کاهش قند و کلسترول خون با این سبزی بهاری

مصرف قارچ های روییده در طبیعت و خطر مرگ، زیاده روی در خوردن میوه و بروز بیماری، کاهش قند و کلسترول خون با کنگر، تاثیر نوشیدنی های گرم بر عفونت های ویروس و اگزالات موجود در سبزی ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه باید مردم از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت پرهیز کنند، اظهار کرد: همه ساله و به ویژه طی دو سه سال اخیر در فصل بهار و ماه اردیبهشت مواردی از مسمومیت با قارچ سمی در غرب کشور به ویژه استان کرمانشاه گزارش می‌شود.

ابراهیم شکیبا، افزود: برخلاف اینکه مردم تصور می‌کنند مصرف قارچ خودرو مشکلی ایجاد نمی‌کند و از روی ظاهر از طریق شیر یا قاشق نقره امکان تشخیص سمی بودن آنها وجود دارد این گونه نیست و تنها با فرآیندهای آزمایشگاهی سمی بودن یا نبودن قارچ‌ها قابل تشخیص است.

وی تصریح کرد: مردم باید از دست زدن به قارچ‌های سمی خودداری کنند زیرا در مواردی شاهد جذب سم این قارچ‌ها از طریق پوست بوده‌ایم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا مردم باید در منزل بمانند و بیرون نروند و تصور نکنند با رفتن در دامن طبیعت اتفاقی برای آنها نخواهد افتاد، زیرا ممکن است با افراد ناقل برخورد کنند.

وی اظهار کرد: مردم همچنین از مصرف قارچ‌هایی که از سلامت آنها مطمئن نیستند به طور جدی بپرهیزند و اگر قصد مصرف قارچ دارند بهترین روش استفاده از قارچ‌های پرورشی و بسته بندی شده موجود در سطح بازار است.

شکیبا افزود: با تمام این شرایط در صورتی که فردی به این توصیه‌ها توجه نکرد و با مصرف قارچ علائمی نظیر اسهال، استفراغ و درد شکم پیدا کرد باید به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کند. متأسفانه علائم مسمومیت با قارچ سمی دیر هنگام بروز می‌کند و در نهایت منجر به نارسایی کبد و مرگ خواهد شد.

اگزالات موجود در سبزی ها

اگزالات ماده ای است که در برخی سبزیجات وجود دارد و مصرف زیاد آن منجر به بروز مشکلاتی می شود. ترکیب شیمیایی اگزالات سبب تولید کریستال‌های نامحلول با لبه‌های تیز موسوم به سنگ‌های اگزالات کلسیم شده که باعث خراش در بافت‌های بدن می‌شوند. مقادیر زیاد اسید اگزالیک سبب آسیب به معده و کلیه می‌شود اما آسیب در سایر بافت‌های بدن کمتر رخ می‌دهد. گفته شده است که مصرف یکباره حدود ۵۰۰ گرم اسفناج آسیب شدید را همراه دارد و گاهی ممکن است در برخی از افراد حتی سبب مرگ شود. بنابراین در یک وعده غذایی نباید سبزیجات یادشده به صورت افراطی مصرف شوند.

علائم مسمومیت با اگزالات شامل ضعف، گرگرفتگی ناحیه دهان و گلو، اختلالات تنفسی، درد شکمی، تهوع، استفراغ، اسهال و تشنج عضلانی است که باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه شود. در موارد بسیار شدید گاهی کما و حتی مرگ به دلیل کولاپس عروق کرونری قلب رخ می‌دهد. آسیب‌های ناشی از اگزالات زمانی تشدید می‌شود که سبزیجات حاوی اسید اگزالیک، با معده خالی مصرف شود یا در زمان تشنگی خورده شوند.

از طرف دیگر، باند شدن اگزالات با کلسیم سبب کاهش میزان کلسیم بدن می‌گردد و بنابراین شیر و لبنیات باید به میزان کافی و روزانه مصرف شود تا کلسیم مورد نیاز بدن همواره تامین شود. خوشبختانه ترکیب شیمیایی اگزالات در اثر حرارت از بین می‌رود و در صورت پخت، سبزیجات دیگر فاقد اگزالات خواهند بود.

