۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۲
سایه کرونا بر توریسم شهری ساری

یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری کشور، بدترین روزهای خود را تجربه می‌کند. سنگینی سایه رکود، صنعت توریسم این شهر را از نفس انداخته و اگر اوضاع همین گونه پیش برود، جز ویرانه‌ای از این صنعت باقی نمی‌ماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ویروس کرونا این روزها میهمان ناخوانده شهروندان ساری است و با وجود آنکه تلاش شده تا از شیوع آن جلوگیری شود و سایه خطر آن را از این شهر گردشگری دور کنند، اما شواهد حاکی است که به زودی قصد ترک این دیار را ندارد؛ در چنین شرایطی صنعت گردشگری بیش از دیگر مشاغل آسیب دیده است.

دل پر درد هتلداران

محمد فلاحی از فعالان گردشگری ساری می‌گوید: بسیاری کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند در نوروز ۹۹ رکورد سفرهای نوروزی به مقصد ساری و دیگر مقاصد گردشگری مازندران با توجه به شرایط تحریم‌ها و کم شدن سفرهای خارجی و سهمیه‌بندی و گران شدن بنزین، شکسته خواهد شد، اما شیوع کرونا تمامی معادلات را بر هم زد و اکنون شرایطی سختی حاکم شده است.

او ادامه می‌دهد: در شرایطی که در بسیاری از هتل‌ها، متل‌ها، مسافرخانه‌ها و واحدهای بومگردی در ساری و مازندران و به ویژه غرب استان توسط مسافران و گردشگران استان‌های دیگر تا شانزدهم فروردین ۹۹ رزرو شده بود، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد سفر به مازندران هشدار داد و از مردم خواست تا از مسافرت غیر ضروری به استان خودداری کنند، این اقدام برای حفظ سلامت شهروندان بود و همه می‌پذیرند، اما برای جبران خسارات فعالان این صنف هم باید کار بکنند.

تعطیلی، فرجام ناخواسته مراکز گردشگری

محمد ابراهیمی، استاد دانشگاه هتلداری و گردشگری می‌گوید: مراکز گردشگری مازندران در شهرهای مختلف شامل هتل‌ها، متل‌ها، اقامتگاه‌های گردشگری، رستوران‌ها، مجموعه‌های سرگرمی و تفریحی می‌شود که همراه با کاهش گردشگران و خانه‌نشینی شهروندان تقریبا به طور کامل تعطیل شده است.

او ادامه می‌دهد: رستوران‌های شهر ساری و دیگر شهرها بیش از دیگر مراکز گردشگری از شیوع ویروس کرونا متضرر شده و مشتریان خود را از دست داده‌اند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان می‌کند: سایر مراکز اقامتی و تفریحی گردشگری ساری هم حال و روز خوشی نسبت به رستوران‌ها ندارد و اکنون در شرایط نیمه تعطیل به سر می‌برند. 

ابراهیمی می‌افزاید: تبعات شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری شهری مازندران چشمگیر بوده است؛ در ایام نوروز باید شاهد افزایش حضور گردشگران در شهرهای استان باشیم، زیرا در آغاز فصل بهار مازندران وارد پیک سفر و درآمدزایی گردشگرانه می‌شد، اما امسال همه چیز تحت تاثیر شیوع کرونا است.

او می‌گوید: مجوز پذیرش هتل‌ها در شهر ساری و دیگر مراکز با۳۰ درصد ظرفیت صادر شده است، اما هتل‌ها تجهیزاتی که برای پیشگیری از کرونا لازم بود را در اختیار نداشتند و به همین دلیل زیر بار این دستور نرفتند و برخی دیگر به صورت خودجوش تعطیل کردند.

شهرداری حامی گردشگری

مصطفی نیک‌نقش، معاون خدمات شهری شهردار ساری با اشاره به وضعیت گردشگری ساری در زمان شیوع ویروس کرونا اظهار می‌کند: یکی از منابع درآمدی شهروندان مازندران بعد از کشاورزی، صنعت گردشگری است و نمی‌توانیم نقش آن در توسعه این استان را نادیده بگیریم؛ شهرداری از همه توان خود برای بسترسازی حضور گردشگران و رونق صنعت گردشگری در همه ایام سال استفاده می‌کند، اما این شرایط ناخواسته بر همه تحمیل شده است.

