۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
مروری بر عملیات فتح ۵+ عکس

عملیات‌ نامنظم‌ و گسترده فتح ‌۵ در منطقه‌ عملیاتی‌ چوارتا و ماووت در شمال‌ استان‌ سلیمانیه عراق‌ و همزمان‌ با تداوم عملیات‌ کربلای‌ ۱۰ در غرب‌ ماووت‌ در دهه سوم فروردین ماه ۶۶ به‌ اجرا گذاشته‌ شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مناطق کوهستانی کشور هر سال برف و سرمای سال گذشته را به یادگار نگه‌می‌دارند، در ۲۵ فروردین سال ۱۳۶۶ در حالی که هوای منطقه کوهستانی «چوارتا» و «ماووت» در شمال‌ استان‌ سلیمانیه‌ عراق‌ هنوز از برف و سرمای سال گذشته سوز داشت در ساعت ۱ و ۴۷ دقیقه بامداد، نیروهای‌ تحت‌ امر قرارگاه‌ «رمضان» و گروه‌ انبوهی‌ از معارضان‌ کرد عراقی‌ با رمز «یا صاحب‌ الزمان(عج) ادرکنی»‌ حمله‌ را آغاز کردند.

این عملیات، به قصد بهره‌گیری‌ از توان‌ جنگندگی‌ معارضان‌ عراقی انجام گرفت و با قرار گرفتن‌ سلسله‌ عملیات‌ محدود و گسترده‌ برون‌مرزی‌ در دستور کار فرماندهان‌ جبهه‌ شمالی‌ جنگ‌ قرار گرفته بود. عملیات یاد شده با همکاری‌ و بهره‌گیری‌ از توان‌ جنگندگی‌ معارضان‌ کرد عراقی به‌دلیل‌ اهداف‌ مشترک‌ اجرایی شد.

در همان‌ لحظات‌ نخست،‌ سرعت‌ عمل‌ و گستردگی‌ تهاجم‌ نیروهای‌ ایرانی‌ سبب‌ غافل‌گیری‌ و انهدام‌ توان‌ رزمی‌ دشمن‌ شد به‌گونه‌ای‌ که‌ پس‌ از گذشت‌ چند ساعت‌ از آغاز عملیات‌ و با طلوع‌ سپیده‌ صبح‌گاهی، تمام‌ نقاط‌ مورد نظر به‌ تصرف‌ نیروهای‌ خودی‌ درآمدند، اما به‌دلیل‌ ناتوانی‌ نیروهای‌ نامنظم‌ برای‌ دفع‌ پاتک‌های‌ سنگین‌ عراق‌ و عدم‌ اتصال‌ نقاط‌ آزادشده‌ به‌ خطوط‌ نیروهای‌ پدافندی‌ خودی، به‌تدریج‌ دشمن‌ همه‌ی‌ مواضع‌ از دست‌ داده‌ خود را بازپس‌گیری‌ کرد.

در عین‌ حال‌ طی‌ این‌ عملیات، علاوه‌ بر انهدام‌ مراکز نظامی‌ عراق، دکل‌ تلویزیون‌ سلیمانیه‌ و پایگاه‌های‌ عراقی‌ مستقر در اطراف‌ «سورقلات» نابود شد و مقر لشکر ۲۷ از سپاه‌ یکم‌ عراق‌ مورد حمله‌ قرار گرفت. تعداد۱۵۰۰ نفر از قوای‌ دشمن‌ کشته‌ و زخمی‌ شده‌ یا به‌ اسارت‌ نیروهای‌ خودی‌ درآمدند و مقدار قابل‌ توجهی‌ سلاح‌ و مهمات‌ دشمن‌ به‌ غنیمت‌ گرفته‌ شد.

مناطق آزاد شده در عملیات فتح ۵

ارتفاعات ۱۷۲۶ ، ۱۵۵۲ ، ۱۴۳ ، ۱۱۷۹ ، ۱۴۱۸ ، ۱۲۴۸ از سلسله ارتفاعات گرماوند و بخش های قره داغ و سنگاو عراق به همراه ۲۵ روستا در عملیات افتخار آفرین فتح ۵ به دست رزمندگان اسلام آزاد و از وجود نیروهای بعث عراق پاکسازی شد.

چندین قبضه توپ، انواع خمپاره انداز، تعدادی سلاح مختلف سبک و نیمه سنگین از یگانهای رزم عراق به دست رزمندگان اسلام در آمد و تعداد یک هزار و ۲۰۰ نفر از بعثی ها کشته و زخمی شده و تعداد ۳۰۰ سرباز عراقی به اسارت در آمدند.

شهدای عملیات فتح ۵

در این عملیات پیروزمند بار دیگر ایران اسلامی و مردم شهید پرور کشورمان شهدایی را تقدیم اسلام کردند و با رشادت های جوانان کشورمان بار دیگر ارتفاعات سپید پوش از برف جبهه های غرب سرخ رنگ شد.

سردار شهید علی اصغر شبانی از نیروهای سپاه در این عملیات به شهادت رسید.

کد خبر 418601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.