۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
سیاهچاله‌ها چه اجرامی هستند؟

سیاهچاله‌ها اجرامی بسیار متراکم هستند که جاذبه گرانشی بسیار شدیدی دارند، به گونه‌ای که حتی نور توان گریز از گرانش آن‌ها را ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیاهچاله زمانی تشکیل می‌شود که یک ستاره سنگین، انرژی همجوشی هسته‌ای خود را به اتمام رساند و پس از آن توسط نیروی گرانش اطراف خود فشرده شود. هنگامی که ستاره در حال مصرف انرژی است، نیروی حاصل از آن تعادل ستاره را در برابر نیروی گرانش حفظ می‌کند، اما پس از اتمام انرژی، ستاره قادر به تحمل وزن خود نیست؛ بنابراین مرکز ستاره دچار فروپاشی می‌شود.

ویژگی‌ های  سیاهچاله

در میدان سیاهچاله نیروی گرانش فوق العاده قوی جریان دارد، به طوری که هر جرمی که به شعاع آن وارد شود قادر به خروج از آن نیست. به قدری نیروی گرانش پیرامون یک سیاهچاله قوی است که همه اجرام سیاهچاله در یک محل در مرکز آن متمرکز شده است؛ به این محدوده، نقطه تمرکز "Singularity" گفته می‌شود. سطح یک سیاهچاله، افق رویداد نام دارد؛ این سطح، یک سطح معمولی قابل دیدن یا لمس کردن نیست. ستاره‌شناسان به منظور تعیین اندازه یک سیاهچاله، افق رویداد آن را اندازه می‌گیرند. علاوه بر این، جرم، بار الکتریکی و سرعت چرخش سیاهچاله‌ها قابل اندازه‌گیری است؛ جرم یک ستاره را می‌توان با استفاده از قانون سوم کپلر اندازه گرفت.

سیاهچاله‌ های منظومه شمسی

ستاره‌شناسان معتقد هستند کهکشان راه شیری دارای میلیون‌ها سیاهچاله است؛ این سیاهچاله‌ها در ستاره‌های دوتایی که اشعه ایکس ساطع می‌کنند قرار دارند. ستاره دوتایی شامل یک جفت ستاره می‌شود که دور یکدیگر می‌چرخند. ستاره‌شناسان دریافتند که یک ستاره دوتایی از یک سیاهچاله و یک ستاره معمولی تشکیل شده و ستاره در فاصله نزدیکی از سیاهچاله در حال چرخش است. محققان معتقد هستند همه کهکشان‌ها دارای یک سیاهچاله عظیم در مرکز خود هستند که جرم آن‌ها بین یک میلیون تا یک بیلیون جرم خورشیدی است.

انواع سیاهچاله‌ها

به طور کلی دو نوع سیاهچاله وجود دارد؛ ثابت و چرخان. ساده‌ترین مدل سیاهچاله، سیاهچاله‌ ثابت است که هسته آن‌ حالت چرخشی ندارد و تنها دارای یک نقطه تمرکز و یک افق رویداد است. سیاهچاله‌های چرخان نیز متشکل از ستاره‌ای است که در حال چرخش بوده و دارای نقطه تمرکز، افق رویداد، ارگوسفر (ناحیه تخم مرغی شکل اطراف افق رویداد) و حد استاتیک (مرز میان ارگوسفر و فضای حقیقی) است. اگر جسمی وارد ارگوسفر شود، می‌تواند با به دست آوردن انرژی از نقطه تمرکز سیاهچاله خارج شود، اما هر جسمی که از افق رویداد بگذرد، به درون سیاهچاله کشیده می‌شود و حتی با بیشترین مقدار انرژی نیز نمی‌تواند از آن خارج شود.

کد خبر 418710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.