پرهیز از مصرف زیاد غذاهای خون ساز در فصل بهار

نجات بیمارستان‌های خصوصی از بحران کرونا، پیامدهای فاصله گذاری هوشمند، مرگ ۱۱ میلیون کودک مبتلا به سرطان تا سال ۲۰۵۰، پرهیز از مصرف زیاد غذاهای خون ساز در فصل بهار و لختگی عروق تنها نشانه بیماری قلبی عروقی نیست را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به وزیر بهداشت، خواستار توجه به وضعیت اقتصادی بیمارستان های خصوصی کشور بعد از شیوع کرونا شد.

محمدرضا ظفرقندی در نامه‌ای به سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مشکلات پیش روی بیمارستان‌های خصوصی کشور بعد از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد.

وی در این نامه افزود: با توجه به شیوع بیماری کووید۱۹ شاخص‌های اقتصاد درمان شدیداً از شرایط اپیدمی این بیماری تحت تأثیر قرار گرفته و با بستری شدن بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خصوصی، مراجعات بیماران عادی و اعمال جراحی الکتیو کاهش چشمگیری یافته است.

ظفرقندی با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی درآمد بیمارستان‌های خصوصی که متأثر از بحران کرونا بوده است، تاکید کرد: تورم و افزایش هزینه‌ها، شرایط غیر قابل تحملی از نظر اقتصادی برای بخش خصوصی ایجاد شده است، به طوری که بعضی از مطب‌ها و بیمارستان‌ها در آستانه تعطیلی قرار گرفته و بعضی هم مجبور به تعدیل نیروهای انسانی و پرستاری هستند.

پیامدهای فاصله گذاری هوشمند/ کرونا دوباره اوج می گیرد

سازمان نظام پزشکی ایران، در بیانیه‌ای نسبت به پیامدهای اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند و تبعات آن هشدار داد.
سازمان نظام پزشکی ایران بنا به رسالتی که قانون بر عهده‌اش نهاده است، وظیفه خود می‌داند روند اقدامات حوزه سلامت را که یک‌سوی آن جامعه پزشکی و سوی دیگر آن مردم قرار دارند را دائماً رصد کرده و پیگیر هدف والای سلامت مردم باشد.

این روزها کنترل و مدیریت ویروس کرونا در کشور می‌رود تا با سیاست "فاصله‌گذاری هوشمند" وارد فاز جدید خود شود و پر واضح است که انتظار نخبگان و قاطبه مردم آن باشد که هر سیاستی به کنترل مناسب‌تر و مدیریت مؤثرتر این بیماری انجامیده و دغدغه‌های مردمی و کارکنان بخش درمان را برای کارکرد مناسب‌تر کمتر نماید. 

اعتقاد ما بر آن است که مدل فاصله‌گذاری هوشمند نیاز به آموزش تمام پرسنل و افرادی دارد که از این مدل بهره‌مند می‌شوند و همچنین نیاز مبرم به آموزش مردمی دارد که با این شرایط مواجه خواهند شد و بدیهی است این مدل و هر مدل فاصله‌گذاری دیگر علاوه بر آموزش‌های فراگیر، نیاز به کنترل جدی، ابزار مشخص برای نظارت و اعمال محدودیت‌های لازم دارد.

از دیگر سو به این مهم نیز واقفیم که اگر چه راه‌اندازی فعالیت‌های اقتصادی هدف اصلی اعلام فاصله‌گذاری هوشمند بوده است، ولی بدون در نظر گرفتن لوازم علمی و اجرایی زحمات گذشته همه مردم و مسئولین و کادر پزشکی به هدر رفته و تهدیدهای جدی در مورد اوج گرفتن مجدد بیماری پیش‌رو خواهد بود.

در ارزیابی‌های علمی و اپیدمیولوژیک اجرای این مدل وقتی ممکن و مفید است که تعداد و آمار واقعی مبتلایان به حدی کم باشد که قابل رصد و ارزیابی نه تنها افراد، بلکه خانواده‌ها با تست‌های دقیق آزمایشگاهی و کنترل فعال موارد میسر باشد.
بدیهی است با توجه به موارد فوق‌الذکر برای همه کشور و شهرهای مختلف نمی‌توان نسخه واحدی نوشت، ارائه یک دستورالعمل برای همه شهرهای کشور، بدون توجه به تفاوت شیوع و آمار واقعی مبتلایان و لوازم نظارتی، ضروری و دقیق امکان افزایش و تسریبیماری را در همه شهرها افزایش خواهد داد.

اعلام نگرانی سازمان نظام پزشکی به دلیل شرایط اجرایی پیش‌رو است، چندان که در شهر تهران که هنوز مشمول این مدل نشده این روزها بسیاری از مراکز خرید و میادین میوه و تره‌بار و پارک‌ها، محل تجمع کنترل نشده و بدون ضابطه‌های بهداشتی افراد شده است و نیز این نگرانی به دلیل فاصله زیادی است که چه در مورد آمار اعلامی وزارت بهداشت و چه با توجه به آمار واقعی مبتلایان با حد علمی پذیرش فاصله‌گذاری هوشمند وجود دارد.