لذا عوارض منفی روی سلامت بدن فقط در مواقعی ممکن است رخ دهد که برخی از سبزیجات نظیر ریواس، اسفناج، جعفری، پیازچه، خرفه، برگ چغندر، تربچه و کلم برگ به مقدار افراطی در یک وعده و همچنین به شکل خام و بدون حرارت مصرف شوند. در صورت مصرف مقدار معمول و مختصر برخی از این سبزیجات حتی به صورت خام، هیچ‌گونه خطری متوجه مصرف‌کنندگان نخواهد بود. مجددا تاکید می‌شود هنگام گرسنگی و تشنگی نباید این سبزیجات به مقدار زیاد مصرف شوند. همچنین به طور ویژه بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی نظیر سنگ کلیه و نقرس باید بیشتر احتیاط کنند و مصرف سبزیجات یادشده باید زیر نظر متخصص تغذیه انجام گیرد

زیاده روی در خوردن میوه موجب بیماری می‌شود

یک فوق تخصص گوارش، گفت: مصرف میوه جات فراوان یکی از عوامل اصلی کبد چرب است. مصرف بیش از اندازه میوه‌ها، برای تامین ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن بسیار مفید است، اما مصرف زیاد از حد آن هم باعث چاقی می‌شود.

مهدی قباخلو با بیان اینکه قند موجود در میوه‌ها فشار زیادی به کبد می‌آورد، افزود: مصرف میوه ۲تا ۳ مورد روزانه برای خانم‌ها و ۲ تا ۴ مورد روزانه برای آقایان توصیه می‌شود.

فوق تخصص گوارش با تاکید بر اینکه مصرف میوه جات فراوان یکی از عوامل اصلی کبد چرب است، گفت: بیماری کبد چرب با سبک زندگی و رژیم غذایی نامناسب نمایان می‌شود.

قباخلو با اشاره به اینکه این بیماری با دیابت، چاقی، چربی در خون و کلسترول بالا در ارتباط است، اظهار کرد: رژیم غذایی، ورزش و شاخص‌های ژنتیکی نقش مهمی در درمان کبد چرب دارد.

وی افزود: فروکتوزدرمیوه‌ها موجب می‌شود گلوکز خون به شدت بالا برود و بدن برای خروج گلوکز از خون انسولین ترشح و گلوکز رابه گلیکوژن ذخیره می‌کند. ورزش کردن و افزایش فعالیت بدنی به کاهش احتمال بیماری کبد چرب می‌شود.

کاهش قند و کلسترول خون با این سبزی بهاری

کنگر کوهی یا کنگر صحرایی که در فصل بهار به عنوان سبزی در برخی از غذاهای محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای خواص متعددی است. این گیاه یک آنتی‌اکسیدان نسبتاً قوی بوده و منبع خوبی برای ویتامین C، A، اسید فولیک، منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌های گروه B می‌باشد. در طب سنتی از کنگر به عنوان یک ملین و مسهل گیاهی معتدل برای درمان افرادی که دچار یبوست خفیف هستند یاد می‌شودچرا که کنگر حاوی انواعی از پروبیوتیک‌هاست که به رشد باکتری‌های مفید روده کمک کرده و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود بنابراین تهیه خورش یا آش کنگر تاثیر مفیدی روی سیستم گوارش افراد دارد.

مصرف کنگر به همراه ماست باعث درمان بی‌خوابی بوده و به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند و خوردن آن به افرادی که مزاج گرم دارند توصیه می‌شود. کنگر مقوی کبد بوده و از کبد در برابر خطرات و سمیت مواد شیمیایی محافظت می‌کند همچنین مسهل صفرا و مجاری صفراوی است و در درمان یرقان (زردی) مفید است.

این گیاه مفید حاوی ترکیباتی ست که باعث کاهش قند و کلسترول خون شده و در درمان دیابت و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مفید میباشد. در پایان لازم به ذکر است مصرف کنگردر بیماران دچار التهاب و سنگ کیسه صفرا توصیه نمی‌شود چرا که با افزایش انقباض کیسه صفرا منجر به انسداد مجاری و حتی پارگی کیسه صفرا می‌شود. همچنین بانوان باردار و شیرده بهتراست از مصرف آن خودداری کنند زیرا بر کیفیت و میزان شیر مادر تاثیر می‌گذارد.

