شهرداری‌ها برای ظرفیت اقتصادی پساکرونا آماده شوند

یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: پژوهش‌ها حاکی از افزایش بی‌سابقه تعداد گردشگران در شهرهای دارای جاذبه های توریستی پس از پایان تهدید شیوع ویروس کرونا است و شهرداری‌ها باید برای استفاده از این ظرفیت اقتصادی در دوران پساکرونا آماده شوند.

تیمور آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش گردشگری در توسعه پایدار شهری، اظهار کرد: گردشگری شهری یکی از مهم ترین عوامل رشد اقتصادی در شهر است و بی‌شک تمرکز بر مدیریت خدمات‌رسانی در اماکن تفریحی و فرهنگی با اهتمام به صرفه اقتصادی آنها در روند اداره شهر، افزایش رضایت گردشگران داخلی و خارجی و توسعه اقتصادی را در پی خواهد داشت.

وی افزود: فضای تفریح عمومی برای مردم یک شهر، ظرفیت جذاب گردشگری برای مسافران داخلی و خارجی محسوب می‌شود و بر اساس تحقیقات، بسیاری از گردشگران خارجی لزوما برای آشنایی با این فضاهای عمومی است که جذب شهرهای مختلف می‌شوند و نباید با این تفکر که مردم در هر صورت از خدمات فضای تفریحی شهر استفاده می‌کنند، به فضای تفریح عمومی در بستر شهر بی‌توجهی کنیم.

این کارشناس اقتصاد شهری تصریح کرد: تجربه سیستم‌های مدیریت شهری موفق در استفاده از ظرفیت مالی صنعت گردشگری برای توسعه پایدار شهر نشان می‌دهد، مطالعه ارزش اقتصادی مراکز تفریحی شهر، عاملی مهم در پیش‌بینی نیازها و کمبود های نظام اقتصادی شهرداری است و پژوهش نقش مالی آنها می‌تواند کمک شایانی به سیستم مدیریت شهری در برنامه‌ریزی‌ های اقتصادی بلند مدت و کوتاه مدت کند.

آقایی اضافه کرد: اغلب شهرداری‌هایی که اکنون در نظام اقتصاد شهری دنیا حرفی برای گفتن دارند و به قدرت‌های مالی شاخص تبدیل شده‌اند، روزی برای استفاده حداکثری از ظرفیت گردشگری و توسعه زیرساخت‌های شهری مربوط به این صنعت، تشکیل جلسه فوری و اضطراری داده‌اند و مصوبات آن جلسه را در طول سالیان دراز به اجرا گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: بی‌شک کاهش تعداد مسافرت‌های بین شهری در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در ایام عید نوروز سال ۹۹ موجب شده تا بسیاری از خانواده‌ها برای سفرکردن در بازه زمانی پس از برطرف شدن تهدید این اپیدمی برنامه ریزی کنند و شهرداری ها می‌توانند با استفاده از این پتانسیل بسیار مهم از نظر اقتصادی، رشد و توسعه پایدار شهر در دوران پساکرونا را رقم بزنند.

این کارشناس اقتصاد شهری با اشاره به تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و مشاغل خرد شهری در پی تبدیل ویروس کرونا به یک بیماری فراگیر و اعمال شرایط قرنطینه در محیط شهرهای بزرگ، خاطر نشان کرد: سیستم مدیریت شهری به عنوان عامل اصلی محقق کننده توسعه پایدار شهر نباید در این روزها نسبت به این تعطیلی های گاها کمرشکن برای کسب و کارها بی‌تفاوت باشد و لازم است تا شهرداری ها با ارائه تسهیلات مختلف و جلب مساعدت دولت، مشاغل خرد شهری را برای فعالیت در بازه زمانی پس از اتمام تهدید کرونا تشویق کنند.

آقایی افزود: بی‌شک اگر کسب و کارهای خرد و بنگاه های اقتصادی کوچک شهری توان فعالیت پس از شرایط قرنطینه کرونایی را نداشته باشند، حجم زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از سفر منصرف می‌شوند و نمی‌توان شاهد استقبال گسترده مردم از شهرهای با جاذبه توریستی بود.

کد خبر 418580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.