او با اشاره به اثرات شیوع کرونا بر صنعت گردشگری مازندران، می‌گوید: مسلما شیوع کرونا در استان اثرات منفی خواهد داشت، اما امیدواریم با تمهیداتی که مقامات ارشد استان اتخاذ می‌کنند، میزان خسارت‌ها به حداقل برسد.

معاون خدمات شهری شهردار ساری تصریح می‌کند: تمام بوستان‌ها و پارک‌های شهر اعم از پارک جنگلی شهید زارع، بوستان ملل و بوستان قائم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شد که این اقدام طبیعتا بر گردشگری شهر ساری نیز اثر منفی گذاشت، اما برای حفظ سلامت شهروندان ضروری بود.

نیک نقش می‌گوید: سازمان‌های آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، مدیریت پسماند، حمل و نقل بار و مسافر، ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی، سیما، منظر و فضای سبز شهری، عمران و بازآفرینی شهری و آرامستان‌ها در این مدت که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است، با استفاده از توانمندی و ظرفیت داخلی خود، اقدام به ضدعفونی مناطق مختلف شهر اعم از معابر، بازارها، ناوگان حمل و نقل عمومی، ساختمان‌های اداری و بوستان‌ها کرده‌اند و پس از پزشکان و پرستاران و کادر درمان در صف اول مواجهه و مقابله با این ویروس بوده‌اند.

او با بیان اینکه در حال حاضر مقابله با شیوع کرونا و حفظ سلامت شهروندان مهم‌ترین هدف فعالیت کارکنان شهرداری در بخش‌های مختلف است، می‌افزاید: تدفین متوفیان کرونایی با رعایت کامل احکام اسلامی نیز از فعالیت‌هایی بوده که کارکنان سازمان آرامستان‌های شهرداری ساری در این مدت انجام داده‌اند.

معاون خدمات شهری شهردار ساری خاطرنشان می‌کند: پاکبانان  مجموعه شهرداری که مسئولیت خطیر رفت و روب معابر و خیابان‌ها و جمع‌آوری زباله‌ها در شهر را برعهده دارند در این روزها نیز بی‌وقفه در حال انجام وظیفه هستند، اما این مسئله به معنای مجوز تردد بی‌ضابطه گردشگران به شهر و نادیده گرفتن ضوابط بهداشتی نیست.

نیک‌نقش می‌گوید: در حال حاضر تمامی واحدهای اقامتی، پذیرایی و تفریحی ساری ملزم به رعایت نکات بهداشتی جهت مقابله با شیوع کرونا شده‌اند و در این زمینه همکاری خوبی هم داشته‌اند، اما در مقابل لازم است در این شرایط سخت از فعالان صنعت گردشگری نیز حمایت شود تا مشکلات این بخش به حداقل برسد.

دومین سال رکود گردشگری شهری

مهران حسینی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا تاثیر کوتاه‌مدت خود را بر صنعت گردشگری شهری مازندران گذاشته است، تصریح می‌کند: خسارت به واحدهای گردشگرپذیر شهر ساری و دیگر مراکز استان در حال افزایش است. 

او تاکید می‌کند: ادامه نگرانی عمومی از شیوع بیماری کرونا می‌تواند خسارات سنگینی بر صنعت گردشگری شهری مازندران وارد کند که شاید نتوان آن را جبران کرد. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های زیادی در حوزه گردشگری شهری استان انجام شده است، می‌گوید: اگر تاثیرات منفی این بیماری همانند ایام نوروز به زمان سفرهای تابستانی نیز برسد، خسارات شدیدی بر صنعت گردشگری شهری مازندران خواهد زد. 

حسینی با بیان اینکه در ایام نوروز ۹۸ نیز شهرها و مناطق مختلف مازندران با بحران سیل و کاهش مسافر روبه‌رو بود، خاطرنشان می‌کند: فعالان صنعت گردشگری مازندران برای دومین سال بهترین فرصت درآمدزایی خود را از دست  داده‌اند، اما ایمنی و حفظ سلامت مردم مهم ترین مسئله است.

کد خبر 418683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.