تاثیر نوشیدنی های گرم بر عفونت های ویروسی

نوشیدنی گرم در یک روز سرد، می‌تواند بسیار لذتبخش باشد. این نوشیدنی ذهن آشفته ما را آرام می‌کند و ممکن است ما را به بعضی از مردم نزدیک‌تر کند. اگرچه بسیاری از مردم ممکن است به‌دنبال یک فنجان قهوه، یک لیوان چای یا یک غذای گرم باشند تا در موقعیت‌های دشوار به آنها کمک کند، اما نوشیدنی گرم یک کار را نمی‌تواند انجام دهد و آن این است که قادر به محافظت از شما در برابر بیماری COVID-۱۹ نیست. بی‌بی‌سی در گزارشی نوشته است که در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها ادعاهای بسیاری در این مورد وجود دارد و این تنها یکی از هزاران توصیه جعلی درباره سلامتی است که به اشتراک گذاشته می‌شود. وقتی ادعا شد که آب داغ برای محافظت از مردم در برابر ویروس مفید است، کار به جایی رسید که صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) بیانیه‌ای صادر کرد تا بگوید که این توصیه از طرف این صندوق اعلام نشده است. ران اکسلز، متخصص بیماری‌های تنفسی در دانشگاه کاردیف در انگلستان و مدیر سابق مرکز پژوهش‌های سرماخوردگی می‌گوید: هیچ مدرکی مبنی بر اینکه نوشیدنی‌های گرم می‌توانند ما را در برابر عفونت‌های ویروسی محافظت کنند، وجود ندارد.

اکسلز در گذشته پژوهش‌هایی در مورد تأثیر ظاهری نوشیدن مایعات گرم هنگام سرماخوردگی و آنفلوآنزا انجام داده است. او متوجه شد اگرچه یک نوشیدنی گرم ممکن است علائم سرماخوردگی را تسکین دهد، اما این موضوع به‌احتمال زیاد تا حدودی به‌دلیل تأثیر آن بر تقویت ترشحات بزاق و مخاط در دهان و بینی است. اکسلز همچنین نتیجه گرفت که احتمالاً اثر یک دارونمای قوی هم در این موضوع دخیل است.

ویروس جدید کرونا که می‌تواند به وسیله قطرات ریز حاصل از سرفه و عطسه افراد آلوده از طریق بینی و دهان وارد بدن افراد سالم شود، در درجه اول باعث عفونت سلول‌های دستگاه تنفسی می‌شود. این سلول‌ها آنزیمی را روی سطح خود حمل می‌کنند که برای ورود ویروس به داخل این سلول‌ها لازم است. استنشاق این قطرات آنها را به سمت ریه‌ها منتقل می‌کند و مایعات از طریق دهان نمی‌توانند وارد ریه‌ها شوند.

ویروس پس از ورود به بدن به سرعت در سلول‌های میزبان انسانی قرار می‌گیرد و سپس به آرامی خود را تکثیر می‌کند. این اتفاق به این معنی است که ویروس می‌تواند به راحتی از هرگونه تلاش برای شست‌وشو در امان بماند. برخی مطالعات اولیه نشان داده‌اند که از زمان ورود نخستین سلول‌های آلوده به بدن ۳۰ ساعت طول می‌کشد تا ویروس منفجر شود و سلول‌های بیشتری را آلوده کند. به همین ترتیب، وقتی ویروس وارد سلول‌های ما می‌شود از هر درجه حرارت بالایی محفوظ می‌ماند. بدن انسان تمایل دارد تا در دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد قرار داشته باشد که این دما برای تکثیر و شیوع ویروس مناسب است. بعید است که نوشیدن مایعات گرم بتواند دمای کافی را برای از بین بردن ویروس‌های درون سلول‌های دستگاه تنفسی ایجاد کند.

درجه حرارت ۵۶ سانتی‌گراد یا بیشتر می‌تواند ویروس کرونایی که باعث بیماری سارس می‌شود و به ویروس جدید کرونا شبیه است را از بین ببرد، اگرچه برخی آزمایش‌ها نشان داده‌اند که دمای بالاتر از ۶۰ تا ۶۵ درجه سانتی‌گراد مورد نیاز است. هنوز هیچ مطالعه‌ای برای سنجش مقاومت این ویروس جدید در برابر درجه حرارت بالا صورت نگرفته است، اما به‌احتمال زیاد شبیه به سایر ویروس‌های کرونا عمل خواهد کرد. هنگام پختن مواد غذایی با دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد و بالاتر می‌توانید این ویروس را از بین ببرید، اما این دما به اندازه‌ای است که می‌تواند به پوست انسان آسیب بزند.

 اگرچه یک نوشیدنی گرم ممکن است تسکین‌دهنده باشد، اما همانطور که همیشه توصیه می‌شود، بهترین راه برای محافظت در برابر ویروس SARS-COV-۲، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، شستن دست‌ها و صورت است.

کد خبر 418655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.