سوء استفاده کنفدراسیون فوتبال آسیا از هواداران؛ چرا سایت AFC ایرانی دوست شده‌ است؟

در یک ماه اخیر سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا با راه اندازی چندین نظرسنجی با حضور نامزدهای ایرانی در میان گزینه‌هایش سر و صدای زیادی داشته و هواداران فوتبال دوست بسیاری را از کشورمان به پایگاه اینترنتی خود کشانده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نظرسنجی‌ها اخیر AFC جنجال‌های فراوانی راه انداخته است. حالا با توجه به روزهای قرنطینه، سایت رسمی کفندراسیون فوتبال آسیا نیز تمرکز خود را به سمت نظرخواهی پیش برده‌ است. نکته جالب اما حضور نام‌های فراوان در بین گزینه‌های این نظرسنجی‌ها بود. اگر ساعاتی پیش سری به سایت این کنفدراسیون زده بودید متوجه شده بودید که در چهار خبر تیتر اول سایت این کنفدراسیون اثراتی از حضور فوتبال ایران را می‌یافتید. اما توجه مجازی سایت AFC در نوع خود جالب و در عین حال سوال براگیز بود. چه شده که AFC در یکی دو سال اخیر چشمانش که اغلب بر روی استعدادهای ایرانی بسته بود را حداقل در مطالب سایت خود گشوده‌ است. 

یکی از این نظرسنجی‌ها مربوط به انتخاب بهترین ایرانی تاریخ لیگ قهرمانان بود. از نکات قابل توجه گزینه‌های بکار رفته در این نظرسنجی حضور یک بازیکن از هر پنج تیم پرطرفدار لیگ برتر بود. نظرسنجی شروع شد و ایرانی‌های بسیاری برای حمایت از بازیکن محبوب‌شان به سایت AFC رفتند. با پایان موعد اعلام شده از سوی سایت این نهاد بین‌المللی مشخص شد سید جلال حسینی پیروز این دوئل شده‌ اما در اتفاقی عجیب نظرسنجی همچنان ادامه پیدا کرد تا فرهاد مجیدی از مدافع با تجربه پرسپولیس پیشی بگیرد.

AFC از این دست نظرخواهی‌ها با حضور گزینه ایرانی را مرتب در چند وقت اخیر تکرار کرد اما یکی از آن‌ها بیشترین حاشیه را همراه داشت. در حالی که پیج و سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا پنجاهمین سالگرد نخستین قهرمانی استقلال در آسیا را تبریک گفت اما فردای آن در اقدامی عجیب سوالی را مطرح کرد و پرسید کدام تیم ایرانی تا کنون قهرمان لیگ قهرمانان نشده‌ است. سوالی که جواب آن استقلال بود. هر چند می‌توان با خوش بینی معتقد بود منظور این پرسش فرمت جدید برگزاری بازی‌ها باشد اما مطرح کردن آن درست یک روز پس سالگرد ستاره اول آبی‌پوشان ایران نشان داد این حرکت چندان هم بی‌برنامه و اتفاقی نبوده‌ است.

ماجرا چیست؟

چیزی که مشخص است AFC بارها ثابت کرده می‌تواند از قابلیت‌های فوتبال و فوتبالیست‌های ایرانی چشم پوشی کند، اما این را هم خوب می‌داند که نظیر هواداران ایرانی در هیچ کجای قاره‌ کهن پیدا نخواهد کرد. او حالا توانسته با نگاه ویژه به علایق کاربران ایرانی آمار بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهد. برای این کار بهترین راه را استفاده از جدال‌های هواداری بین تیم‌های ایران است که صاحبان این پایگاه اینترنتی به خوبی با آن آشنا هستند. 

