فدراسیون از ظرفیت‌ رسانه‌ها استفاده نکرد

رئیس هیئت بسکتبال استان اصفهان معتقد است فدراسیون بکستبال نتوانسته برنامه‌ریزی درستی برای استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای این رشته داشته باشد.

به گزارش ایمنا، جواد داوری درباره عملکرد هیئت بسکتبال استان اصفهان در سال ۹۸ اظهار کرد: سال گذشته برای هیئت بسکتبال سال خوبی بود اما متاسفانه برخی اتفاقات گریبانگیر کشور شد که ما هم مستثنی نبودیم و برنامه‌های ما را تحت‌تاثیر قرار داد. برنامه‌های هیئت بسکتبال با نظم خاصی در حال اجرا بود اما شیوع ویروس کرونا در کشور موجب توقف کارها و برنامه‌های ما شد.

وی ادامه داد: سال ۹۸ برای بسکتبال استان اصفهان خوب گذشت و به جز تیم ذوب‌آهن که تنها نماینده لیگ برتری استان بود و در شرایط سختی  بسته شد، در تمام لیگ‌ها و در بخش بانوان عملکرد خوبی داشتیم.

رئیس هیئت بسکتبال استان اصفهان خاطرنشان کرد: استعدادیابی در رشته بسکتبال به طور معمول از طریق جشنواره‌ها انجام می‌شود و در این بخش، اوایل سال ۹۸ جشنواره‌های استعدایابی را آغاز کردیم که در تابستان سال گذشته هم ادامه یافت. بخش اصلی جشنواره‌های استعدادیابی قرار بود در اواخر زمستان برگزار شود که متاسفانه به دلیل شیوع کرونا لغو شد. هیئت بسکتبال استان در رقابت‌های زیادی از جمله المپیاد استعدادهای برتر کشور آقایان میزبان تیم‌های مختلفی بود و این اتفاق بسیار خوبی برای بسکتبال استان به شمار می‌رفت و فکر می‌کنم بسکتبال اصفهان از حالت خاموشی درآمده و به حرکت خود ادامه می‌دهد. امیدوارم که بتوانیم سرعت حرکت بسکتبال استان را بیشتر کرده و عقب‌افتادگی که به آن دچار شده است را جبران نماییم.

وی به دلایل رکود چند سال اخیر بکستبال استان اصفهان اشاره کرد و گفت: رکود بسکتبال اصفهان چند دلیل دارد؛ یکی از این دلایل خروج فولاد ماهان و ذوب‌آهن از تیم‌داری بود. در یک دهه قبل اکثر بازیکنان تیم‌ ملی در تیم‌های اصفهانی حضور داشتند اما متاسفانه در یک دهه اخیر اسپانسرها از بسکتبال اصفهان رفتند و فولاد ماهان و ذوب‌آهن بنا به دلایلی از تیم‌داری خودداری کردند و این اتفاقات که در طی ۴ سال رخ داد، بسکتبال اصفهان را به اندازه ۱۵ سال به عقب کشاند. از طرف دیگر باید در نظر گرفت که امروز پول حرف اول را در ورزش می‌زند؛ برای مثال بودجه تیم‌هایی مثل پتروشیمی یا مهرام را با بودجه ذوب‌آهن مقایسه کنید. باید پذیرفت که هزینه‌ها بالا است و با این شرایط رقابت سخت است.

داوری افزود: همان‌طور که قبلا گفته‌ام، شرایط خاصی در بسکتبال اصفهان حاکم است. باید ابتدا در پرورش و تربیت بازیکن به خودکفایی برسیم تا بتوانیم تیم‌داری ارزان قیمتی را انجام دهیم، کاری که تیم‌های انگلیسی انجام می‌دهند و بازیکنان را در تیم‌های پایه پرورش داده و در تیم بزرگسالان استفاده می‌کنند و با فروش این بازیکنان درآمدزایی دارند. این کار باید در بسکتبال اصفهان انجام شود و بر همین اساس تلاش داریم این سیستم را پایه‌گذاری کنیم. خدا را شکر شرایط نسبت به گذشته بهبود یافته اما نباید فراموش کرد که برای رسیدن به آن مرحله زمان نیاز است.

وی کمبود سالن بسکتبال را اصلی‌ترین معضل این رشته در سال گذشته خواند و تصریح کرد: تعاملات خوبی با اداره‌کل ورزش و جوانان استان داریم اما مشکل اصلی ما تامین زیربنای یک سالن ورزشی و سخت‌افزار رشته بسکتبال است که قطعا پس از شکست ویروس کرونا به دنبال فراهم کردن آن خواهیم بود. در کلانشهر اصفهان سالنی که شایسته هیئت بسکتبال استان باشد، وجود ندارد. در شهرستان‌ها به لطف خیران و ارگان‌هایی که کمک کرده‌اند، شرایط بهتر است اما در اصفهان اصلا سالن مناسبی در اختیار نداریم و برای برگزاری بازی‌ها مجبوریم به ارگان‌های مختلف التماس کنیم. در سال جدید جلساتی در این زمینه برگزار خواهیم کرد و زمین مورد نیاز برای احداث یک سالن ورزشی استاندارد برای بسکتبال را تهیه کرده و اقداملات لازم برای احداث سالن را انجام خواهیم داد.

