به آسیب‌هایی که از باران بر میراث ایران جا ماند رسیدگی کنید

کمیته تخصصی میراث فرهنگی به نمایندگی از ۱۱۰ انجمنِ میراثی، با یادآوری خسارت‌های احتمالی به بناهای تاریخی و مساله مرمت نشدن آن‌ها بعد از سیلِ سال گذشته، از معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث خواست، تا مدیران استانی خود را برای رسیدگی به بناهای تاریخی بسیج کند.

به گزارش ایمنا، در نامه‌ی این شورای سراسری که اعضای آن را ۲۸ استان کشور تشکیل می‌دهند، با تاکید بر این‌که هزینه ناشی از انجام اقدامات حفاظتی در کوتاه‌ترین زمان بسیار ناچیزتر از هزینه‌ای است که تخریب مادی و معنوی بناها برای دولت به دنبال دارد، علاوه بر یادآوری بارشِ باران در چند هفته اخیر در نقاط مختلف کشور، نسبت به شرایط نامساعد بخش زیادی از بناهای تاریخی هشدار داده‌اند که در زمان بارشِ باران در سال جدید می‌توانند با آسیب‌های جدی‌تری مواجه شوند.

در این نامه که آن را الیار عاصمی‌زاده - رییس شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور - امضا کرده و خطاب به محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - نوشته، آمده است؛ «به دنبال تلاش کمیته ‌میراث‌ فرهنگی شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، به آگاهی می‌رساند، با فرارسیدن فصل نو و آغاز بارش‌های بهاری که در دو سال اخیر، کشور عزیزمان ایران از این موهبت الهی به ویژه در فصل بهار بسیار بهره‌مند شده، شاهد آن بوده‌ایم که این بارش‌ها برای بسیاری از بناهای تاریخی موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیری شده است؛ چرا که بسیاری از بناهای تاریخی که در تملک وزارتخانه متبوع قرار دارند، مرمت و نجات‌بخشی جامعی در آن‌ها انجام نگرفته و در شرایطی قرار گرفته‌اند که لایه‌های بیرونی به ویژه بام‌ها بسیار آسیب‌پذیر شده و امکان ورود آب باران به لایه‌های زیرین وجود دارد.

در چنین شرایطی، شاهد آغاز آسیب‌دیدگی بسیاری از بناهای تاریخیِ رهاشده، بدون کاربری و بعضا مرمت‌نشده هستیم که با فراموش شدن این موضوع و وارد شدن آب از بام که با نفوذ آب به داخل لایه‌ها، سبب صدمه گسترده به طاق‌ها، گنبدها و پوشش‌های تخت و سپس فرو ریختن آن به طبقات زیرین می‌شود، مشکلات این بناها را دوچندان کرده است. در صورت عدم اقدام به‌موقع برای رفع معضل و نجات‌بخشی، تخریب گسترده‌ای را در بناهای تاریخی سراسر کشور شاهد خواهیم بود. چنانچه با رصد بسیاری از بناها، می‌توان دریافت که این موضوع در طول سالیان گذشته به وفور رخ داده است.

بر همین اساس، «کمیته تخصصی میراث فرهنگی» شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نمایندگی از ۱۱۰ انجمن و سازمان مردم‌نهاد فعالِ زیرمجموعه خود از ۲۸ استان کشور، از جناب‌عالی به‌عنوان بالاترین مقام تخصصی این حوزه در وزارتخانه متولی، خواهشمند است تا هرچه سریع‌تر نسبت به بازبینی و رفع خطر اضطراری از بناهای تاریخی تحت تملک و ارائه گزارش در راستای اقدامات رفع خطر از سوی مدیران کل ادارات استان‌ها دستور دهید در این راستا شورای هماهنگی آمادگی خود را جهت همراهی در امر دیدبانی و اعلام گزارش به اداره‌های کل استانی اعلام کند.

اقدامات حفاظتی و نجات‌بخشی پیشنهادی؛ بازبینی ناودان‌ها و اصلاح یا تعویض آن‌ها در صورت خرابی و عدم کارکرد صحیح، اجرای پوشش موقت توسط داربست و ورق فلز با اولویت‌بندی بر فضاهای سالم از جمله اقدامات حفاظتی است که در کوتاه‌ترین زمان می‌توان انجام داد. بدون تردید هزینه ناشی از این اقدامات بسیار ناچیزتر از هزینه‌ای است که تخریب مادی و معنوی بناها برای دولت درپی خواهد داشت.»

 رونوشت این نامه به جلال تاجیک، مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد نیز ارسال شده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 418578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.