مرگ ۱۱ میلیون کودک مبتلا به سرطان در جهان تا سال ۲۰۵۰

به گفته محققان بدون دسترسی به خدمات مراقبت‌های درمانی و درمان سرطان پیش بینی می‌شود، حدود ۱۳.۷ میلیون کودک در جهان بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰ مبتلا به سرطان شوند.
محققان هشدار می‌دهند با وجود عدم اختصاص سرمایه گذاری بیشتر برای مراقبت‌های سرطانی از کودکان پیش بینی می‌شود، در طول ۳۰ آینده ۱۱ میلیون کودک ۱۴ سال به پایین به دلیل ابتلاء به سرطان جان شأن را از دست دهند.

طبق نتایج تحقیق جدید بیش از ۹ میلیون مرگ ومیر (۸۴ درصد) در کشورهای کم درآمد و کمتر از متوسط درآمد زندگی می‌کنند.
به گفته محققان اگر در زمینه توسعه و گسترش شیوه‌های دسترسی به درمان و غربالگری سرمایه گذاری شود، شاهد نجات جان اکثر این کودکان مبتلا به سرطان خواهیم بود.

مطالعات نشان می‌دهد، حدود ۸۰ درصد از کودکان مبتلا به سرطان در کشورهای پُردرآمد بیش از  پنج  سال زنده می‌مانند، اما این رقم در کشورهای کم تا متوسط درآمد کمتر از ۳۰ درصد است و حتی در شرق آفریقا به  هشت درصد سقوط می‌کند.
به گفته محققان بدون سرمایه گذاری بیشتر در جهت بهبود دسترسی به خدمات مراقبتی و درمانی سرطان انتظار می‌رود بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰ حدود ۱۳.۷ میلیون کودک در جهان مبتلا به سرطان شوند.

پرهیز از مصرف زیاد غذاهای خون ساز در فصل بهار

متخصصین طب سنتی عنوان می‌کنند، در فصل بهار باید از زیادخوردن غذاهای خون‌ساز مانند شیرینی‌ها، آجیل، کیک و خامه زیاد، پرهیز شود.

در متون طب ایرانی از غذاهایی مانند آش‌های ساده، آش مغز ماش یزدی، ترش آش، آش شبدر و قره‌قروت، خورش ریواس، خورش هویج، خورش کنگ، بورانی اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، کاهو سکنجبین، سمنو، شربت عناب، ماءالشعیر طبی و… به‌عنوان بهترین و سبک‌ترین غذاهای ایرانی برای فصل بهار نام‌برده‌شده که انرژی پایه و مواد مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند ولی خاصیت غذایی کمتری دارند.

مصرف این غذاها موجب پاکسازی خون و تقویت اعصاب و قوای بدن می‌شود.

از طرفی در فصل بهار مصرف حبوباتی مانند ماش، نخودفرنگی و جو نیز از سوی حکمای پزشکی پارسی توصیه شده‌است.

اشتباهات خطرناک بعد از غذا خوردن

نوشیدن چای: یبوست

خوردن میوه: نفخ معده

دوش گرفتن: دیر هضم شدن غذا

خوابیدن: تورم، زخم معده و سکته

سیگار کشیدن: اسیدی شدن محیط معده

همچنین متخصصی طب سنتی توصیه می‌کنند حداقل  دو ساعت بعد از خوردن غذا از خوابیدن خودداری شود.

لختگی عروق تنها نشانه بیماری قلبی عروقی نیست

محققان در مطالعه جدید خود به بررسی این موضوع پرداختند که اگر شریان های اصلی خون مسدود نمی شوند، پس چه چیزی از جریان خون به قلب ممانعت می‌کند.

محققان دریافتند بروز مشکلات در لایه رگ‌های خونی به نام اندوتلیوم می‌تواند، مانع از عملکرد صحیح عروق شود، وقوع اسپاسم‌ها و عملکرد بد در عروق خونی نازک که شاخه‌های از شریان‌های بزرگ‌تر هستند از شایع‌ترین علل INOCA (عدم وجود بیماری انسدادی عروق کرونر) هستند.

فشارخون بالا، دیابت، سیگارکشیدن، کلسترول بالا، بیماری دریچه قلب، و اختلال‌های التهابی نظیر لوپوس مانع از عملکرد درست عروق خونی می‌شوند، بسیاری از افراد مبتلا به INOCA دارای بیش از یکی از این مشکلات هستند.

این مطالعه شامل ۴۳۳ زن مبتلا به INOCA بود که در طول یک دوره ۱۰ ساله تحت نظر بودند، حدود نیمی از زنان مبتلا به فشارخون بالا بودند و حدود ۱۶ درصدشان داروهای استاتین برای کاهش کلسترول مصرف می‌کردند.

به گفته محققان وقوع INOCA روبه افزایش است که می‌تواند، ناشی از افزایش شمار افرادی باشد که داروهای برای درمان کلسترول بالا و فشارخون بالا مصرف می‌کنند.
محققان بر انجام مطالعات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

کد خبر 418624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.