تجهیزات پیشرفته دندانپزشکی بومی‌سازی شد

توربین‌های دندانپزشکی، ابزاری مهم در کلینیک‌ها محسوب می‌شود که با تلاش محققان دانشگاه علم و صنعت، طراحی و ساخت آن در کشور با موفقیت انجام شد.

به گزارش ایمنا، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه این ابزار را تحقق بخشید. توربین‌های دندانپزشکی در کلینیک‌ها کاربرد گسترده‌ای دارد که با این اقدام فعالیت جدی برای ساخت و تولید آن برداشته شد.

توربین‌ها، ابزارهای چرخنده با سرعت بالا است که برای برداشتن نسخ دندان و پوسیدگی در حداقل زمان به کار می‌رود. هندپیس‌ها نیز ابزاری مکانیکی برای از بین بردن پوسیدگی، پولیش و تغییر پروتزها است. میکروتوربین‌های با سرعت بالا یکی از اجزای هندپیس‌ها محسوب می‌شود که فناوری به کار رفته در آن پیشرفته است.

برهان بیگ زاده، مجری طرح پژوهشی "طراحی و ساخت نمونه هندپیس توربین دندانپزشکی" گفت: تشدید تحریم‌ها در سال‌های اخیر موانعی را در کشور به وجود آورده است؛ بنابراین واردات هندپیس‌های دندانپزشکی با مشکلاتی روبرو می‌شود.

وی افزود: از سویی با وجود توانایی‌های داخلی نیازی به وابستگی کلی در این حوزه به خارج از کشور نیست و می‌توان این فناوری را بومی سازی کرد؛ در این پروژه نیز نوسعه فناوری ساخت این میکروتوربین‌ها با کاربرد اصلی در دندانپزشکی مد نظر قرار گرفت.

 وی هدف از اجرای این طرح را ارائه پیشنهاد ساخت یک نمونه دستگاه هندپیس توربین دندانپزشکی با بهینه کردن نمونه آزمایشگاهی ساخته شده دانست که در این طرح نمونه مهندسی آن با قابلیت کار در دور کاری ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار rpm توسعه  داده شد.

 گزارش از: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کد خبر 418612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.