خشم طبیعت

تغییر اقلیم به معنی خطرناک خود یعنی خشم طبیعت. تغییرات غیرطبیعی اقلیمی باعث افزایش الگوهای آب و هوایی شدید در کره زمین شده است و اقلیم ایران نیز از این تغییرات بی تاثیر نخواهد بود که یکی از آن‌ها احساس جابجا شدن فصل ها است که به گفته کارشناسان اقلیم، ناشی از تغییرات آب و هوایی است.

به گزارش ایمنا، تغییر اقلیم ناشی از فعالیتهای انسان، زمانی اتفاق می افتد که حجم زیادی از گازهای گلخانه ای وارد جو زمین شود. از مهمترین منابع تولید گازهای گلخانه ای، مصرف سوختهای فسیلی (نفت، گاز و ذغال سنگ) است. دی اکسید کربن و متان از مهمترین گازهای گلخانه ای هستند. وقتی گازهای گلخانه ای زیادی وارد جو زمین شود، دمای زمین به شکل خطرناکی بالا می رود. دلیلش هم این است که گازهای گلخانه ای نور خورشید را در جو زمین حبس می‌کند. هر چه در دنیا نفت و گاز و ذغال سنگ بیشتری مصرف شود غلظت گازهای گلخانه ای نیز بیشتر می شود و غلظت از یک حدی که بگذرد متوسط دمای زمین بالا می رود و این باعث تغییر چرخه های آب و هوایی می شود، یعنی خشکسالی های طولانی تر و شدیدتر، طوفان های طولانی تر و شدیدتر، سیل های طولانی و شدیدتر، ریزگرد، آتش سوزی های طبیعی مهیب تر و دیگر عوارض آن مثل خشک شدن رودخانه ها، زمستان گرم و بی برف، باران های بی موقع تابستانی را شاهد هستیم.  این گزارش را که پیش‌تر در نهمین شماره مجله الکترونیک «شهرگاه» منتشر شده است، در ادامه می‌خوانید:

طبق گزارش «شاخص جهانی زیان اقلیمی» که از سوی سازمان محیطزیستی و توسعه ”Germanwatch ” منتشر شده است، ۵۲۶ هزار نفر بین سالهای ۱۹۹۸ و ۲۰۱۷ به خاطر وجود الگوهای شدید آب و هوایی جان خود را از دست داده اند. به طور مثال، طوفان ماریا در سال ۲۰۱۷ باعث کشته شدن ۲۹۷۵ نفر در کشورهای پورتوریکو و دومینیکا شد و به زیرساختهای این دو کشور خسارات فراوانی وارد کرد.  فقط در سال ۲۰۱۷ مصرف سوخت های فسیلی دهها میلیارد تن گاز گلخانهای وارد جو زمین کرد و تغییرات اقلیمی بیشتر و زیان بارتر شد. با رشد اقتصادی چین و هند و چند کشور دیگر پیش بینی شده که میزان تولید این گازها بالاتر رود. هدف کنفرانس های بین المللی مقابله با تغییر اقلیم نیز دو بخش است که یکی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و دومی کمک مالی به کشورهایی است که از تغییر اقلیم آسیب می بینند. آیا گرمایش زمین فصول را جابه جا می کند؟ بی شک انسان در آنچه امروزه به عنوان گرم شدن جهانی از آن یاد می شود، نقش مؤثری داشته است. دخالت و برداشت بی حد و حصر نوع بشر در طبیعت باعث دگرگونی عظیمی شده که نمی توان آن را انکار کرد. سالها است که تغییرات اقلیمی در کشورهای مختلف از جمله ایران اثرگذار بوده است به طوری که برخی سالها شاهد هستیم ماههای گرم سال بیش از اندازه طبیعی خود بوده است. این امر باعث شده تا برخی دانشمندان بگویند گرمایش زمین نقش موثری در جابه جایی فصلها دارد. موضوعی که محمد حیدری، کارشناس محیط زیست نیز درباره آن میگوید: « با تغییرات اقلیم جهانی، قطب شمال، جنوب و مناطق استوایی شدیدترین تغییرات را خواهند داشت. زمانی که در دوره تغییر دمایی هستیم، فعالیتهای کشاورزی، فعالیتهای عمرانی که با آب و هوا در ارتباط مستقیم هستند از این پدیده تاثیرپذیر خواهند بود. آمارهای ۵۰ سال گذشته سازمان هواشناسی نیز حاکی از این است که دمای هوای کشور دو درجه افزایش یافته است که نشان از تغییر اقلیم است و باید در برنامه های توسعه ای بازنگری کرد.«  به اعتقاد این کارشناس محیط زیست، بحرانی که از آن به عنوان تغییرات آب و هوایی و اقلیم کره زمین تعبیر می شود ناشی از ناپایداری اقلیم های مختلف کره زمین بر اثر تولید و افزایش دی اکسید کربن، متان و سایر گازهای گلخانه ای است که هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان درگیر آن هستند. به گفته حیدری، تغییر فصول از نشانه های تاثیرپذیری اقلیم ایران از تغییرات جهانی گرمایش زمین است که این موضوع نتیجه مستقیم دخالت عوامل انسانی است.

 او با بیان اینکه گرمایش جهانی و تغییر اقلیم هر دو بر محیط زیست و زندگی بشر اثرگذار هستند، می گوید: «یکی از پیامدهایی که ناشی از تغییر اقلیم است، افزایش بارندگی های ناهنگام است به طوری که در یکسال، شاهد افزایش بارندگی و بارندگی های شدید در برخی استانها هستیم که موجب جاری شدن سیل می شود و در برخی سالها نیز شاهد فقدان بارندگی در همان استانها هستیم. از طرفی در گزارشی که سازمان هواشناسی درباره آخرین وضع بارندگی و خشکسالی در ایران طی ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۹۸ ارائه کرده، شاخص 12 SPEI ماهه اغلب مناطق و استانهای کشور شاهد درجات مختلفی از خشکسالی بوده است.»

 حیدری با بیان اینکه ایران کشوری است که از سوخت های فسیلی استفاده می‌کند، می گوید: میزان آلودگی زیست محیطی سوختهای فسیلی بالاست و متاسفانه در ایران هنوز به شدت از سوختهای فسیلی استفاده می شود و علیرغم اینکه در دنیا از انرژی های جایگزین همچون انرژی خورشید و باد استفاده می شود، اما از این فناوری ها در کشور ما خبری نیست. خشکسالی های مکرر و کمبود بارش در ایران ناشی از پدیده گرمایش جهانی و به تبع آن تغییر اقلیم است.

به گفته این کارشناس محیط زیست، تغییرات اقلیمی در محیط زیست کشور ملموس تر شده است و این را می توان از باران های سیل آسای در برخی فصول سال مشاهده کرد. درست است که وضع هوا به طور مرتب تغییر می‌کند و هیچوقت یکسان نیست، اما نباید فراموش کرد که اقلیم بسیاری از کشورها از جمله ایران سالهاست به دلیل توسعه ناپایدار دستخوش تغییرات آب و هوایی شده که ناشی از توسعه انسان ساخت است، بنابراین تا زمانی که تولیدکننده گازهای گلخانهای هستیم با رشد تغییرات اقلیمی مواجه خواهیم بود و باید برای کاهش تولید گازهای گلخانهای اقدامات جدی بشود.

کد خبر 418587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.