفیت زندگی شهروندان دارد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی هوشمندسازی شهری ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است، افزود: زیرساخت‌های مربوط به شهر الکترونیک و خدمات مربوط به آن سال‌ها است که فراهم شده، اما چنانچه زندگی شهروندان با وجود این فناوری‌ها، ارتقا پیدا نکند، شهر هوشمند به معنای واقعی محقق نمی‌شود.

این دکترای شهرسازی با اشاره به ارتباط شهر تاب آور و شهر هوشمند، خاطر نشان کرد: تاب آوری جنبه‌های مختلفی دارد اما براساس تعاریفی که از شهر هوشمند و ابعاد مختلف آن ارائه می‌شود، چنانچه شهری بتواند خصوصیات هوشمندسازی را محقق کند، قطعا می‌تواند تاب آورتر باشد و در صورت وقوع بحران سریع‌تر به حالت نرمال بازگردد.

قلمبر دزفولی با بیان اینکه شهرها تنها توانسته‌اند برخی ابعاد هوشمندسازی را محقق کنند، تاکیدکرد: شهروندان هوشمند و نحوه عملکرد آنان، بخش مهمی در راستای تحقق شهر هوشمند است به نحوی که چنانچه اطلاع رسانی به درستی انجام و زیرساخت‌ها فراهم شود اما شهروندان چگونگی زندگی در این شهرها را فرا نگرفته باشند، رسیدن کامل به این آرمان شهر ممکن نیست.

وی تصریح کرد: شهر هوشمند یک آرمان شهر است که چشم انداز بزرگی را شامل می‌شود، شهرهای دنیا هرکدام در مراحل مختلف هوشمندسازی قرار دارند اما هیچ شهری نیست که بتواند ادعا کند کاملا هوشمند شده است.

این کارشناس شهرسازی عنوان کرد: هوشمندسازی شهرها موجب شده تا آنها تاب آوری بهتری برای مقابله با بحران‌ها داشته باشند، در بحران اخیر نیز چنانچه شهرها تا حدی در مسیر هوشمندسازی پیش نرفته بودند، شاید عواقب و تلفات بخصوص در شهرهای بزرگ بیشتر بود.

قلمبر دزفولی گفت: ساکنان یک شهر هوشمند باید خود را با تغییرات و قوانین جدید تطبیق دهند، به طور مثال ۱۰ سال پیش شاید شهروندان به راحتی قادر به انجام فعالیت‌های بانکی خود از طریق اینترنت نبودند؛ امروز تا حد زیادی در این زمینه به هوشمندی رسیده‌اند، اما این کافی نیست زیرا هوشمند شدن یک شهر باید در تمامی ابعاد بخصوص اجرای قوانین زیرساختی و دستور العمل‌های تعیین شده محقق شود.

کد خبر 418890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.