طراحی ساختمان‌ها چه تاثیری بر شیوع کرونا دارد؟

مطالعه جدید محققان آمریکایی به بررسی نحوه تأثیر ساختمان‌ها و طراحی آن‌ها بر گسترش بیماری‌های مسری نظیر کووید-۱۹ پرداخته است.

به گزارش ایمنا، فاصله گذاری اجتماعی، یکی از راهکارهای موثری است که نقش موثری در کاهش شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ داشته است، اما بعضی ساختمان‌ها مانند بیمارستان‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی ناچار باید باز بمانند و بعضی افراد نیز موظف رفتن به محل کار هستند، اما نقش طراحی ساختمان‌ها در انتقال این گونه بیماری‌ها چیست و آیا می‌توانیم نحوه طراحی ساختمان‌ها را برای سالم‌تر ساختن آن‌ها تغییر دهیم؟

یکی از ساده‌ترین پیشنهادات برای سالم سازی ساختمان‌ها، باز کردن پنجره‌ها برای بهبود گردش هوا و کنار زدن پرده‌ها برای جذب نور طبیعی در طول روز است. به گفته محققان آمریکایی نور خورشید در طول روز به عنوان یک منبع آزاد و گسترده در اختیار ساختمان‌ها قرار می‌گیرد؛ نوری که نسبت به کاربردهای بالقوه آن، از آن استفاد کمی می‌شود و بسیاری مزایای مثبت اثبات شده برای سلامت انسان دارد.

ما تقریباً تمام زندگی روزمره خود را در محیط‌های ساخته شده توسط می‌گذرانیم، خواه خانه باشد یا وسایل نقلیه یا محل کار؛ محیط‌های ساخته شده توسط انسان از طریق جریان هوا، سطوح و همچنین نحوه طراحی ساختمان‌ها،‌ موقعیت‌های زیادی را برای تماس افراد با ویروس‌ها و باکتری‌ها فراهم می‌آورد و باعث می‌شوند انسان‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

تاکنون تنها مسیر مستند انتقال کروناویروس جدید موسوم به "SARS-CoV-2"، انتقال مستقیم از شخصی به شخص دیگر است، اما این ویروس بر روی سطوح نیز می‌نشیند و تا چندین ساعت روی سطوح زنده می‌ماند. این موضوع که این ویروس چه مدت بر روی سطوح زنده می‌ماند، هنوز محل بحث است. تخمین‌ها بسته به نوع مواد و شرایط، از چند ساعت تا چند روز متغیر است؛ بنابراین تمیز کردن منظم سطوح و شستشوی کامل دست‌ها در پیشگیری از کرونا مهم است.

فیلترهای هوای موسوم به "HEPA" و "MERV" برای جلوگیری از ذرات ویروسی ناکارآمد است، اما سیستم‌های تهویه هنوز هم می‌تواند در کاهش انتقال بیماری نقش داشته باشد. به گفته محققان افزایش مقدار جریان هوایی که از خارج به داخل وارد می‌شود و میزان تبادل و گردش هوا می‌تواند ذرات ویروس را در داخل رقیق کند.

علاوه بر این جریان بالا و شدید هوا همچنین می‌تواند ذرات نشسته روی سطوح را دوباره بلند کند و آن‌ها را به هوا بازگرداند. از طرفی ذرات ویروس مانند هوای خشک است؛ بنابراین حفظ رطوبت نسبتاً بالا در محیط می‌تواند کمک کننده باشد.

 بدین ترتیب، ویروس‌های چسبیده به ذرات معلق در هوای مرطوب، بزرگ‌تر شده، سریع‌تر سقوط می‌کنند و امکان انتقال در فواصل بلند از آن‌ها گرفته می‌شود.همچنین به نظر می‌رسد رطوبت در لفافه لیپیدی اطراف ویروس "SARS-CoV-2" اختلال ایجاد می‌کند، اما باید توجه داشت که رطوبت بیش از حد می‌تواند رشد کپک را تقویت کند.

ساختمان‌های مدرن از سالن‌های وسیع در منازل گرفته تا محیط کار باز که در آن بسیاری از کارکنان، فضای مشترک دارند، عموماً برای بهبود روابط و افزایش تعاملات اجتماعی طراحی شده ‌است، اما این طراحی‌ها در حال حاضر منبعی برای انتشار ویروس شده ‌است.

ممکن است اصلاح این چیدمان در کوتاه مدت عملی نباشد، اما درک چگونگی چیدمان و نحوه استفاده افراد از فضاهای مشترک بر انتقال و میزان شیوع بیماری تأثیر می‌گذارد و می‌تواند به تدابیر مؤثر در فاصله گذاری اجتماعی و تصمیم گیری در مورد زمان بازگشت افراد به محل کار کمک کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 418572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.