گزارش فیبا از عملکرد بانوان ایران و تاریخ سازی در آسیا

سایت فدراسیون جهانی بسکتبال در گزارشی به عملکرد لیگ و تیم ملی بانوان ایران پرداخت.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی فدراسیون بسکتبال، سایت فیبا (فدراسیون جهانی بسکتبال) در مطلبی به تمجید از پیشرفت بسکتبال بانوان در ایران پرداخت.

در این مطلب آمده است:

تهران (ایران) – همه واقفند که تیم ملی ایران با چهار پیروزی در جام حذفی آسیا و حضورهای متعدد در مسابقات جام جهانی بسکتبال FIBA ​​و المپیک در صحنه بسکتبال آقایان چه قدرتی دارد. این یک واقعیت اثبات شده است.

با این حال، شاید لازم باشد کم کم توجه بیشتری را هم به تیم ملی بانوان ایران هم متمرکز کنیم؛ چرا که آنها با لیگ بسکتبال حرفه ای بانوان که در ایران برقرار است، به سرعت در حال پیشرفت هستند.

در ادامه این مطلب به نحوه برگزاری مسابقات لیگ برتر بانوان اشاره شده است که باشگاه های حرفه ای با برترین استعدادهای کشور با  یکدیگر رقابت می کنند:

سوپرلیگ بانوان در پنج ماه اخیر، ۱۲ باشگاه حرفه ای را مقابل یکدیگر قرار داده است که بهترین استعدادهای کشور در بسکتبال بانوان در آن به رقابت می پردازند. ۱۲ باشگاه به دو گروه A و B تقسیم شده و در در مرحله گروهی در ۱۰ بازی به طور رفت و برگشتی در خانه خود و حریف دیدار کردند که چهار تیم برتر از هر گروه به مرحله پلی آف می روند.

این هشت تیم در مرحله یک چهارم نهایی به صورت دو از سه تا زمان مشخص شدم قهرمان به مصاف هم می روند. دو تیم برتر این فصل در حال حاضر بانوان شهر گرگان از گروه A و گروه بهمن تهران از گروه B هستند که به مرحله نهایی راه یافتند. گرگان تنها یک باخت در کل فصل عادی و یک شکست دیگر در مرحله نیمه نهایی به رهبری ستاره تیم ملی ادنا عیسیان داشت که به طور میانگین در هر بازی یک دبل دبل دارد و در کنار یکی از بهترین گارد های لیگ، شادی عبدالوند ترکیب خوبی را تشکیل داده اند. گروه بهمن نیز در بازیهای گروهی و پلی آف فاقد شکست  بوده است و به مثلث دلارام وکیلی ، سعید علی و گلشید امیدیان مسلح است.

به اعتقاد نویسنده وجود استانداردهای حرفه ای مانند زمین بازی تا اسکوربرد، شات کلاک، استفاده از برگه منشی دیجیتالی و آمار زنده حین بازی، بازیکنان و باشگاهها را در موقعیتی قرار داده تا ضمن رقابت، سطح کیفی فعالیت خود و یکدیگر را توسعه و بهبود بخشند.

تالین طهماسیان مسئول لیگ بسکتبال بانوان در ادامه می گوید: این واقعا خوب است. ما در ایران ۵ لیگ برای بانوان داریم. لیگ زیر ۱۸ سال، لیگ زیر ۱۶ سال، لیگ دسته دوم، لیگ دسته اول و سوپر لیگ. با این مجموعه جای تعجب ندارد که بسکتبال بانوان در ایران به آرامی در حال پیشرفت و نظرها را به خود جلب می کند.

نویسنده در پایان مطلب نگاهی به وضعیت تیم های ملی بسکتبال بانوان دارد و اضافه می کند: تیم ملی زیر ۱۶ سال دختران ایران برای نخستین بار در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۷ در بنگاورو بازی کرد و چهارم شد. تیم زیر ۱۸ سال نیز در سال ۲۰۱۸ اولین حضور خود در مسابقات قهرمانی آسیا را تجربه کرد. اتفاقی که از سال۱۹۹۷ رخ نداده بود. آنها با شکست سنگاپور و گوام پنجم شدند.

تیم ملی بزرگسالان بانوان نیز در مسیر بازگشت به مرکز توجه است. این یک نبرد پر فراز و نشیب برای ارتقاء به Division A  خواهد بود، اما آنها در حال حاضر در مسیری امیدوار کننده قرار دارند.

در آگوست گذشته، آنها با کسب مقام سوم در مسابقات قهرمانی بانوان WABA در عمان اردن، موفق شدند با کسب اولین مدال بین المللی خود تاریخ ساز شوند.

برنامه های تیم ملی آقایان برای ایران، تا به اینجا جایگاه این تیم را به عنوان یکی از بهترین های آسیا محکم کرده است. اکنون زمان آن رسیده است که بانوان نیز با کمک لیگ برتر بانوان در این راه قدم بردارند، آهسته و پیوسته.

کد خبر 418761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.