رئیس هیئت بسکتبال استان اصفهان کمبود مربیان فعال را اصلی‌ترین دلیل کاهش بازیکنان باکیفیت بومی در این رشته عنوان و خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ که من وارد هیئت بسکتبال استان شدم، تعداد مربیانی که در رده‌های پایه فعال بودند از ۸ نفر تجاوز نمی‌کرد و یکی از اصلی‌ترین معضلات ما برای پرورش بازیکنان بومی کمبود مربیان فعال در رده‌های پایه بود. هیئت بسکتبال اصفهان تنها هیئتی است که در کل استان رده‌های سنی که برای مسابقات پایه اعلام می‌کند، به فاصله یک سال است در حالی که در سایر رشته‌ها مسابقات رده‌های سنی فواصل ۲ ساله دارند. در کل استان و در هر رده سنی بین ۲۷ تا ۳۰ تیم داریم که همین امر موجب افزایش مربیان و افزایش تعداد بازیکنان پایه خواهد شد که این امر برای آینده بسکتبال استان اتفاق بسیار خوبی است.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید بستر اصلی استعدادیابی در رشته بسکتبال از طریق آموزش و پرورش است. هیئت بسکتبال استان در این چند سال با آموزش و پرورش تعامل خوبی داشته و بسیار هم‌سو بوده است. آموزش و پرورش از نظر امکانات زیرساختی شرایط بهتری از ما دارد و در پرورش استعدادهای بسکتبال کمک شایانی به هیئت کرده است.

داوری درباره برنامه‌های هیئت بسکتبال برای سال جدید گفت: نخستین هدف ما بعد از شکست کرونا به سرانجام رساندن مسابقات و جشنواره‌های نیمه‌کاره در سطح استان است و به دنبال آن هستیم که مسابقات استانی و شهرستان‌ها را در مدت زمان یک ماه تا ۴۵ روز به اتمام برسانیم و پس از آن به دنبال برنامه‌ریزی تقویم سال جدید بوده تا تمرینات تیم منتخب استان در هر ۲ بخش خانم‌ها و آقایان را آغاز کنیم. در گام دوم تلاش ما به سمت جذب اسپانسر و احداث سالنی شایسته بسکتبال اصفهان خواهد بود.

وی سیاست‌های غلط فدراسیون را اصلی‌ترین مانع در راه جذب اسپانسر دانست و اضافه کرد: تصمیم‌گیرنده و تعیین‌کننده مسیر هر رشته‌ای فدراسیون آن رشته است و فدراسیون‌های ورزشی هستند که به رشته خودشان اعتبار و ارزش می‌دهند. بسکتبال ایران سال ۲۰۰۸ به المپیک رسید و ما در یکی از مهم‌ترین رویدادهای جهانی بازی کردیم. نخستین رشته‌ در بازی‌های تیمی بودیم که بعد از انقلاب اسلامی به المپیک رسیدیم و اصلا در آن برهه صحبتی از رشته‌ای مانند والیبال نبود اما قدر این فرصت را ندانستیم. برعکس شرایط ما، والیبالی‌ها برنامه‌ریزی محکم و مدونی انجام داده و فدراسیون هم چهره اصلی والیبال را ترسیم کرد و این رشته به جایگاه فعلی رسید.

رئیس هیئت بسکتبال استان اصفهان ادامه داد: برنامه‌ریزی برای موفقیت والیبال از زمان یزدانی‌خرم که به نظر من بنیانگذار والیبال امروز ایران است شروع شد و داورزنی راه ایشان را ادامه داد و در نهایت والیبال کشور را به جایگاه فعلی رساندند. همان اتفاقی که برای بسکتبال رخ داد و ما به المپیک رسیدیم اما نتوانستیم از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم و باعث جدب اسپانسر و پیشرفت بکستبال شویم. والیبالی‌ها این کار را انجام دادند و همین امر باعث جذب اسپانسر و ایجاد لیگی قدرتمند شد. مسابقات جهانی و لیگ جهانی والیبال هم بسیار تاثیر گذاشت. در بسکتبال نمی‌توانیم فرصت پخش مستقیم یک بازی را از شبکه‌های تلویزیونی بگیریم اما در والیبال این امر به راحتی رخ می‌دهد. اقتصاد و سیاست‌های فدراسیون در این امر دخیل هستند و متاسفانه ما نتوانسته‌ایم برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم تا بسکتبال را به سطحی برسانیم که بتوانیم از ظرفیت رسانه‌ها بهره ببریم.

منبع: تسنیم

کد خبر 418687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.