برای اثبات این قضیه بد نیست نگاهی به دو نظرسنجی مختلف اخیر این سایت بیندازیم. نظرسنجی بهترین ایرانی تاریخ لیگ قهرمانان که نمایندگانی از استقلال، پرسپولیس، ذوب آهن، سپاهان و تراکتور داشت و دیگر نظر خواهی که به سبب انتخاب بهترین بازیکن آسیایی تاریخ جام جهانی با حضور تنها علیرضا بیرانوند به راه افتاده‌ است. نظرسنجی بهترین بازیکن لیگ قهرمانان به دلیل حضور بازیکن از تیم‌های متفاوت، پنج میلیون نفر را به بازدید سایت AFC کشانده است، اما در دیگر نظرسنجی چون تنها یک گزینه ایرانی بین اسامی وجود داشته چیزی در حدود یک پنجم رای قبلی و حدود ۹۰۰ هزار نفر شرکت داشته‌اند.

این موضوع نشان می‌دهد سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا دنبال سواستفاده از کری‌های هواداری بین تیم‌های بزرگ کشورمان است. البته این موضوع محدود به ایران نیست و هر از گاهی این سایت به سراغ دو بازیکن از الاهلی و الهلال در عربستان هم می‌رود تا در آن‌ جا هم هواداران را به جان هم بیندازد و تعداد بازدیدکننده‌ هایش را افزایش دهد.

AFC از افزایش بازدیدکننده سایت خود چه سودی می‌برد؟

حق پخش تلویزیونی و اسپانسرینگ دو مسئله‌ای است که AFC را مجاب می‌کند تا پوشش رسانه‌ای مسابقات خود را بیش از پیش گسترش دهد. AFC سالانه میلیون‌ها دلار از راه پخش تلویزیونی به جیب می‌زند و لیگ قهرمانان در صدر این درآمدها قرار دارد. برای این که بدانید سود حاصل از پخش تلویزیونی در لیگ قهرمانان تا چه اندازه زیاد است، کافی است بازی امسال استقلال در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا مقابل الکویت را در نظر بگیریم. این باشگاه تهرانی به عنوان میزبان از فروش حق پخش این مسابقه به تلویزیون کویت و سایر رسانه‌ها چیزی حدود ۱۵۰ هزار دلار به دست آورد که در شرایط اقتصادی فعلی غنیمتی ارزشمند برای سردمداران این تیم به شمار می‌رفت.

AFC خوب می‌داند برای افزایش رقم حق پخش تلویزیونی مسابقات خود کاربران خود را با روش‌هایی غیر مستقیم به اثبات برساند و تا جایی که  می‌تواند تعدادشان را بیشتر کند. در این مسیر هیچ راهی بهتر از تمرکز بر مطالب سایت و افزایش آمار بازدیدکنندگان آن نیست تا کنفدراسیون فوتبال آسیا به شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای نشان دهد چه میزان بازدید کننده‌ دارد تا علاوه بر رشد حق پخش تلویزیونی اسپانسرهای بیشتری را به سوی خود جذب کند.

به گزارش ایمنا، واضح است انتخاب بهترین بازیکن، تیم و یا هر چیز دیگری با رای گیری امکان پذیر نیست؛ زیرا هر تیمی طرفدار بیشتری داشته‌ باشد برنده بی‌چون و چرای این رقابت می‌شود.

فیفا و حتی خود AFC نیز هیچگاه برای انتخاب بهترین بازیکن سال به سراغ رای‌ گیری تنها نمی‌روند و تصمیم‌گیری نهایی را به کارشناسان و متخصصان فوتبالی می‌سپارند. با این شرایط باید هواداران ایرانی دقت بیشتری را به خرج دهند تا اسیر بازی تجارتی کنفدراسیون فوتبال آسیا نشوند.

AFC اگر واقعا دیدگانش بر استعداد بازیکنان ایرانی باز است پس چرا سال‌ها است باکیفیت‌ترین فوتبالیست‌هایمان را هم از جایزه مرد سال فوتبال آسیا محروم گذاشته‌ است؟ اگر به راستی ایرانی دوست است چرا میزبانی را به باشگاه‌هایمان بر نمی‌گرداند؟ به نظر سود هوادارن ایرانی در سایت AFC بسیار بیشتر از حضور آن‌ها در سکوی آزادی و نقش جهان است.

کد خبر 418524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.