آفریقایی‌ها از مقابله با کرونا ناامید شدند

آفریقایی‌ها پس از مشاهده عجز کشورهای ثروتمندی نظیر ایالات متحده آمریکا در تامین نیروی انسانی در بخش مراقبت‌های پزشکی و تجهیزات ایمنی پرسنل درمانی خود، به طور کامل از دریافت کمک‌های مالی در زمان گسترش ویروس کرونا ناامید شدند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وقوع بحران کرونا برای قاره آفریقا حکایتی شبیه به شیوع بیماری ابولا در سال‌های پیش دارد؛  اگرچه کووید-۱۹ به اندازه ابولا کشنده نیست، اما سرعت شیوع آن بسیار بیشتر از ویروس ابولا است. قاره آفریقا با کمبود شدید بیمارستان، پرسنل درمانی، سیستم بهداشتی و تجهیزات ایمنی مواجه است، در نتیجه، افزایش تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا همانند بمبی ساعتی خواهد بود که می‌تواند در مدت زمانی کوتاه کل قاره را منفجر کند.

اگر مقامات رسمی کشورهای آفریقایی اقداماتی جدی را در پیش نگیرند، آمار مرگ و میر ناشی از شیوع کووید-۱۹ در این قاره باعث شگفتی همگان خواهد شد. اما قابل توجه این است که انجام اقدامات مستلزم صرف بودجه کلان است و زمانی که کشورهای ثروتمندی چون ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در تامین تجهیزات ایمنی شخصی پرسنل درمانی خود عاجز هستند، چگونه آفریقایی‌های فقیر می‌توانند چشم به حمایت‌های مالی بیگانگان داشته باشند؟

ساکنان قاره آفریقا در مواجهه با شیوع ویروس کرونا درست شرایطی مشابه با دوران شیوع ابولا را تجربه می‌کنند؛ آن زمان که ابولا در آفریقا گسترش یافت مردم این قاره با کمبود شدید تجهیزات ایمنی شخصی نظیر ماسک و دستکش مواجه بودند. آن‌ها از تجهیزات چندین بار استفاده می‌کردند و همین امر منجر به مرگ ۱۹۲ پرسنل درمانی در کشور آفریقایی لیبریا شد. مردم امروز آفریقا نیز دسترسی کمی به تجهیزات ایمنی دارند و چه بسا افرادی که از این تجهیزات برای چندین بار استفاده می‌کنند.

بیماری‌های مسری نظیر ایدز، مالاریا و سل سراسر آفریقای سیاه را در بر گرفته است و این در حالی است که هر روز بر تعداد افرادی که به بیماری غیر واگیر نظیر حملات قلبی و سرطان مبتلا می‌شوند، افزوده می‌شود. از سوی دیگر شیوع بعضی از بیماری‌ها نظیر ابولا، سرخک، مننژیت و آبله به طور دائم باعث ایجاد هراس در بین مردم این منطقه می‌شود. متاسفانه سیستم‌های سلامت بسیار ناکارآمد عمل می‌کند؛ همیشه بیماران با کمبود دارو مواجه می‌شوند و اگر هم موجود باشد با قیمت بسیار بالا در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. علاوه بر این، بیشتر مراکز درمانی از زیرساخت‌های لازم نظیر برق برخوردار نیست و همین کمبودها باعث شده است آفریقای سیاه بالاترین نرخ مرگ و میر کودکان در جهان را داشته باشد.

اگرچه ویروس کرونا یکی از سریع‌ترین و خطرناک‌ترین ویروس‌های طول تاریخ زندگی بشر است، اما کشورهای آفریقایی به خاطر اقدامات و سخت‌گیری‌های شدید تا کنون از سرعت گسترش آن در امان مانده است. مقامات رسمی لبیریا با شناسایی اولین افراد مبتلا به ویروس کرونا به سرعت اقدامات خود را آغاز کردند چرا که می‌دانستند در صورت گسترش کووید-۱۹ در میان مردم حتی بهترین نظام‌های درمانی بهداشتی کشور نیز توانایی مراقبت از بیماران کرونایی را ندارد. مقامات رسمی سایر کشورهای آفریقایی نیز ردیابی افراد مبتلا به کرونا ویروس جدید را به طور جدی مورد توجه قرار داده‌اند و از این طریق بوده که تا کنون از انفجار این بمب ساعتی در این قاره خودداری کرده‌اند.

آفریقا با جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر تا کنون در شرایط مختلف از کشورهای ثروتمند مورد حمایت مالی قرار می‌گرفت اما شیوع کرونا شرایط را تغییر داده است. کشورهایی که پیش از این کمک‌های مالی خود را شامل حال آفریقایی‌ها می‌کردند، اکنون خود درگیر بحرانی سخت شده‌اند که حتی در تامین نیازهای ضروری مردم خود با مشکل مواجه شده‌اند.

درسی که تمام مردم جهان باید از گسترش ویروس‌هایی نظیر ابولا و کووید-۱۹ بگیرند این است که همه ما روی یک سیاره زندگی می‌کنیم. ویروس کرونا ثروتمند و فقیر نمی‌شناسد و همه بشر را یکسان مورد تهدید قرار می‌دهد. بنابراین در چنین شرایطی مردم در سراسر جهان باید دست به دست هم بدهند و با اتحاد و همدلی تلاش کنند ویروس کرونا را از پای درآورند. جامعه بین‌المللی در مواجهه با شیوع ویروسی اینچنین خطرناک باید در تمام کشورهای نیازمند کمک، از ایالات متحده آمریکا گرفته تا لیبریا، سرمایه‌گذاری کند در غیر اینصورت کرونا هر روز تعداد بیشتری از مردم را در سراسر جهان به خود آلوده می‌کند و لظمه‌های جبران‌ناپذیری بر اقتصاد جهان وارد می‌کند.

کد خبر 418836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.