کشاورزی مدرن توسط دانش‌بنیان‌ها سرعت گرفت

یک شرکت دانش بنیان با تولید پایه‌های نهال‌های کشت بافت و رویشی، گامی مهم در جهت حرکت به سوی کشاورزی مدرن برداشته است.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خسارت ناشی از سرمازدگی، کاهش بارندگی و افت منابع آبی، تنها بعضی از مشکلاتی است که کشاورزان با آن ست و پنجه نرم می‌کنند، اما تولید انواع پایه و نهال رویشی اصلاح شده و عاری از بیماری و مشاء گیاهان دارویی به روش کشت بافت، می‌تواند این مشکلات را رفع کند؛ این کاری است که محققان با فعالیت در یک شرکت دانش بنیان انجام می‌دهند.

رقیه سلطانی، مدیر عامل این شرکت فناور گفت: ما انواع گیاهان را به روش کشت بافت را تولید می‌کنیم؛ محصولاتی که عاری از ویروس هستند و در این زمینه نیز شرکت برای نخستین باز در کشور موفق به دریافت لیبل عاری از ویروس برای پایه‌های کشت بافتی شد.

سلطانی با اشاره به اینکه این شرکت فناور سال گذشته به دلیل ظرفیت تولید یک میلیون اصله پایه و نهال کشت بافتی به عنوان واحد نمونه ملی انتخاب شد، بیان کرد: پشتوانه شرکت، نیروی انسانی قدرتمندی است که توانسته‌اند دانش فنی تولید بسیاری از پایه‌های رویشی مورد نیاز در کشور را به دست آورند؛ محصولاتی که قدرت رقابت با استانداردهای بازارهای جهانی را دارند.

وی در ادامه به تکنیک کشت بافت و توسعه آن اشاره کرد و افزود: به کشت اندام، بافت، سلول، پرتوپلاست، جنین و بذر در محیط درون شیشه‌ای، کشت بافت گفته می‌شود.

مدیر عامل این شرکت فناور گفت: اکنون بسیاری از گیاهان در دنیا با این روش تولید می‌شود و آن را به بخش مهمی از کشاورزی مدرن تبدیل کرده است، به گونه‌ای که در ۷۰ درصد آزمایشگاه‌های تجاری، هدف اصلی ازدیاد سریع گیاهان است که در این موضوع مهم را مد نظر قرار داده‌ایم.

کد خبر 418822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.