آمریکا در ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران اخلال ایجاد می‌کند

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه شنبه نوشت: به رغم آنکه دونالد ترامپ می‌گوید کمک‌ها می‌توانند به ایران برسند، اما سازمان‌های بشردوستانه بر این باورند که تحریم‌های واشنگتن حتی در تجارت‌های مجاز اختلال ایجاد کرده است. 

به گزارش ایمنا، روابط ایران و آمریکا هم اکنون در مرحله‌ای قرار گرفته که هر دو طرف گرفتار بیماری کووید ۱۹ شده‌اند و ایران برای مقابله با کرونا از صندوق بین المللی پول ۵ میلیارد دلار کمک مالی درخواست کرده است. 

به دنبال شیوع ویروس کرونا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران کارزارهایی را با هدف تحریم‌های آمریکا آغاز کرده است. 

به گزارش آسوشیتدپرس، به رغم آنکه دولت آمریکا می‌گوید کمک‌های پزشکی و بشردوستانه معاف از تحریم‌های ایران است، اما دیده بان حقوق بشر اعلام کرده است که قوانین آمریکا دسترسی ایران به تجهیزات مهم از جمله دستگاه‌های تنفس مصنوعی، اسکنرهای سی تی و تجهیزات ضد عفونی کننده را تحت تاثیر قرار داده است. 

علاوه براین به دنبال تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های بین المللی برای دوری از مجازات‌ها حتی از تجارت‌های مجاز با ایران اجتناب می‌ورزند. 

الیویه واندکاستیل مدیر امداد بین المللی برای ایران در بیانیه‌ای گفت: یکی از مشکلات کمکهای بین المللی شفاف‌سازی مسائل حقوقی مربوط به تحریم‌ها برای اطمینان از ورود لوازم پزشکی و داروها به ایران است و این موضوع واکنش پزشکی را در هفته‌ای اول شیوع ویروس کرونا کندتر کرد. 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دوشنبه شب در پیامی توییتری با اشاره به پیشرفت ایران در مقابله با کرونا به رغم تحریم‌های واشنگتن، نوشت: ایران به رغم تحریم‌های ایالات متحده و به لطف منابع انسانی و علمی و دوستان خارجی خود، پیشرفت چشمگیری در مقابله با همه‌گیری [کرونا] داشته است. 

ظریف افزود: کووید۱۹ فرصتی برای ایالات متحده بود تا اعتیاد به تحریم را ترک کند. اما به جای آن، [آمریکا] دیگر به بدنامی در خاطره مردم ما خواهد ماند. 

پیش از این مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به رویکرد خصمانه واشنگتن در ادامه روند تحریم‌های غیرقانونی واکنش نشان داده بودند که دراین میان ظریف خواستار واکنش جامعه جهانی و عدم سکوت آن در قبال تروریسم اقتصادی و تروریسم پزشکی شده و گفته بود:  «دونالد ترامپ به طور خصمانه تحریم‌های غیرفانونی آمریکا را به منظور تخلیه منابع مورد نیاز ایران برای مقابله با ویروس کووید۱۹ تشدید می‌کند؛ آن هم درحالی که شهروندانمان به خاطر این ویروس در حال مرگ‌ هستند. جهان دیگر نمی‌تواند در مقابل تروریسم اقتصادی آمریکا که با تروریسم پزشکی پیوند خورده سکوت کند.» 

منبع: ایرنا

کد خبر 418879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.