جام جهانی ۲۰۲۲ با کارگران کرونایی قطر!

دولت قطر تمام کارگرانی را که به منظور فعالیت در پروژه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ به این کشور مهاجرت کرده ‌بودند را در اوج گسترش شیوع ویروس کرونا به ادامه فعالیت وادار کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در پی افزایش ساخت و ساز کشور قطر و آمادگی آن برای مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ به میزبانی این کشور، جمعیت زیادی از مردم سراسر دنیا برای یافتن کار به این کشور مهاجرت کرده‌اند. در حال حاضر حدود دو میلیون کارگر مهاجر در قطر مشغول کار هستند که این تعداد با توجه به جمعیت حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفری کل کشور بسیار چشمگیر است. با گسترش ویروس کرونا در این کشور و نبود دسترسی کافی به ملزومات مراقبت سلامت، شرایط نامناسب بهداشتی و کمبود مواد خوراکی جان بسیاری از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه با تهدید جدی مواجه شده است.

قطر از زمان‌های قدیم تا به امروز به خاطر سوءاستفاده و بهره‌گیری بیش از حد از کارگران مهاجر در سراسر دنیا شهرت داشته است که در سال‌های اخیر منجر به شروع اعتراضات از سوی بسیاری از مردم جهان شده است. تعداد کارگران مهاجر در این کشور نسبت به جمعیت آن بسیار زیاد است و همین امر آن‌ها را در شرایط سختی، نظیر کمبود فضا، سرویس‌های بهداشتی و  مواد غذایی مواجه کرده است. اغلب این افراد در اردوگاه‌هایی کوچک و بدون فاصله از یکدیگر زندگی می‌کنند. بنابراین، گسترش ویروس کرونا در قطر می‌تواند به طور غم‌انگیزی زندگی این افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

با کمتر از هزار روز مانده به برگزاری مسابقات جام جهانی به میزبانی قطر، کارگران مهاجر روز و شب در تلاشند تمام پروژه‌هایی را که تحویل گرفته‌اند، به اتمام برسانند. اگرچه تمام مراکز عمومی کشور تعطیل شده است، اما دولت بسیاری از کارگران را مجبور به ادامه فعالیت برای تکمیل پروژه‌های جام جهانی کرده است. این در حالی است که ویروس کرونا در میان جامعه آن‌ها گسترش یافته است و هر روز تعداد بیشتری را به خود آلوده می‌کند.

دلایل بسیاری باعث افزایش روز افزون شیوع کرونا در میان کارگران مهاجر در قطر شده است؛ این افراد از خطرات ناشی از شیوع کووید-۱۹ بی‌خبرند و آن را مسئله‌ای جدی تلقی نمی‌کنند. از سوی دیگر، بیشتر این افراد در اردوگاه‌هایی کوچک دوش به دوش ده‌ها نفر از همکاران خود زندگی می‌کنند که بدیهی است با مبتلا شدن یک فرد احتمال آلوده شدن تمام کارگران اردوگاه وجود دارد. سرویس‌های بهداشتی مشترک، تردد از طریق اتوبوس‌های پر از افراد و نداشتن دسترسی کافی به تجهیزات ایمنی از دیگر دلایلی است که به گسترش ویروس کرونا در میان کارگران مهاجر مقیم قطر سرعت بخشیده است.

در یازدهم مارس، آزمایش ۲۳۸ کارگر مهاجر تنها در یک منطقه صنعتی مثبت شد و پس از آن هر روز بر تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا افزوده شده است. این در حالی است که شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از این افراد پس از آلوده شدن به کووید-۱۹ و ظهور علائم اولیه از مراجعه به مراکز درمانی خودداری می‌کنند چرا که می‌ترسند در صورت مثبت شدن آزمایش کار خود را از دست دهند.

پس از آلوده شدن صدها نفر از مهاجران به ویروس کرونا، دولت دستور داد فعالیت در بخش عظیمی از منطقه صنعتی متوقف شود و تاکید کرد که این تعطیلی زندگی روزمره مردم را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. مقامات رسمی کشور متعهد شدند کمپانی‌ها و فروشگاه‌های اطراف منطقه تعطیل شده را از نظر مالی تحت حمایت خود قرار دهند تا از این طریق حقوق ماهیانه کارکنان به موقع به حسابشان واریز شود و لوازم مورد نیاز مردم ساکن در آن‌جا فراهم آید.

دولت تنها به تعهد شفاهی صاحبان مشاغل برای تامین نیازها و پرداخت حقوق کارکنان اکتفا نکرد بلکه تعداد هزار کامیون حامل مواد ضروری را برای کمک به مردم به منطقه صنعتی فرستاد و تیم‌هایی  را برای نظارت بر اقدامات کارخانه‌داران اعزام کرد تا از این طریق از واریز حقوق کارگران مطمئن شود. با وجود همه این اقدامات، کارگران مهاجر دوران قرنطینه را به سختی می‌گذرانند و بدون اطلاع کارفرمایان گزارشگران را از شرایط خود باخبر می‌کنند. تعدادی از این افراد در مصاحبه با یک خبرنگار گفته بودند که کارفرمایان مواد غذایی مورد نیاز آن‌ها را فراهم نمی‌آورند و به آن‌ها اجازه بیرون رفتن برای تهیه مواد ضروری را نمی‌دهند.

کارگران مهاجر وضعیت بسیار دشواری را در قطر، چه قبل از شیوع ویروس کرونا و چه پس از آن می‌گذرانند. در این کشور کارفرما اختیار صد در صد کارگران خود را در دست دارد و هر گونه که بخواهد آن‌ها را به فعالیت مشغول می‌کند. کارگران بدون اجازه کارفرما حق خروج از کشور را ندارند و حتی نمی‌توانند در صورت ناراضی بودن از کار خود، آن را تغییر دهند. بسیاری از منتقدان شرایط کارگران مهاجر در کشور قطر را "برده‌داری مدرن" نامیده‌اند و از دولت خواسته‌اند در مورد قوانین بکارگیری کارگران تجدید نظر کند. مردم قطر نیز خواهان حمایت دولت از کارگران مهاجر هستند و از مقامات رسمی خواسته‌اند امکانات بهداشتی و مواد ضروری را در اختیار این قشر آسیب‌پذیر نیز قرار دهند و در صورت بیکار شدن هر یک از آن‌ها، حقوق ماهیانه‌شان را به حسابشان واریز کنند.

کد خبر 418633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.